×

Banci si asigurari

In ciuda dobanzilor inca mari, in jurul a 13%, si a scumpirilor, apetitul consumului pe credit...

In ciuda dobanzilor inca mari, in jurul a 13%, si a scumpirilor, apetitul consumului pe credit continua, populatia obisnuindu-se cu ratele mari. Creditele de consum noi in lei: plus 50% crestere anuala in octombrie, cel mai mare salt din ultimii doi ani

07.12.2023, 00:07 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

¬ Dobanda medie la creditele de consum noi in lei a fost in primele 10 luni/2023 preponderent cuprinsa intre 13% si 14%, niveluri maxime in ultimul deceniu si duble fata de dobanzile la creditele noi de consum in euro ¬ In T1/2023 creditele de consum noi in lei consemnau o scadere anuala de circa -8% fata de T1/2022, iar pana la finalul primului semestru (S1) declinul anual s-a mai temperat, la - 3% ¬ In T3/2023 creditele de consum noi in lei au avut o crestere de 24% fata de T3/2022, astfel ca dupa primele 9 luni din 2023 creditarea a acumulat un avans de 5% fata de acelasi interval din 2022 l Iar avantul a continuat in octombrie, cand saltul anual al creditelor de consum noi in lei a fost de 50%. Creditarea de consum in lei a continuat avantul in lunile de toamna, dupa revigorarea din vara acestui an, marcand ritmuri anuale de crestere de 30%-50%, in conditiile in care dobanzile medii au coborat usor sub 13%, dar au ramas la niveluri inca mari. In luna octombrie creditele de consum noi in lei au inregistrat o crestere anuala de 50% fata de octombrie 2022, volumul ajungand la aproape 2,7 mld. lei, dupa ce in septembrie saltul anual a fost de 28%, la peste 2,5 mld. lei. Privind retrospectiv, un salt anual mai mare al creditelor retail era in vara anului 2021. Romanii par sa se fi obisnuit cu dobanzile mari, dupa ce in prima parte a anului scumpirile si ratele ridicate au mentinut la cote joase apetitul pentru consum pe credit. Cresterea creditarii retail s-a manifestat in special in a doua parte a anului 2023, dupa ce pana in luna mai volumele lunare au fost mai mici decat in prima parte a anului 2022, intr-un context caracterizat de incertitudini, razboi la granita, inflatie inca mare si dobanzi ridicate, nivelul mediu al dobanzilor osciland in acest an intre 13% si 14%. Analizand evolutia de la inceputul anului, se observa ca in T1/2023 creditele de consum noi in lei consemnau o scadere anuala de circa -8% fata de T1/2022, iar pana la finalul primului semestru (S1) declinul anual s-a mai temperat, la - 3%. In T3/2023 creditele de consum noi in lei au avut o crestere de peste 24% fata de T3/2022, astfel ca dupa primele 9 luni din 2023 creditarea a acumulat un avans de 5% fata de acelasi interval din 2022. Iar avantul a continuat si in octombrie. Romanii au luat in T2/2023 credite de consum noi in lei in volum de 7,6 mld. lei, cu 1% peste nivelul din T2/2022, dupa ce in T1/2023 totalul era de aproape 6 mld. lei, dupa scaderea cu peste 8% fata de T1/2022. Apoi, a revenit apetitul consumului pe credit, in T3 nivelul cumulat al creditelor noi de consum trecand de 8 mld. lei, dupa crestere de 24%, conform datelor BNR.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare