![]() |
10.09.2025, 00:01 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
"Este in desfasurare o mare transformare, dar nu suficient de rapida pentru a atinge obiectivele (...). Reglementarile care ni se aplica sunt prea rigide. Credem ca trebuie adaptate la realitate", a declarat, intr-o intalnire cu presa, Sigrid de Vries, directoarea generala a Asociatiei Europene a Producatorilor de Automobile (ACEA), scrie EFE. Mesajul confirma linia exprimata in august de presedintii ACEA si ai patronatului european al componentelor auto, CLEPA, care au transmis o scrisoare Ursulei von der Leyen, sustinand ca "indeplinirea obiectivelor stricte privind CO2 pentru masini si camionete in 2030 si 2035 nu mai este, in prezent, fezabila". Cele doua organizatii, care in urma cu mai putin de un an au reusit sa obtina o prelungire pana in 2027 a obiectivelor de reducere a CO2 stabilite pentru 2025, se vor intalni vineri cu Von der Leyen pentru a cere schimbari mai profunde in foaia de parcurs. De Vries a prezentat pe scurt revendicarile sectorului, care reprezinta 7% din PIB-ul Uniunii Europene, dar a evitat sa intre in detalii privind termene sau cifre. "Vrem sa identificam numeroasele optiuni existente, sa discutam despre ele si sa luam decizii. Nu trebuie sa cadem in capcana de a spune: vom ajunge la X %. Sunt probleme de fond mult mai fundamentale", a spus reprezentanta "lobby-ului" auto din Bruxelles. Concurenta chineza Intre ianuarie si iulie, vanzarile de masini electrice cu baterii au reprezentat 15,6% din totalul inregistrat in UE, cu o crestere semnificativa a producatorilor chinezi. BYD a depasit Tesla pe piata europeana, unde compania americana a inregistrat un recul dupa ce fondatorul sau, Elon Musk, si-a exprimat sprijinul pentru politicianul Donald Trump. Constructorul chinez detine deja o cota de piata de 1,2% fata de 0,8% pentru compania americana. Comparativ cu anul precedent, vanzarile Tesla in UE au scazut cu 42,4%, in timp ce cele ale BYD au crescut cu 206,4%. "Producatorii chinezi nu au obiective foarte rigide si nici o politica unica privind tehnologia, dar reusesc o transformare a consumatorilor intr-un timp incredibil de scurt (...). Nu spun ca tot ceea ce fac este perfect (...), dar colaboreaza cu industria si cu piata pentru a se adapta pe parcurs, sunt flexibili", a declarat De Vries. Desi exista producatori care se delimiteaza, precum Volvo, majoritatea industriei europene cere flexibilitate in stabilirea obiectivelor, stimulente pentru cresterea cererii de vehicule curate si extinderea infrastructurii de incarcare, pentru a reduce temerile consumatorilor. "Nu exista un raspuns simplu, trebuie sa facem intregul cadru mai competitiv", a adaugat De Vries, subliniind nevoia de a ieftini energia, de a stimula inovatia si de a sprijini industria europeana de baterii. Constructorii cer "conditii favorabile" pentru ca transformarea sectorului sa devina realitate: "Daca nu, vom esua, iar nimeni nu isi doreste asta. Trebuie sa fim mai pragmatici", a insistat De Vries. Directoarea ACEA a evitat sa comenteze cifre concrete, dar nu a exclus ca Executivul european sa poata permite vanzarea de masini hibride si dupa data de 2035. "Exista solutii diferite care se pot aplica. Extinderea utilizarii si a rolului tehnologiilor hibride sau hibride plug-in este, in mod evident, un pas important", a spus ea. Pozitii opuse In contrast cu cererile ACEA, exista companii din sectorul mobilitatii electrice, inclusiv Uber si Volvo, care sustin mentinerea termenului-limita din 2035. Acelasi punct de vedere este impartasit si de un grup de medici si specialisti in boli cardiorespiratorii, care subliniaza legatura dintre poluarea aerului si problemele de sanatate. O prima indicatie despre viitorul reglementarilor auto din UE ar putea aparea miercuri, daca Ursula von der Leyen va face referire la sector in cadrul dezbaterii privind Starea Uniunii, desfasurata in Parlamentul European de la Strasbourg (Franta).
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.