![]() |
11.12.2025, 11:55 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Producatorii auto au avertizat ca propunerile "Fabricat in Europa", care stabilesc niveluri minime de continut local pentru produse, ar putea provoca noi perturbari in lanturile de aprovizionare si ar putea incetini tranzitia catre vehiculele electrice, scrie FT.
Oliver Zipse, directorul executiv al BMW, a spus ca stabilirea unor reguli complexe de aprovizionare locala este "foarte periculoasa", deoarece ar fi "extrem de impovaratoare" de calculat. Europa risca sa fie "scoasa din cursa [globala] pentru inovatie", a adaugat el.
Planurile UE de a stabili tinte de aprovizionare locala pentru componente din produse precum masinile si panourile solare au divizat industria si au declansat un lobby intens privind ceea ce ar trebui sa fie considerat european.
Tintele, raportate pentru prima data de Financial Times, vor varia in functie de dependenta Europei de anumiti parteneri comerciali, in special China, si de capacitatea blocului de a-si creste productia. Initial s-au discutat niveluri de continut local de pana la 70% pentru unele bunuri, precum invertoarele pentru panouri solare sau automobilele, dar este probabil ca aceste niveluri sa fie reduse.
Ele vor face parte dintr-un set de propuneri menite sa stimuleze baza industriala slaba a UE si sunt supuse unor negocieri intense in cadrul Comisiei Europene. Un anunt de politica programat pentru aceasta saptamana a fost amanat, iar oficialii au avertizat ca regulile privind aprovizionarea ar putea continua sa se schimbe inainte de prezentarea oficiala din 28 ianuarie.
Franta a fost cel mai mare sustinator al strategiei privind aprovizionarea locala, insa statele membre si companiile au fost divizate in privinta modului in care ar trebui concepute si aplicate regulile.
Producatorii auto japonezi, de exemplu, sunt ingrijorati ca "fabricat in Europa" va exclude chiar si partenerii comerciali prietenosi, si au solicitat extinderea definitiei intr-o scrisoare trimisa saptamana trecuta Comisiei Europene, potrivit unor persoane familiarizate cu situatia.
Katsuhisa Okuda, presedintele Honda Motor Europe, a spus ca cerintele prea restrictive privind aprovizionarea risca sa provoace "consecinte neintentionate, care ar putea incetini tranzitia Europei catre mobilitate curata". El a cerut un cadru "fabricat cu valori comune", care sa includa factori precum "liberalizarea comertului, statutul de economie de piata si alinierea la valori politice si economice comune".
Alti producatori auto, inclusiv unii din interiorul UE, doresc ca tari precum Regatul Unit si Turcia, unde au huburi mari de productie, sa fie incluse in pragurile de continut local.
Industria europeana, supusa unor reguli stricte privind clima si unor costuri ridicate ale energiei, se confrunta cu dificultati in timp ce producatorii chinezi au ajuns din urma sau chiar au depasit expertiza tehnica a Europei, reusind in acelasi timp sa mentina preturi scazute.
Spre deosebire de producatorii auto insisi, furnizorii lor au sustinut ca masurile privind continutul local erau esentiale pentru supravietuirea lor, mai ales avand in vedere ca tarifele mai mari ale UE pentru vehiculele electrice fabricate in China nu au reusit sa incetineasca patrunderea rivalilor chinezi pe continent.
Benjamin Krieger, secretarul general al CLEPA, organizatia care reprezinta furnizorii de piese auto, a spus ca UE nu isi poate permite sa mai astepte introducerea regulilor, care ar "proteja locurile de munca si ar reduce dependenta de importuri pana cand vor fi implementate reforme mai profunde".
Companiile din domeniul energiei regenerabile au fost, de asemenea, vocal in sprijinul lor.
"Am vazut ce s-a intamplat in trecut cu tehnologia verde in Europa - supraproductie in China si apoi dumping pe piata europeana", a spus Constantine Levoyannis, seful departamentului de afaceri guvernamentale din cadrul Nel Hydrogen, Norvegia. "[Diavolul] se afla in detalii... dar am fi multumiti cu o pondere mare de continut european la nivel de componente", a spus el.
Anul trecut, UE a propus tinte pentru productia interna in industrii precum solar, eolian si pompe de caldura, ca raspuns la Legea de Reducere a Inflatiei de 370 de miliarde de dolari a fostului presedinte american Joe Biden. Dar multi directori au avertizat ca aceste obiective sunt departe de a fi atinse.
Ilka von Dalwigk, director general al Recharge Europe, organizatie care reprezinta companii din lantul de aprovizionare cu baterii, a spus ca, pe masura ce proiectele sunt amanate sau anulate, cerintele de aprovizionare locala ar oferi "certitudine investitionala". Totusi, a adaugat ea, regulile ar trebui sa faca parte dintr-o strategie industriala mai ampla, care sa includa stimulente si sprijin.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
12.12.2025, 14:48
Ce planuri are noul primar general pentru Bucuresti. Ciprian Ciucu a trasat principalele directii...