×

Accesează
contul existent

Banci si asigurari

Visa: Escrocheriile online aduc pierderi economice de peste 160 mil. euro pe an in Romania....

Visa: Escrocheriile online aduc pierderi economice de peste 160 mil. euro pe an in Romania. Utilizatorii pierd in medie 731 de lei per incident

16.12.2025, 11:46 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Escrocheriile online aduc pierderi economice de peste 800 milioane de lei (160 de milioane de euro) pe an in Romania, date care confirma ca dezinformarea si continutul fals din mediul digital sporesc vulnerabilitatea utilizatorilor, arata cel mai recent studiu Visa.

Totodata, romanii care nu disting continutul online fals, generat cu inteligenta artificiala (AI), de cel real sunt de peste cinci ori mai expusi fraudei digitale (71%) decat cei care il recunosc (13%).

Utilizatorii din Romania care devin victime ale inselatoriilor din mediul digital pierd, in medie, 731 de lei cu fiecare astfel de incident; un sfert (25%) dintre ei petrec peste 24 de ore incercand sa il rezolve. Impactul depaseste pierderile financiare, atat prin stresul emotional si anxietatea pe care le aduce, cat si prin scaderea productivitatii. Astfel ca peste o treime (37%) dintre romanii care au fost vizati de o inselatorie in mediul digital ezita sa mai faca achizitii online, mai arata studiul Visa.

"Inteligenta artificiala are un rol major in imbunatatirea modului in care traim si muncim - de la experiente personalizate la eficienta operationala - dar aduce si noi riscuri. Infractoriii folosesc tot mai mult acest instrument pentru a insela si a exploata, erodand increderea in canalele online. A devenit din ce in ce mai usor sa confundam falsul cu realitatea, consecintele in viata reala fiind pierderea de bani, timp si incredere. Acestea sunt motivele pentru care Visa investeste in inovatie bazata pe AI in colaborare cu parteneri din intreaga industrieii, arata Elena Ungureanu, country manager Visa in Romania.

Modul in care utilizatorii interactioneaza cu mediul online are un rol cheie. Astfel, romanii care distribuie sau posteaza continut digital inainte sa-i verifice acuratetea sunt mai predispusi inselatoriilor (37%) fata de cei care mai intai verifica si abia apoi distribuie (30%).

Rutina zilnica din mediul online " cum ar fi parcurgerea rapida a titlurilor, redistribuirea fara verificare si consumul impulsiv de continut generat cu inteligenta artificiala " creeaza noi vulnerabilitati, pe care infractorii le exploateaza rapid. Aproape o treime dintre utilizatorii din Romania (29%) au redistribuit cel putin de cateva ori o postare fara sa-i verifice autenticitatea.

Potrivit Visa, in peisajul digital extrem de dinamic din prezent, romanii vor solutii de plata care sa imbine securitatea cu eficienta si confortul. Pentru aproape 80% din consumatorii din Romania, securitatea este aspectul cel mai important in ceea ce priveste platile online; dintre acestia, 90% ar alege metoda de plata care sa le ofere mai multa siguranta.

In ultimii cinci ani, Visa a investit 13 miliarde de dolari in tehnologie si infrastructura. Astfel, integritatea ecosistemului de plati este protejata, Visa prevenind pierderi de peste 40 miliarde de dolari anual, cu impact direct in scaderea ratelor de frauda.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare