![]() |
13.10.2025, 00:07 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
¬ Puterea unei industrii vine de multe ori din modul in care jucatorii mari si mici, competitori in sector, reusesc sa se aseze impreuna la masa si sa promoveze impreuna acele initiative din care fiecare are de castigat. Dar asta se intampla mai greu.
¬ Daca ne gandim la oricare doua branduri mari concurente din industria bunurilor de larg consum, vedem ca nu le este usor sa iasa impreuna, sa sustina industria dincolo de businessurile pe care le reprezinta.
In industria berii, un sector in care patru dintre cei mai mari jucatori din lume sunt prezenti in Romania cu productie - Asahi Europe & International, HEINEKEN, Molson Coors, Tuborg -, asocierea a fost decisa chiar de ei inca din 2004, cu structurile de conducere si de actionariat pe care le aveau la acea vreme.
Astfel, in 2004, Ursus Breweries, HEINEKEN Romania, Bergenbier SA si United Romanian Breweries Bereprod infiinteaza asociatia Berarii Romaniei.
"La momentul infiintarii, cele mai mari companii de bere din Romania aveau deja un istoric de productie la nivel local. Dorinta lor de a dezvolta acest sector intr-un mod sustenabil pe termen lung a fost principalul argument pentru crearea acestei entitati. Insa initiativele noastre nu s-au limitat doar la sectorul berii, vazut strict din perspectiva productiei. Asta mai ales intr-o perioada extrem de dinamica pentru Romania, care se pregatea sa adere la Uniunea Europeana", spune Constantin Bratu, director general al Berarii Romaniei.
Pana in 2007, dar si ulterior, pe directii specifice, membrii asociatiei au vorbit la unison despre subiecte de importanta majora pentru Romania: armonizarea legislatiei romanesti cu acquis-ul comunitar, concurenta loiala, standardele de calitate si consumul responsabil de bere.
"Prin activitatea noastra, aducem un plus de valoare pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri responsabil si competitiv pe piata romaneasca. Performantele noastre individuale ne ofera o pozitie excelenta din acest punct de vedere, fiecare dintre membrii asociatiei construind adevarate povesti de succes din marci locale si contribuind la transformarea industriei berii din Romania intr-una cu adevarat europeana si competitiva", declara in 2007 Edwin Botterman, presedinte al Berarilor Romaniei si CEO al HEINEKEN Romania. Edwin Botterman a plecat din Romania in 2009, iar urmatoarea oprire pentru el a fost Italia. In prezent, profilul de Linkedin al fostului sef al Heineken Romania noteaza "retired CEO".
Rolul vechii generatii de manageri care au condus businessurile de bere din Romania a fost insa extrem de important.
Pana in 2011, Asociatia Berarii Romaniei i-a avut ca membri pe cei patru fondatori, a urmat aderarea Soufflet Malt Romania si a Asociatiei Producatorilor de Hamei din Romania in 2011.
In 2012, microberaria Clinica de Bere din Timisoara devine al cincilea producator membru al Berarilor Romaniei.
Zece ani mai tarziu, in 2022, microberaria Scorilo devine al saselea producator membru al Berarilor Romaniei, urmata de Zaganu si de Beraria Artizanala Sibiu un an mai tarziu.
"Orice producator de bere a dorit sa ni se alature a putut s-o faca. Dovada in acest sens este si faptul ca, in cele doua decenii de activitate a asociatiei, de la numarul initial de patru membri am ajuns la zece. Berarii Romaniei nu au motiv sa schimbe aceasta abordare, pentru ca unirea fortelor a adus mereu beneficii, dovada in acest sens fiind evolutia acestui sector si proiectele majore pe care le-a generat, in beneficiul economiei in ansamblu".
Daca in 2007, anul integrarii Romaniei in UE, orice vizita in Cehia sau Germania isi scotea in cale si o berarie artizanala, mica, o afacere de familie, dupa 2010 segmentul microberariilor a prins avant si la noi. Daca in 2010 Romania nu avea nicio microberarie, imediat dupa pandemie numarul lor trecuse de 90. Desi an de an au fost create noi firme mici producatoare de bere, Romania ramane o piata mica pe acest segment, in comparatie cu Franta, Germania sau Marea Britanie unde sunt mii de astfel de microberarii. Pandemia a fost prima frana pentru afacerile mici din sector, dar nici actualele cresteri de taxe nu permit o dezvoltare mai asezata a segmentului micro.
"Nu este usor sa faci o fabrica de bere. Porneste de la pasiune, dar daca aceasta pasiune nu se transforma intr-un business corect, se pierd banii", spuneau in 2021 la Afaceri de la Zero fondatorii Scorilo, o fabrica de la zero din Poiana Marului, judetul Caras-Severin.
Numele brandului si al fabricii este inspirat dintr-o legenda din zona Banatului montan, care spune ca regele dac Scorilo si-a ascuns comoara in Poiana Marului, acolo unde este fabricata berea cu acelasi nume, iar in prima zi de primavara, cel care este norocos va gasi comoara lui. Bere Scorilo este controlata de Valeria Schelean, iar in 2024, ultimul an pentru care exista date publice disponibile, a avut o cifra de afaceri de 685.000 de lei, un avans de 3% fata de anul anterior.
"In cele doua decenii de Berarii Romaniei, piata a evoluat mai ales din perspectiva dezvoltarii unor sortimente noi de bere si a livrarii unor produse care pun semnul egal intre Romania si pietele cu cea mai bogata traditie in productia de bere. De asemenea, piata a devenit una extrem de competitiva, unde jucatori mari, de dimensiune mondiala, si mici antreprenori locali fac eforturi sa produca o bere pe gustul cat mai multor romani, ale caror gusturi sunt din ce in ce mai complexe", spun reprezentantii Berarii Romaniei.
In 2009, Romania avea 11 unitati active de productie a berii. In 2017 aveam 45, iar incepand cu 2020 Romania a avut constant in jurul a 90 de astfel de unitati, cu un varf in 2021, cand am avut aproape 100 de fabrici de bere sau microberarii.
Dezvoltarea microberariilor nu a adus volume uriase in piata, dar a oferit o alta dinamica sectorului si a scos la iveala creativitatea si dorinta unor mici antreprenori de a face bere, in conditiile in care unii dintre ei chiar spun ca primele incercari in productie au fost acasa, cu mici instalatii dedicate productiei de bere pentru autoconsum.
Piata berii din Romania a avut o evolutie relativ constanta, aflandu-se la o medie a productiei de 16,6 milioane de hectolitri in perioada 2005 - 2023. Varful intervalului a fost atins in 2008, cand productia de bere in Romania a fost de 20,2 milioane de hectolitri.
Cel mai scazut nivel a fost inregistrat in 2014, de 14,9 milioane de hectolitri. In 2024, productia de bere in Romania a fost usor peste pragul de 15 milioane de hectolitri, insa sub media celor 20 de ani.
"Analizand evolutia pietei in paralel cu tabloul masurilor fiscale, anii in care au existat majorari semnificative de acciza la bere au dus la contractii ale productiei. De asemenea, influente semnificative asupra pietei au venit si din starea economica in ansamblu, unde puterea de cumparare joaca un rol central. Pandemia a avut de asemenea un efect major, unul dintre cele doua canale de vanzare a berii, respectiv HoReCa, fiind puternic afectat", explica reprezenantii Asociatiei Berarii Romaniei.
Vanzarile de bere s-au situat anul trecut la 15 milioane de hectolitri, la acelasi nivel cu cel din anul anterior, dupa trei ani de scaderi succesive, lipsa predictibilitatii fiscale, cresterea inflatiei si lipsa increderii populatiei fiind factori care au tinut pe loc o piata unde 97% din consum sunt acoperite din productia locala.
Mai mult, daca ne uitam la cifrele productiei, vedem ca 2023 si 2024 sunt foarte aproape de acel nivel de jos al pietei din 2014, cand fabricile de bere au produs doar 14,9 milioane de hectolitri.
Cresterea TVA de la 1 august se va vedea cu siguranta si in viitorii indicatori de consum, care deja la nivel general arata un declin al vanzarilor de bunuri alimentare si bauturi, concomitent cu o reorientare a consumatorului spre reducerea cheltuielilor din cosul de consum.
Desi piata nu a mai crescut in ultimii patru ani, investitiile producatorilor mari si ale microberariilor nu s-au oprit. In perioada 2019-2024, producatorii membri ai asociatiei Berarii Romaniei, care reprezinta 90% din piata locala, au realizat investitii de 560 de milioane de euro. Datele cuprind investitiile facute de marii producatori si cele facute de microberarii. Estimarile asociatiei arata ca la nivelul intregului sector suma investitiilor depaseste 700 de milioane de euro in intervalul amintit.
Mai mult, berarii afirma ca vor continua sa investeasca in economia locala, ca isi doresc sa consolideze un parteneriat cu autoritatile si spera la mai multa predictibilitate, fiind in permanenta atenti la noile tendinte si la noile generatii de consumatori.
Cum arata anii care vin pentru marii berari?
Dan Timotin, managing director, Ursus Breweries:
"Viitorul Asociatiei Berarii Romaniei sta in colaborarea tot mai stransa dintre industrie, autoritati si societate, pentru consolidarea unei piete sustenabile si responsabile, unde calitatea, inovatia si respectul fata de consumator sunt prioritare"
"Ca lider al sectorului de bere din Romania in ultimii 10 ani, aprecierea consumatorilor ne onoreaza si ne motiveaza sa investim in solutii care ne ajuta sa operam mai eficient, cu respect fata de mediu si fata de comunitatea noastra. La Ursus Breweries, avem o strategie de dezvoltare sustenabila pe termen lung, care vizeaza, printre altele, si produsele noastre. Promovam un consum responsabil prin extinderea portofoliului de bere fara alcool si bere fara alcool cu arome. Ponderea acestora va atinge in curand 10% din totalul portofoliului nostru. Evolutia confirma interesul tot mai mare al consumatorilor pentru alternative fara alcool si consolideaza angajamentul nostru de a oferi optiuni diverse, adaptate preferintelor si asteptarilor tuturor segmentele de public, inclusiv generatia Z".
Boris Miloushev, director general, HEINEKEN Romania:
"Atunci cand un consumator alege sa se bucure de o bere, se conecteaza cu un intreg ecosistem local - de la agricultorii care cultiva ingredientele, la angajatii din fabrici, distribuitorii si partenerii din retail. Fiecare pahar de bere reflecta munca si pasiunea a mii de oameni din Romania, iar acest lucru ne responsabilizeaza. Prin extinderea portofoliului cu optiuni fara alcool si prin promovarea unui consum echilibrat, raspundem nevoilor moderne ale consumatorilor, pastrand in acelasi timp gustul autentic si traditia locala. Viitorul Berarii Romaniei este despre sustenabilitate, responsabilitate si parteneriate durabile. HEINEKEN Romania va continua sa investeasca in productie locala si in dezvoltarea unei industrii care respecta consumatorul, comunitatea si mediul".
Mihai Voicu, general manager, Bergenbier S.A. si presedintele Berarii Romaniei:
"Sunt convins ca aceasta abordare ne va permite sa reprezentam in continuare interesele comune ale unei industrii care contribuie semnificativ la economia nationala, sustine locuri de munca si dezvolta productia locala, care asigura 97% din consumul de bere din Romania.
Potrivit acestuia, Berarii Romaniei vor continua sa fie un partener de incredere pentru autoritati. Iar producatorii vor continua angajamentul de a oferi produse de cea mai buna calitate, intr-o industrie cu zero evaziune fiscala pe intreg lantul de productie. "In acelasi timp, consideram esential ca urmatorii ani sa aduca mai multa predictibilitate, competitivitate fiscala si legislativa, pentru a permite planificarea pe termen lung a investitiilor in industrie. Mesajul nostru este clar: vom ramane dedicati sa oferim experiente autentice, intr-un mod responsabil si sustenabil, consolidand in acelasi timp rolul berii in economia si cultura romaneasca".
Yoav Bar, CEO al Tuborg Romania:
"Industria berii, la fel ca intreaga economie, traverseaza o perioada de transformare si incertitudine. Consumatorii se adapteaza la noile realitati determinate de presiunile economice, iar asteptarile lor evolueaza constant. In acest context, rolul asociatiei devine tot mai important - acela de a promova dialogul dintre producatori, autoritati si comunitati, pentru a asigura un mediu echilibrat si sustenabil. Mesajul nostru catre consumatori este clar: suntem dedicati calitatii, transparentei si diversitatii, pastrand totodata autenticitatea si mandria care fac din berea romaneasca nu doar un simbol cultural, ci si un produs modern, de clasa mondiala".
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
13.10.2025, 00:07