![]() |
02.10.2025, 00:08 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
¬ Caile ferate aveau la inceput, prin PNRR, 17,34 mld. lei (3,24 mld. euro) pentru modernizare ¬ In august 2025, 1,36 mld. euro au fost taiati, iar alti 1,88 mld. euro au fost mutati pe imprumuturi, pentru ca lucrarile au intarziat. Termenul final de finalizare a proiectelor este august 2026 ¬ Prin PNRR trebuia modernizati si electrificati circa 200 de kilometri de cale ferata, dar Romania are aproape 14.000 de kilometri de cale ferata la limita sigurantei, care ar avea nevoie de reparatii capitale. Reteaua feroviara din Romania se afla intr-o stare critica, cu 70% din sine ajunse la limita sigurantei, care necesita reparatii capitale. Insa, in acest an pe lista proiectelor finantate din PNRR care pierd bani, publicata de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene, erau si proiecte de infrastructura feroviara. "In ceea ce priveste numarul de kilometri ajunsi la limita sigurantei, mentionam faptul ca 13.746 de kilometri de cale ferata sunt scadenti la reparatii capitale", a raspuns la solicitarea ZF Ion Simu-Alexandru, director general al CFR SA, companie publica care se ocupa de infrastructura feroviara. Reteaua de cai ferate din Romania are o lungime totala de 19.629 km, iar Ion Simu-Alexandru, director general al CFR SA inca din 2021, spune acum ca 13.746 km din sine au ajuns la limita sigurantei. Mai exact, 70% din retea necesita reparatii urgente. In acelasi timp, 1,36 miliarde de euro destinati caii ferate au fost taiati din PNRR, din cauza intarzierii implementarii proiectelor. Seful CFR SA a dat vina pe perioadele Covid-19 si post-Covid, izbucnirea razboiului din Ucraina, care au dus la cresterea preturilor si la probleme in lantul de aprovizionare, criza resursei umane in companiile private, cat si la CFR SA, dar si blocajele in emiterea avizelor, autorizatiilor si acordurilor necesare. "In timpul derularii contractelor de modernizare ne-am confruntat si cu situatii neprevazute, deoarece contractele feroviare sunt contracte complexe, care implica lucrari cu diferite specialitati, iar majoritatea acestora se deruleaza in paralel cu mentinerea operationala a traficului feroviar de calatori si de marfa pe cate un fir de circulatie", a mai spus Ion Simu-Alexandru. Executivul sustine ca prioritizeaza programele de modernizare a cailor ferate, dar si pe cele de reinnoire, reparatii si intretinere a infrastructurii pentru cresterea parametrilor de performanta ai retelei. In 2024, din cauza lipsei de investitii la timp in infrastructura feroviara si in material rulant trenurile de marfa au circulat cu o viteza medie de 27 de km pe ora, iar cele de calatori de tip Regio cu 46 km pe ora anul trecut. In ultimii 30 de ani, Romania a modernizat mai putin de 700 km din cei peste 19.000 km de cai ferate.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
03.10.2025, 00:05