03.11.2025, 17:03 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Sistemele automatizate bazate pe artificial intelligence (AI), utilizarea covarsitoare a dispozitivelor si comunicatiilor mobile, scaderea nivelului de engagement in randul angajatilor, incidenta in crestere a fenomenelor meteorologice extreme si noi reglementari contureaza tendintele pe 2026 pentru industria comunicarii si a PR in Romania. Potrivit unei analize a V+O Communication, afiliata la reteaua globala de comunicatii SEC Newgate, impactul folosirii sistemelor bazate pe AI reprezinta un salt al profunzimii si vitezei de dobandire a cunoasterii similar cu cel de acum 30 de ani, cand aparitia internetului ne-a schimbat modul de documentare.
Cautarile prin AI vor deveni mainstream si vor inlocui in mare masura cautarile prin Google search. Consumatorii vor solicita din ce in ce mai mult instrumentelor AI rezumate si review-uri, recomandari si credentiale . Prin urmare perceptia asupra unui brand va fi tot mai mult influentata de naratiuni agregate, nu doar de stiri online, postari si continuturi disparate, pentru ca instrumentele de cautare prin AI rezuma sentimentul public, recenziile, acoperirea stirilor si retelele sociale in rezultate unice. Mesajele de PR care nu sunt usor de descoperit si "lizibile de AI" s-ar putea sa nu ajunga niciodata la public.
Gestionarea reputatiei unui brand in timp real, prin analiza sentimentelor cu ajutorul AI , va deveni obisnuinta si va inlocui actuala paradigma om-monitorizare, oferind si raspunsuri gata de utilizare in cateva minute, ceea ce este deosebit de util pentru identificarea problemelor inainte ca acestea sa prinda teren si sa devina crize complete. Experienta si intuitia umana raman esentiale pentru interpretarea concluziilor generate de inteligenta artificiala.
Autenticitatea si transparenta ca monede de schimb: Intr-o lume plina de "fake news" si de comunicare poleita, publicul cauta povesti si branduri autentice. PR-ul viitorului va pune un accent si mai mare pe crearea de naratiuni care reflecta valorile reale ale organizatiei, pe comunicarea deschisa, chiar si in situatii de criza, construind incredere pe termen lung, respectiv pe demonstrarea angajamentului prin fapte tangibile.
Influenta Micro si Nano-Influencerilor: Desi influencerii mainstream raman importanti, micro media va creste in 2026, populand YouTube cu postcasturi serioase pe aproape orice tema posibila, cu audiente relevante care le fac sa para o alternativa mai dinamica si mai flexibila. Autenticitatea si relatia de incredere dintre acesti influenceri si comunitatile lor devin un atu valoros pentru campanii de PR targetate si credibile.
Preventia si gestionarea crizelor de comunicare trece la un nou nivel, cu ajutorul AI, care poate ajuta companiile sa includa in scenariile de pregatire pentru situatii de criza si incidentele generate de fenomene meteorologice (canicula si seceta cronica, intrerupte de ploi torentiale si furtuni violente), si care pot ameninta fie direct, fie indirect atat resursele umane cat si activele mobiliare si imobiliare detinute.
Specialistii de PR vor trebui sa invete sa navigheze printre polarizarile sociale si ideologice. Traim intr-o era a "camerelor de ecou" si a bulelor informationale, unde indivizii sunt expusi predominant la informatii care le confirma propriile convingeri, amplificand astfel diviziunile. Retelele sociale, in special, au transformat modul in care oamenii percep realitatea si interactioneaza cu brandurile, facand ca o singura declaratie sau actiune sa poata fi interpretata in moduri diferite de segmente mari ale publicului.
"Specialistul in PR de astazi trebuie sa fie un sociolog, un psiholog, un expert in comunicare strategica pentru a-si dezvolta capacitatea de a construi punti de comunicare si de a facilita intelegerea reciproca", explica Loredana Visa, Director General V+O Communication.
Comunicarea interna va deveni mobile-first pentru ca tot mai multi angajati sunt utilizatori ferventi ai aplicatiilor mobile de mesagerie in detrimentul e-mail-ului. De fapt, lucratorilor din Generatia Z le displac in mod activ e-mailurile, 40% dintre acestia afirmand ca e-mailul le restrictioneaza capacitatea de a-si arata personalitatea la locul de munca. Comunicarea interna trebuie "sa ajunga la oameni acolo unde se afla" si asta inseamna din ce in ce mai mult pe smartphone-uri, tablete si prin intermediul aplicatiilor mobile, pentru ca functiile mobile first (aplicatii mobile, comunicare nativa mobila) fac parte din experienta digitala in evolutie a angajatilor, mai ales a celor din Gen Z, care vor reprezenta in 2030 aproximativ 30% din forta de munca.
De asemenea, companiile vor fi nevoite sa considere tot mai mult sustenabilitatea ca parte a strategiei de afaceri . Sustenabilitatea va insemna un efort financiar imediat cu impact asupra profitabilitatii, dar cu castiguri pe termen mediu si lung. Sub presiunea activistilor, companiile isi vor repozitiona treptat ciclurile de viata ale produselor catre un model de tip 3R - "Reparare, Reutilizare, Reciclare". Pe de alta parte, vorbind de activism, apare si un fenomen in crestere - Activismul CEO - in care liderii de afaceri seniori vorbesc public despre probleme sociale care nu sunt neaparat direct legate de operatiunile de baza ale companiei, dar se pot lega de probleme ESG mai largi si de asteptarile consumatorilor si angajatilor de la companii.
Evenimentele sustenabile de la "ar putea fi" la "obligatoriu" Sustenabilitatea este si in BTL mai mult decat un concept. In 2026, sustinerea initiativelor ecologice va asigura ca evenimentele companiilor rezoneaza cu audienta si cu participantii care pretuiesc angajamentul etic si semnificativ. Organizatorii de evenimente vor adopta spre exemplu solutii de productie care includ materialele ecologice, vor alege locatii eficiente din punct de vedere energetic si vor invita la evenimente vorbitori tinand cont de criteriile de diversitate si incluziune sociala. Integrand aceste practici, ele vor diferentia evenimentele, ridicand brandul si inspirand schimbari mai ample in industrie.
***
V+O Communication Romania este o agentie care ofera clientilor solutii de comunicare 360, de la strategie, creatie, servicii de PR clasice si digitale, social media, pana la servicii pentru productie tiparita si audio-video si organizare de evenimente, prin companiile V+O Communication, Bakers Digital si Unlimited Production.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
03.11.2025, 21:12
                    
                    
                        Boardul TeraPlast a fost declarat Board of the Year la gala Envisia - Future of the Boards 2025