![]() |
15.12.2025, 23:55 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Intr-o ampla postare pe pagina sa de Facebook, Tudorel Toader se disculpa pentru modul in care s-a incercat modificarea legilor justitiei in timpul madatului sau. "Despre Legile justitiei! In contextul actualelor dezbateri, referitoare la sistemul judiciar, voi incepe sa public o serie de fragmente din cartea de memorii la care lucrez in aceasta perioada. Cartea, cu titlul "Doi ani, doua luni si doua zile la Ministerul Justitiei", va prezenta povestea mandatului meu de ministru al Justitiei, in una dintre cele mai tensionate si complicate perioade de dupa Revolutia din decembrie 1989, cand justitia, ca si acum, s-a aflat in centrul atentiei publice." Tudorel Toader a redat in postarea sa cateva fragmente din capitolul referitor la legile Justitiei: "Am inteles destul de repede, dupa preluarea mandatului, ca orice atingere a legilor justitiei avea sa fie privita ca o intrare intr-un camp minat. De fapt, aproape ca simteam detonarile inca din prima zi, in reactiile celor care ma intampinau cu o politete subtire, dar cu ochii pregatiti sa ma masoare. "La legile justitiei s-a creat o psihoza", aveam sa spun mai tarziu, fara exagerare. Era o tensiune adunata acolo ani la rand, un strat peste alt strat de suspiciune, frica, manipulare, interese. Eu doar am ridicat capacul". A simtit presiunea lui Liviu Dragnea Fostul ministru al Justitiei sustine in cartea aflata in lucru ca stia ca orice varianta adoptata va genera ostilitate din toate directiile: politice, institutionale, profesionale, ca nu exista nicio solutie care sa fie convenabila tuturor. De aceea, inainte de a pune pe hartie ceva, spune el, a incercat sa inteleaga contextul real, dincolo de zgomot. Tudorel Toader scrie ca a simtit presiunea din partea lui Liviu Dragnea, imediat dupa preluarea mamndatului. "Presiunea de sus s-a simtit inca de la inceput! Dragnea insista - si nu o facea cu jumatati de cuvinte - sa modificam continutul infractiunii de abuz in serviciu. "Sa trecem pragul, sa fie 200.000 de euro." Era formula salvatoare pentru cine trebuia salvat. Numai ca, oricat a insistat, nu am girat asa ceva. Imi era clar ca, daca un ministru al justitiei ar fi impins o modificare facuta cu dedicatie, tot sistemul s-ar fi prabusit moral. (...)", sctie Tudorel Toader. El sustine ca a elaborat doar un draft de proiect, nu un proiect de lege, draft care ulterior a fost rupt, combinat, "imbunatatit", impanat cu tot ce dorea fiecare tabara. Fostul ministru ii mentioneaza intr-un capitol si pe Florin Iordache si pe fostul premier Mihai Tudose: "Draftul elaborat, era un set de linii conceptuale. Niciun moment nu l-am numit "proiect de lege", pentru ca nu l-am supus procedurii de avizare, nu l-am inaintat, discutat si aprobat in Guvern. Mai inaintea uneia dintre sedintele de Guvern, premierul Mihai Tudose m-a intrebat daca tin neaparat ca respectivul draft sa devina proiect de lege si sa fie adoptat de catre Guvern, si daca nu sunt de acord ca acesta sa fie preluat de catre Comisia Speciala, condusa de catre Fl. Iordache, si sa fie promovat ca initiativa parlamentara. I-am spus ca proiectul, in forma lui de atunci, era doar un set de directii. Nu era final, nu era trecut prin avizari, nu avea forma pentru o initiativa guvernamentala. Mi-a mai spus ca daca sunt de acord, va vorbi cu Fl. Iordache sa preia acel draft si sa il transforme in initiativa parlamentara, prin acea Comisie Speciala, ca voi fi invitat sa-l predau Comisiei. Simteam in aer o intentie clara: sa impinga problema cat mai departe de Executiv. Era o tema sensibila, periculoasa politic, greu de gestionat. Pe 25 octombrie 2017, am fost invitat de catre respectiva Comisie, am prezentat draftul, l-am predat in fomat fizic si electronic, insotit de solicitarea de aviz din partea Comisiei de la Venetia. Le-am spus limpede: "acestea sunt directiile de discutie, nu un proiect de lege", pe care l-au transformat in trei proiecte de lege, la initiativa unui numar de 11 parlamentari. Era evident ce se intamplase: draftul fusese rupt, combinat, "imbunatatit", impanat cu tot ce dorea fiecare tabara. Pe mine, insa, ma astepta o surpriza si mai mare: societatea, presa, opinia publica erau convinse ca acele proiecte erau ale mele. Ca eu le-am scris, ca eu le-am promovat, ca eu eram arhitectul tuturor modificarilor. Perceptia publica a ramas: "Legile justitiei sunt ale lui Toader." Amendamentele veneau din zona grupurilor de interese Fostul ministru al Justitiei marturiseste ca avea sa afle, ulterior, ca multe amendamente veneau "din lateral", din afara Comisiei, din "alte centre de reflexie": ONG-uri, mai mult sau mai putin reprezentative, grupuri de interese, persoane care nu aveau nici o legatura cu dreptul, nici legitimitatea de a formula propuneri legislative. "Unele organizatii profesionale au fost trecute in mod fictiv drept autori ai amendamentelor. Curtea Constitutionala avea sa constate toate aceste neconstitutionalitati. Fara a ii spune numele, deocamdata, una dintre "consilierele" lui Fl. Iordache, care se dorea sa devina ministru al Justitiei propunea, in culise, ca un judecator sa se poata autosuspenda pe durata mandatului de ministru, solutie declarata neconstitutionala", a mai scris Tudorel Toader. In concluzie, fostul ministru spune ca spera intr-o clarificare a situatiei, sustinand ca toate aceste adaugiri, deformari, solutii legislative constatate ca fiind neconstitutionale, au fost puse pe seama lui .
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.