05.12.2025, 19:00 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Dincolo de evenimentele curente care au ajuns sa faca parte din cotidian - razboi, inflatie, tensiunile geopolitice, cresterea curentelor nationaliste, suveraniste si nu in ultimul rand aparitia in prim-plan a unor alte generatii cu o retorica populista, socialista (vezi cazul lui Zohran Mamdani, noul primar al New Yorkului) -, pe termen mai lung lumea occidentala se va confrunta, de fapt deja se confrunta, cu scaderea natalitatii si, mai nou, cu "recesiunea" relatiilor dintre fete si baieti, dintre barbati si femei, ceea ce are si va avea un impact major in societate, in business, in economie, in politica, in modul cum vor evolua lucrurile in continuare.
The Economist, cea mai cunoscuta revista saptamanala geopolitica si de business din lume, are in numarul 8 noiembrie - 14 noiembrie articolul principal legat de "The relationship recession", in care trateaza recesiunea relatiilor dintre barbati si femei, care castiga teren tot mai mult in lumea occidentala.
Aceasta recesiune influenteaza natalitatea, influenteaza modul de constructie si functionare a unei societati, modul in care se proiecteaza viitorul. Femeile castiga teren si sunt deja la masa discutiilor, dar de data asta nu la masa din bucatarie, ci la masa din sufragerie.
Odata cu cresterea nivelului de educatie (adica fetele nu se mai opresc cu studiile la liceu, ci le continua), cariera profesionala castiga teren, iar relatiile care ulterior se transforma intr-o familie, cu aparitia unor copii, au trecut pe locul doi.
Conform datelor statistice, fetele pleaca de acasa la o varsta din ce in ce mai scazuta - 24 si chiar 22 de ani -, nu neaparat pentru a-si face o familie, ci pentru a-si face o cariera.
De partea cealalta, baietii nu mai vor sa plece de acasa atat de devreme si amana cat pot de mult iesirea din casa familiala, unde au totul asigurat.
Datele statistice indica faptul ca baietii incep sa plece de acasa, asta intr-un caz fericit, dupa 30 de ani, ceea ce are un efect important asupra relatiei cu o fata. In acest context, si decizia de a avea copii se amana din ce in ce mai mult.
Aparitia fetelor la masa din sufragerie incepe sa se vada din ce in ce mai mult pe piata imobiliara, pe piata muncii, pe piata salariilor, pe piata de entertainment, pe piata de calatorii si pe piata de wellbeing.
Fetele deja au banii lor si depind din ce in ce mai putin de banii barbatului, pot sa-si cumpere pe cont propriu propria locuinta, pot sa stea unde vor pentru ca au bani, incep sa economiseasca si sa investeasca intr-un mod diferit, iau decizii proprii legate de viitor.
Toate aceste lucruri schimba alte lucruri in business, in economie, in societate.
Odata ce au acces la educatie, joburi mai bune si mai bine platite, odata ce au o cariera profesionala proprie, odata ce au banii proprii, pretentiile fata de baieti/barbati/parteneri cresc (el sa fie inalt, manierat, cu un job bun, cu o cariera stabila si, daca se poate, in prim-plan, de familie buna etc.), iar The Economist spune ca nu toti baietii sunt pregatiti pentru aceasta schimbare. Si de aceea "recesiunea" relatiilor incepe sa se extinda.
S-ar putea spune ca noile generatii incep sa fie din ce in ce mai singure, de fapt prefera singuratatea in locul relatiilor, iar refugiul este in online, unde aplicatiile de dating, pentru intalniri mai mult sau mai putin pasagere, castiga teren.
Pentru a creste natalitatea, trebuie sa creasca mai intai numarul de relatii, poate calitatea lor etc.
Multe guverne incearca sa-si corupa cetatenii mai tineri, oferindu-le din ce in ce mai multe facilitati pentru a face copii.
Dar noile generatii nu prea au chef de acest lucru, pentru ca fiecare vrea sa-si traiasca pe cont propriu, fara obligatii, viata, mai ales daca are bani pentru acest lucru.
The Economist trateaza problema recesiunii relatiilor intr-un mod extins, fiind unul dintre cele mai interesante articole (de fapt sunt trei articole in acest numar care trateaza aceasta problema) pe care le-am citit in acest an.
Companiile globale, bancile incep sa discute din ce in ce mai mult viitorul clientilor lor, pentru ca daca nu ai clienti, nu ai business. Clientii sunt judecati din punct de vedere cantitativ (cat de multi sunt) si apoi calitativ (cati bani castiga si unde sunt localizati).
Merita sa cititi articolul din The Economist pentru a vedea cum vor evolua lucrurile in anii si deceniile urmatoare, pentru a vedea cine vine din spate, pentru a afla mai din timp care sunt asteptarile si pretentiile acestora.
Noua generatie va veni la putere imediat si nu trebuie sa ne miram ca vad lucrurile altfel decat le vedem noi.
Pana la urma este lumea pe care ei o vor conduce, in recesiune sau nu.
The Economist, cea mai cunoscuta revista saptamanala geopolitica si de business din lume, are in numarul 8 noiembrie - 14 noiembrie articolul principal legat de "The relationship recession", in care trateaza recesiunea relatiilor dintre barbati si femei, care castiga teren tot mai mult in lumea occidentala.
Aceasta opinie a aparut prima data pe Business Magazin.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.