![]() |
07.09.2025, 22:10 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Piata est-europeana de comert electronic trece prin transformari majore, nu in ultimul rand datorita popularitatii in crestere a achizitiilor online, dar si a concurentei venite din partea platformelor inovatoare si puternic capitalizate din China.
Retaileri precum Temu, Shein si Aliexpress maresc presiunea si prin aducerea mai aproape de cumparator a centrelor de difuzare si prin accelerarea procesului prin care un produs pleaca de la vanzator si ajunge la client.
Ungaria este unul din centrele europene de difuzare a comenzilor pentru produse chinezesti, iar impactul magazinelor chinezesti asupra pietei si jucatorilor locali poate fi un studiu de caz pentru toata regiunea. Aceste lucruri au fost discutate de Portfolio.hu cu Peter Mondovics, managerul de marketing al Mastercard.
Ca rezumat, comerciantii autohtoni au avantajul ca pot beneficia de informatii de la producatorii locali, pot oferi servicii mai bune si fidelizare, in timp ce solutiile de plata si expansiunea internationala sunt, de asemenea, esentiale pentru mentinerea competitivitatii, a spus Mondovics.
Piata maghiara de comert electronic a ajuns probabil la 1.920 miliarde forinti (4,9 miliarde euro) in 2024, cu o rata anuala de crestere de 15%. Dinamica pietei a fost schimbata fundamental de aparitia companiei chinezesti Temu, care a realizat singura o cifra de afaceri de 330 miliarde forinti (840 milioane euro) si are deja 1,8 milioane de clienti maghiari care fac regulat cumparaturi pe platforma.
Este o concurenta serioasa avand in vedere totalul de 4,3 milioane de persoane din Ungaria care au cumparat produse online anul trecut. Asadar, comerciantii cu amanuntul maghiari nu mai trebuie sa concureze doar cu comerciantii regionali, ci si cu companii globale mari, bine capitalizate.
Ce factori pot explica succesul global si regional al Temu si ce fenomene economice sau sociale mai profunde contribuie la aceasta crestere rapida?
Pe langa derularea unei campanii publicitare uriase si investitiile semnificative in atragerea de utilizatori sau clienti, exista cateva lucruri pe care chinezii le-au facut si care ar putea fi un exemplu de urmat pentru comerciantii cu amanuntul si IMM-urile maghiare.
Unul dintre ele este ca Temu a scurtat rutele de aprovizionare si a digitalizat procesele. Celalalt este ca au conectat comerciantii chinezi direct cu cumparatorii maghiari.
Platforma reuneste furnizorii si lucreaza la preturi apropiate de cele ale furnizorilor.
Daca ne uitam la prin cate maini si pe la cati comercianti trece un produs in comertul traditional din Ungaria, se poate observa ca acest lant de aprovizionare este mai lung, ceea ce face ca produsul sa fie si mai scump.
Intre timp, coletele comandate de la comerciantii straini ajung in aproximativ acelasi timp ca si cele de la comerciantii autohtoni - acestia din urma trebuie, prin urmare, sa lucreze pentru a asigura livrarea garantata a doua zi pentru produsele din stoc.
Mai mult, platforma chineza a aparut pe piata intr-un mediu inflationist, cand oamenii au devenit mai sensibili la preturi si mai critici fata de servicii. Au devenit mai exigenti. Cand preturile cresc, oamenii incep sa-i prefere pe acei furnizori de servicii care pot oferi produsul nu doar mai ieftin, ci si la pachet cu un nivel mai bun de servicii.
Un aspect important poate fi, de asemenea, faptul ca Temu poate respecta termenele de livrare, iar daca nu o face, compenseaza, construind astfel loialitate. Comerciantii locali au si ei mai multe avantaje. Pe de o parte, au o perspectiva asupra producatorilor si distribuitorilor locali, astfel incat pot oferi servicii, logistica si portofoliu de produse mai bune decat marile companii globale.
Pe de alta parte, isi pot consolida fidelizarea. Un magazin online mai mic se bazeaza in mare masura pe clientii locali. Acest lucru poate fi realizat printr-o comunicare activa, procese logistice previzibile si un portofoliu de servicii atractiv.
Una dintre cheile cresterii pe termen lung si durabile a comerciantilor online maghiari este expansiunea internationala, unde inca mai este loc de imbunatatiri, deoarece acest pas necesita continut localizat si o cunoastere mai profunda a pietelor externe.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
08.09.2025, 11:53