![]() |
17.09.2025, 11:07 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Pe 9 septembrie a fost trimis spre promulgare Proiectul de lege privind stabilirea unor masuri de redresare si eficientizare a resurselor publice si pentru modificarea si completarea unor acte normative (" Proiectul de Lege "), parte a celui de-al doilea pachet de masuri fiscale pentru care Guvernul si-a asumat raspunderea pe 1 septembrie. Impotriva sa au fost formulate doua sesizari de neconstitutionalitate integrala, ce urmeaza sa fie examinate de Curtea Constitutionala a Romaniei pe 24 septembrie. Proiectul de Lege nu poate fi promulgat si nu va intra in vigoare decat daca trece de controlul de constitutionalitate.
Proiectul de Lege include modificari importante privind activul net al societatilor, cu impact asupra distribuirii dividendelor si finantarii intragrup. Acestea se vor aplica atat pentru societatile pe actiuni (SA), cat si pentru societatile cu raspundere limitata (SRL).
Limita legala a activului net si reglementarea actualaActivul net reprezinta diferenta dintre totalul activelor si totalul datoriilor societatii, iar limita legala inferioara a acestuia este de cel putin jumatate din capitalul social subscris al societatii.
Acesta reprezinta practic un indicator al sanatatii financiare a unei societati si al capacitatii acesteia de a-si onora obligatiile, fiind un element important pentru protectia creditorilor si pentru evaluarea societatii in contextul tranzactiilor comerciale sau al atragerii de investitii.
Daca in urma unor pierderi, stabilite prin situatiile financiare anuale aprobate conform legii, activul net se reduce sub limita legala, ajungand astfel intr-o disproportie semnificativa fata de capitalul social, actionarii/ asociatii, reuniti in adunarea generala, trebuie sa decida asupra dizolvarii societatii.
Daca se hotaraste ca societatea sa continue, pana la incheierea exercitiului financiar urmator celui in care s-au constatat pierderile, Societatea/ respectiva adunare generala au doua optiuni: fie (i) asigura reconstituirea activului net pana la limita legala, fie, daca prima varianta nu este realizabila, (ii) decide reducerea capitalului social cu acoperirea unei parti din pierderi (diminuand etalonul la care se raporteaza activul net).
Daca (i) adunarea nu are loc, (ii) nu se poate delibera valabil sau (iii) s-a decis continuarea societatii fara remedierea disproportiei in termenul legal, orice persoana interesata poate solicita instantei dizolvarea societatii. Instanta poate acorda pana la 6 luni pentru regularizarea situatiei, si, de asemenea, chiar daca instanta ar pronunta dizolvarea, aceasta poate fi evitata, daca remedierea intervine inainte de ramanerea definitiva a hotararii.
In practica, societatile care dezvolta diferite proiecte ce presupun o etapa de investitii semnificative inainte de a putea genera venituri (ex. proiectele imobiliare, capacitatile de productie energetica, fabrici, etc.) sunt adesea in situatia de a nu respecta valoarea minima a activului net pentru perioade care depasesc termenele de remediere cerute de lege, iar din cunostintele noastre, nu se formuleaza (cu succes) cereri de dizolvare a acestor societati. Nimeni nu are de castigat daca investitiile realizate nu sunt duse la bun sfarsit si nu incep sa produca venituri.
Noile efecte propuse ale scaderii activului net sub limita legalaConsecintele scaderii activului net sub limita legala prevazuta de reglementarea actuala raman in vigoare si dupa adoptarea Proiectului de Lege, fiind insa completate de noi efecte cu impact semnificativ.
Interdictia rambursarii imprumuturilor de la afiliatiSocietatile al caror activ net, conform situatiilor financiare anuale, scade sub limita legala, nu vor putea rambursa imprumuturile contractate de la actionari, asociati sau alte persoane afiliate pana la remedierea situatiei activului net.
Nerespectarea acestei interdictii va atrage raspunderea juridica atat a societatii, cat si a actionarilor/asociatilor care primesc rambursarea, dupa cum urmeaza: (i) raspundere solidara pentru obligatiile bugetare restante datorate de societate, in limita sumelor imprumutate si restituite; si (ii) posibilitatea aplicarii unei amenzi contraventionale de pana la 200.000 RON.
In aceste conditii, modul in care grupurile de societati isi structureaza finantarile in Romania va trebui revizuit pentru a asigura indeplinirea conditiilor legale pentru restituirea imprumuturilor.
Interdictia distribuirii de dividendeSocietatile al caror activ net, conform situatiilor financiare anuale sau, dupa caz, interimare, scade sub limita legala, nu vor putea distribui dividende anuale sau, dupa caz, interimare, din profitul exercitiului curent, decat dupa remedierea acestei situatii.
Aplicarea de sanctiuni contraventionaleDaca nu este remediata situatia activului net diminuat sub limita legala pana la incheierea exercitiului financiar urmator celui in care s-au constatat pierderile, se vor putea aplica societatii amenzi de pana la 200.000 RON.
Obligatia de conversie in capital a finantarilor de la asociati/actionari (cu numeroase exceptii)De asemenea, se introduce o obligatie de conversie a imprumuturilor sau a altor forme de finantare acordate de actionari/ asociati societatii, in situatia in care activul net scade sub limita legala. In caz de nerespectare, exista posibilitatea aplicarii unei amenzi contraventionale de pana la 300.000 RON.
Aceasta obligatie nu apare insa imediat, ci numai dupa trecerea a 2 ani de la expirarea termenului legal de remediere a situatiei activului net. Prin urmare, calculul curge de la momentul constatarii disproportiei, pe baza situatiilor financiare aprobate.
Masura conversiei nu este una inedita. Au mai existat intentii de introducere a unor mecanisme similare inca din anul 2019, cand Ministerul de Finante propunea ca societatile decapitalizate sa remedieze aceasta problema prin conversia obligatorie a imprumuturilor, cu aplicarea de amenzi contraventionale in caz de neconformare. Masurile nu s-au mai materializat la acel moment.
In forma sa initiala, Proiectul de Lege reglementa obligatia de conversie intr-o maniera generala, cu o singura exceptie destinata protectiei bugetului general consolidat. Ulterior, insa, ca urmare a presiunilor exercitate de mediul de afaceri si a amendamentelor formulate in procesul legislativ, au fost introduse numeroase exceptii de la regula conversiei.
Obligatia de conversie nu se va aplica pentru actionarii/ asociatii care se incadreaza in urmatoarele situatii, cu conditia ca imprumuturile sa nu fie restituite actionarilor/ asociatilor in termen de 4 ani de la data acordarii imprumutului:
Entitati avand ca obiect de activitate efectuarea de investitii/ administrarea fondurilor de investitii alternative sau cu capital de risc eligibile, care fac parte din/ administreaza fonduri de investitii alternative sau cu capital de risc eligibile; Investitori care au ca obiect principal de activitate efectuarea de investitii, detinerea de participatii, si/ sau finantarea profesionista a companiilor unde detin participatii; Investitori profesionali conform Directivei 2014/65/UE (aceasta categorie include persoane sau institutii recunoscute oficial ca avand experienta, capital si expertiza pentru a evalua riscurile investitiilor complexe, precum firmele de investitii, organisme de plasament colectiv, institutii de credit etc.); Persoane cu calitatea de investitori intr-un proiect de finantare participativa, in sensul Regulamentului (UE) 2020/1503, direct sau indirect, prin intermediul unei entitati care detine direct o participatie intr-un asemenea proiect (aceasta categorie include entitatile care investesc bani intr-un proiect prin platforme de finantare participativa - crowdfunding - pentru afaceri sau startup-uri); Persoane fizice care au investit, o suma cuprinsa intre 2.500 Euro si 200.000 Euro intr-o microintreprindere sau intreprindere mica si nu detin, direct sau indirect, mai mult de 25% din capitalul social al societatii in cauza.De asemenea, obligatia de conversie nu se aplica in cazul finantarii societatilor prin intermediul fondurilor europene sau nationale alocate din programe destinate sprijinirii sectorului privat, si al finantarilor acordate de institutii financiare intemationale.
Aceste exceptii au fost concepute pentru a nu descuraja atragerea de finantari intragrup de la asociati/ actionari ce investesc in mod profesional, care, prin natura lor, nu implica o majorare a capitalului social, dar contribuie in mod real la dezvoltarea societatilor. In acest mod, se mentine atractivitatea investitiilor, precum si a mecanismelor de finantare asigurate de catre asociati/ actionari.
Sfera aplicarii acestei conversii automate a fost semnificativ restransa fata de prima forma a Proiectului de Lege, dar aceasta nu inseamna ca implicatiile nu vor trebui luate in considerare, raportat la acorduri existente si viitoare ale asociatilor care pun in comun resurse pentru dezvoltarea unor proiecte in parteneriat si care de regula stabilesc reguli foarte clare apropo de finantarile de la partenerii asociati/ actionari. Interventia unei obligatii de conversie a creantelor poate dezechilibra relatia dintre parteneri, daca nu este adresata proactiv si constructiv.
Totodata, mediul de business va avea nevoie de o perioada considerabila pentru a filtra si intelege modul in care functioneaza toate masurile avute in vedere in pachetul propus de Guvernul Romaniei. Experienta arata ca dificultatile reale vor iesi la iveala in momentul in care se va proceda la implementarea efectiva a tuturor modificarilor.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
17.09.2025, 13:55