×

Accesează
contul existent

Opinii

Cristian Vasile, cititor ZF: Transfagarasanul trebuie sa devina unul dintre cele mai cautate...

Cristian Vasile, cititor ZF: Transfagarasanul trebuie sa devina unul dintre cele mai cautate obiective turistice din lume. Care este istoria celui mai faimos drum din Romania , care a fost construit ca o ruta militara rapida impotriva unei invazii sovietice care sa lege garnizoana Sibiu de cea din Pitesti

31.08.2025, 11:54 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Dupa invadarea Cehoslovaciei in vara anului 1968, de catre trupele sovietice impreuna cu trupele tarilor membre in Tratatul de la Varsovia, mai putin Romania, conducerea din vremea respectiva a tarii a luat decizia de a se realiza un drum intre Transilvania si Muntenia, cu scopul de a reusi deplasarea rapida a trupelor intre garnizoanele Sibiu respectiv Pitesti.

Astfel a fost construit intre 1970 si 1974 drumul Transfagarasan, supranumit si "drumul din nori", ca o ruta militara strategica care taie transversal Muntii Fagaras - Alpii Romaniei.

In intervalul 1 noiembrie - 30 iunie Transfagarasanul este inchis oficial pe sectorul de drum cuprins intre kilometrul 104 (Piscul Negru - judetul Arges) si kilometrul 131 (Balea Cascada - judetul Sibiu), din cauza pericolului de avalanse, caderi de stanci, alunecari de teren.

Pentru claritate aceasta portiune de drum este marcata cu albastru pe harta.

Traseul este unul periculos, cu deosebit de multe viraje si curbe in ac de par, iar riscul caderii in prapastie este ridicat. Altitudinea maxima la care ajunge drumul este de 2042 metri, in apropierea tunelului de langa Lacul Balea.

Perioada in care drumul este deschis depinde si de conditiile meteorologice, in special de stratul de zapada la altitudini mari, cum ar fi zona de la Balea Lac. Jeremy Clarkson realizator al celebrei emisiuni Top Gear l-a declarat in 2010: "cel mai uluitor drum pe care l-am vazut vreodata". Videoclipul creat de BBC si postat pe canalul de YT a strans peste 6,5 milioane de vizualizari. Acest drum impreuna cu Castelul Peles si Manastirea Sucevita au fost promovate de catre Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului (MEAT), intr-o actiune desfasurata in orasele italiene Roma si Milano, in intervalul martie - aprilie 2024. Initiativa s-a derulat prin intermediul unei campanii outdoor de promovare a turismului, cu imagini emblematice ale celor 3 locatii afisate pe tramvaie, panouri publicitare localizate in statiile de metrou din Milano, precum si pe 90 de autobuze urbane din Roma. Cu peisaje care iti taie respiratia, Transfagarasanul ar trebui sa devina un diamant perfect slefuit, una din cele mai celebre sosele din lume, un magnet pentru fanii din toata lumea ai deplasarilor cu automobilul pe drumuri virajate si perfect intretinute, supranumiti "petrolheads". Portiunea de sosea de 23 km cuprinsa intre Piscul Negru - judetul Arges si Balea Cascada - judetul Sibiu ar trebui refacuta complet cu scopul de a asigura circulatia si pe timpul iernii, in cele 7-8 luni din an cand este inchisa traficului.

Ar trebui gasita o solutie modulara, de mare finete inginereasca, care sa asigure incalzirea "prin pardoseala" a partii carosabile si a acostamentului, care sa asigure topirea zapezii 24 ore din 7 zile, fara utilizarea utilajelor grele de deszapezire si cu costuri de inlocuire si reparatii in timp reduse.

Pe toata lungimea soselei Transfagarasan ar trebui adaugat iluminat cu LED pe latura fiecarei benzi de circulatie, refacerea bornelor kilometrice si montat parapete sigure cu marcaje reflectorizante oriunde este necesar. De asemenea, ar trebui adresata problema caderilor de pietre pe sosea. Transfagarasanul este plin de obiective turistice, cele mai reprezentative fiind: Lacul Balea, Cascada Balea, Cetatea Poenari, Lacul si Barajul Vidraru, Cascada Iezerului, Manastirea Curtea de Arges, Muzeul Etnografic Badea Cartan, Cascada Calugarita, Valea lui Stan, Rezervatia Arpasel etc. Cu modernizari demne de anul 2025, la cele mai inalte standarde rutiere din Europa, Transfagarasanul ar trebui sa ajunga un simbol international, reprezentativ pentru Romania pe plan mondial, la acelasi nivel de excelenta in arhitectura sau inginerie precum Turnul Eiffel (Franta), Statuia Libertatii (SUA) sau Taj Mahal (India).

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare