×

Accesează
contul existent

Eveniment

Dan Sucu, Mobexpert, a investit pana acum in Rapid si in clubul italian Genoa peste 80 de milioane...

Dan Sucu, Mobexpert, a investit pana acum in Rapid si in clubul italian Genoa peste 80 de milioane de euro: Piata de fotbal din Romania este subevaluata si de aceea va creste

16.10.2025, 19:49 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

¬ "Strategia pentru Rapid si Genoa este consolidarea financiara a celor doua cluburi si crearea unei sinergii intre ele. In viitor, am putea sa infiintam un holding care sa fie listat la bursa".

Dan Sucu, proprietarul Mobexpert, spune ca a investit 80 de milioane de euro in fotbal, 40 de milioane de euro la Rapid Bucuresti, iar inca 40 de milioane la Genoa din Italia, dar si ca mai are resurse pentru investitii viitoare.

"Am investit 40 de milioane de euro in fotbalul din Romania, iar la clubul Genoa am contribuit cu o majorare de capital de 40 de milioane de euro. Nu sunt in situatia de a-mi cauta un partener, dar in aceea de a continua investitiile la Rapid", a explicat acesta.

Omul de afaceri vrea sa creeze o sinergie intre cele doua cluburi de fotbal, Rapid Bucuresti si Genoa din Italia.

"Strategia pentru Rapid si Genoa este consolidarea financiara a celor doua cluburi si crearea unei sinergii intre ele. In viitor, am putea sa infiintam un holding care sa fie listat la bursa. Rapid isi propune ca, in urmatorul an, sa ajunga la un buget de 20 de milioane de euro pentru a concura constant in primele trei locuri din Liga 1, dar si sa aiba o prezenta in grupele cupelor europene, iar Genoa isi propune sa creasca bugetul la 100 mil. euro".

Ziarul Financiar a lansat emisiunea Business si marketing in fotbal, realizata in parteneriat cu Salt Bank, o emisiune unde oamenii din industrie isi vor spune parerea despre evolutia fotbalului romanesc si vor raspunde la intrebarea: Este sau nu fotbalul un business?

"Fotbalul trebuie privit ca pe o afacere. Exista insa actori care vad echipele de fotbal ca pe instrumente de propaganda sau comunicare, la nivel personal, regional sau chiar de tara".

Piata fotbalului din Romania se situeaza in jurul valorii de 180 de milioane de euro, din care Dan Sucu a adus aproximativ 40 de milioane de euro la Rapid, iar miza acestuia este echilibrarea financiara a clubului.

"In fotbalul din Romania am investit aproximativ 40 de milioane de euro, iar piata totala este estimata la 150-180 de milioane de euro. La Rapid, bugetul de cheltuieli se ridica la 12-12,5 milioane de euro, in timp ce veniturile sunt de 9-9,5 milioane, ceea ce inseamna un deficit de circa 3 milioane de euro. Totodata, participarea intr-o competitie europeana poate aduce clubului un venit suplimentar de 5-6 milioane de euro, insa acest lucru depinde iar de performanta sportiva. Obiectivul este atingerea sustenabilitatii financiare, indiferent de participarea la cupele europene".

Dan Sucu arata ca performanta sportiva este cel mai important factor care determina succesul financiar al clubului.

"Performanta sportiva ramane cheia succesului financiar. Cand echipa obtine rezultate bune, stadionul se umple, audientele TV cresc, vanzarile din fan-shop cresc si ele, iar veniturile din publicitate sunt mai mari".

Investitia in echipa si tot ceea ce presupune aceasta, dincolo de jucatorii de pe teren, este cheia unor rezultate pe termen lung.

"Investitia in echipa este cea mai importanta. Dincolo de echipa de pe teren, mai exista si partea de recuperare, infrastructura, management, comunicare, care, impreuna, creeaza posibilitatea ca echipa sa-si arate contributia".

Actionarul cluburilor de fotbal Rapid Bucuresti si Genoa din Italia noteaza ca, in Romania, impartirea banilor din drepturile TV dezavantajeaza cluburile cu multi fani, criteriul care ar trebui sa fie cel mai important. "Exista o anomalie in privinta modului de impartire a banilor din drepturile TV. In prezent, sumele nu se distribuie in functie de audienta, ci aproape exclusiv in functie de clasamentul sportiv. Rapid obtine intre 2 si 2,5 milioane de euro anual, desi, raportat la audienta, ar trebui sa primeasca aproape dublu, in jur de 5 milioane de euro".

Cea mai importanta sursa de venituri pentru Rapid o reprezinta veniturile din publicitate, o piata despre care Dan Sucu spune ca va mai creste doar marginal in urmatorii ani, din cauza situatiei generale a economiei.

"Pentru noi, cele mai importante sunt veniturile din publicitate, insa, in acest moment, nu exista in piata mai multi bani pentru cresterea bugetelor de publicitate. Totusi, noi am crescut de la 1 milion de euro la 3,5 milioane de euro in trei ani, iar acum ne gandim doar la o crestere de 10%. Situatia economica in care se afla Romania nu permite bugete mai mari de publicitate".

Administrarea unui club de fotbal din Italia este mai complexa decat cea a unuia romanesc, fiind vorba de sume mai mari si de o competitie mai dura intre cluburi. "In Italia, la Genoa, investitia a fost de aproximativ 40 de milioane de euro, iar bugetul de cheltuieli anual este de 80 de milioane de euro. Clubul se confrunta insa cu un deficit de 15-20 de milioane de euro si cu datorii istorice de 150 de milioane, care trebuie achitate. Finantarile in fotbalul italian sunt costisitoare, cu dobanzi de aproximativ 7%. Trebuie sa fii atent si la performanta sportiva, deoarece trebuie sa faci 40 de puncte pentru a fi sigur ca eviti retrogradarea".

Dan Sucu spune ca, in Italia, comunitatea locala este mai legata de clubul de fotbal pe care il sustine, acest ajutor contand financiar pentru echipa.

"Genoa este implicata in zona de comunitate, exista o simbioza mult mai buna intre oameni si echipa. Noi am ajuns la Rapid, in cel mai bun an, undeva la 6.000 de abonamente vandute la un stadion de 12.500 de locuri. La Genoa au fost vandute 29.100 de abonamente, toate abonamentele care au fost scoase in vanzare, din 33.100 de locuri pe stadion".

Omul de afaceri aminteste de o situatie putin probabila in Romania, in care sustinatorii echipei Genoa si-au planificat vacanta intr-o statiune montana in asa fel incat sa se intalneasca cu jucatorii aflati in cantonament.

Mai multe detalii pe zf.ro

"Am fost intr-o statiune montana din Tirolul italian, unde Genoa isi facea cantonamentul, iar peste 500 de familii de suporteri au venit sa-si petreaca vacanta in statiunea respectiva doar pentru ca acolo isi avea echipa cantonamentul, din dorinta de a fi alaturi de ea. Parintii se uitau la antrenamente, la meciurile amicale, isi organizau vacanta exact acolo unde era echipa".

Dan Sucu continua prin a da un sfat investitorilor celorlalte echipe prezente in Liga 1.

"Colegilor mei din Liga 1 le-as sugera sa-si angajeze directori sportivi competenti. Daca singura preocupare a unui director de club este sa convinga primarii si presedintii de Consilii Judetene sa aloce din banii comunitatii catre fotbal, in aceste conditii nu poti avea perceptia ca mergi inainte. Mauro Pederzoli a venit la Rapid sa conduca echipa pentru ca stie ce inseamna partea de afaceri. El a adus competenta la Rapid, iar rezultatele lui sunt rezultatele clubului".

In fotbal, in general, conteaza si elementul de noroc, insa factorii decisivi raman determinarea si ambitia, mai considera Dan Sucu.

"Norocul este important in fotbal, nu exista meci jucat inainte de a intra pe teren. Exista posibilitatea ca o echipa cu o treime din bugetul tau sa te invinga. Este importanta seriozitatea, implicarea si capacitatea de a fi intotdeauna acolo, de a aduce sentimentul de invingator in echipa, ceea ce este foarte dificil de realizat. Din punctul meu de vedere, meciul Romaniei cu Austria a fost castigat prin dorinta, ambitie si daruire. Este tot ceea ce vreau sa vad si la echipele mele, atat la Genoa, cat si la Rapid. Imi doresc sa vad mereu aceasta determinare, pe care n-am vazut-o intotdeauna, mai ales la Rapid".

Pierderea unui meci este dificila din perspectiva unui investitor, nu atat din punct de vedere financiar, cat din perspectiva sentimentului de a face parte dintr-o comunitate, o comunitate de care esti alaturi la bine si la rau.

"Cateodata am sentimentul ca, atunci cand pierdem un meci, dezamagirea devine mai mare decat fericirea atunci cand castigam. Si, sa spun sincer, asta e un lucru care ma sperie. Vorbim mai ales de situatiile in care pierdem un meci in ultimele minute ale jocului. Dezamagirea este foarte mare".

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare