×

Accesează
contul existent

Opinii

Cheltuieli si facturi "ascunse" prin sertare de 45 de miliarde de lei: guvernul Bolojan trebuie sa...

Cheltuieli si facturi "ascunse" prin sertare de 45 de miliarde de lei: guvernul Bolojan trebuie sa reduca un deficit bugetar care in realitate porneste de la 11% din PIB

08.09.2025, 01:00 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Guvernul Bolojan a rezistat, de fapt premierul Bolojan a rezistat, pentru ca el este principala tinta, celor patru motiuni de cenzura votate duminica, plus o motiune de cenzura anterioara.

Acum, guvernul trebuie sa reziste presiunilor si protestelor sociale, unele deja in plina derulare, altele, care se anunta.

Cred ca am ajuns la cinci pachete fiscale aprobate si probabil ca vor mai urma.

Situatia bugetara este in continuare complicata, iar rezultatele inca nu se vad la orizont. Multi se intreaba cand se vor vedea rezultatele masurilor fiscale - cresterea TVA, introducerea CASS la pensii, reducerile de cheltuieli, reducerile de personal - 10% efectiv - sau ce reduceri vor urma, restructurarea unor institutii publice, comasarea altora, etc.

Dupa ce au aparut rezultatele executiei bugetare din iulie, care la nivelul cheltuielilor nu a aratat vreo imbunatatire - chiar si premierul se intreba cum de au ajuns sa creasca cheltuielile de personal cu 7%, cand ele ar fi trebuit sa scada cu 5% - multi s-au intrebat de ce nu se vede la final, in deficit, vreo imbunatatire.

Toata lumea se raporteaza la bugetul prezentat si aprobat la inceputul anului, care prevedea un deficit de 7% din PIB, respectiv 134,6 miliarde de lei, la un PIB de 1.912 miliarde de lei, bazat pe o crestere economica de 2,5% .

La jumatatea anului, cresterea economica este de numai 0,3%, iar in semestrul 2 lupta va fi mai degraba pentru evitarea recesiunii, adica intrarea cresterii economice intr-un teritoriu negativ, decat pentru atingerea unei cresteri economice de 2,5%, imposibil de atins in acest moment.

Dar problema cea mai mare nu este legata de cresterea economica, care va fi mult mai redusa, cu un PIB mai redus, ci faptul ca deficitul bugetar a fost facut din pix de guvernul Ciolacu 2, ca sa iasa bine in poza.

Multe lucruri nu au fost incluse in bugetul pe 2025, iar acestea au inceput sa vina la scadenta si produc efecte.

Daca la nivelul veniturilor, al incasarilor la buget, cifrele se apropie de plan si chiar s-ar putea sa fie peste, la nivelul cheltuielilor lucrurile nu stau deloc bine, pentru simplul fapt ca au fost cheltuieli "ascunse" si care acum afecteaza bugetul, pentru ca ele incep sa iasa la suprafata, pentru ca trebuie asumate.

Daca se iau in considerare aceste cheltuieli care nu au fost incluse intr-un mod evident la aprobarea bugetului in primavara, deficitul bugetar nu este 7% din PIB, nu este 7,6% din PIB, nu este 8% din PIB, nu este 9,3% din PIB (cat a fost in 2024), ci se duce spre 11% din PIB.

De unde vin aceste cheltuieli, costuri, care nu au fost incluse intr-un mod evident in buget:

- 5 miliarde de lei - rambursari de TVA cu o scadenta mai mare de 60 de zile;

- 5 miliarde de lei - licitatii, cheltuieli aprobate de CNI si care nu au fost evidentiate clar;

- 12 miliarde de lei - supracontractarea din programele de investitii;

- 10 miliarde de lei - cofinantare din PNRR;

- 13 miliarde de lei - cheltuieli suplimentare cu dobanzil (In realitate, cheltuielile cu dobanzile vor ajunge in acest an la 55 de miliarde de lei, fata de 42 de miliarde de lei, cat au fost incluse in buget; deja la iulie cheltuielile cu dobanzile erau de 31 de miliarde de lei).

Aceste cheltuieli care erau ascunse in sertar si care au aparut acum inseamna 45 de miliarde de lei.

De fapt, guvernul Bolojan are de platit mult mai multe cheltuieli decat cele din bugetul aprobat in primavara de guvernul Ciolacu si de aceea, cand au venit datele si cand vor veni in urmatoarele luni, multi ar spune ca nu se intampla nimic la nivel de cheltuieli.

De fapt, reducerea deficitului bugetar incepe in realitate de la 11% din PIB, daca se iau in considerare toate cheltuielile si facturile ascunse prin sertare si care acum apar la suprafata.

Masurile din pachetele fiscale 1, 2, 3, 4, 5 si cate vor mai urma vor produce o crestere de venituri si o reducere de cheltuieli, dar care nu se raporteaza la deficitul din pix, ci la cel care este real. Pentru ca cheltuielile care erau ascunse apar la suprafata mai devreme sau mai tarziu, de exemplu dobanzile, si trebuie platite.

In cea mai buna situatie, deficitul bugetar se duce in acest an spre 8,3-8,4% din PIB, pentru ca porneste de la o alta realitate.

Cand premierul Bolojan a vorbit in interviul acordat Bloomberg despre o posibilitate reala a Romaniei de a ajunge la situatia unei incapacitati de plata, el vorbea avand pe masa cifrele reale, despre care nu putea sa vorbeasca.

Acum o saptamana, premierul a lasat sa se inteleaga ca nu vede cum s-ar putea ca deficitul sa fie sub 8% din PIB, ceea ce era mai mult decat 7,3%, cat se vehicula, in crestere de la 7%, cat este acum deficitul in acte, pentru ca rectificarea bugetara inca nu a avut loc.

Progresele in executia bugetara, pe baza masurilor din pachetele fiscale introduse, se vor vedea, daca se raporteaza la situatia reala a bugetului, la situatia reala a costurilor, la situatia reala a facturilor ascunse prin sertare.

Ce a lasat in urma guvernul Ciolacu 1 este de neimaginat, dezastrul bugetar fiind mult mai mare, iar guvernul Ciolacu 2 a incercat sa mascheze aceasta situatie.

Deficitul bugetar este de fapt mult mai mare, pentru ca au fost ascunse multe "facturi".

Guvernul Ciolacu 2 a prezentat un buget cu un deficit in scadere, dar care si el avea multe facturi ascunse prin sertare.

Nu stiu cat va reusi sa plateasca guvernul Bolojan din aceste facturi, plus altele care se vor mai acumula, dar nu ajuta pe nimeni ca situatia bugetara reala sa fie tinuta in sertare, pentru ca la un moment dat tot vor aparea aceste facturi la plata si nu vor iesi datele.

Iar pietele financiare penalizeaza imediat acest lucru.

Romania continua sa se imprumute la dobanzi foarte mari pentru ca are o rigiditate mare a bugetului, cheltuielile nu pot fi reduse imediat (cheltuielile cu salariile, pensiile si cu plata dobanzilor la datoria publica depasesc 80% din totalul incasarilor) si pentru ca nu ies datele la socoteala atunci cand analistii externi si interni analizeaza bugetul.

Romania a scapat, cel putin acum, de "junk", prin faptul ca a adoptat aceste pachete fiscale, care ar trebui sa duca la o imbunatatire a situatiei fiscale.

In acest moment nu exista alternativa la aceste pachete fiscale (poate altele mai dure), nu exista alternativa la actualul guvern si chiar nu exista alternativa la actualul premier, care isi asuma sa mearga inainte cu aceste pachete fiscale si de restructurare extrem de contestate.

Nu exista alternativa la programele cu Comisia Europeana care asigura si finantare, pe care Romania nu ar avea de unde sa o ia din alta parte.

Dincolo de protestele sociale, de motiunile de cenzura, de parerile fiecaruia, finalul tot se inchide la bani, pe care guvernul trebuie sa-i imprumute, sa-i obtina de undeva.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare