24.10.2025, 17:20 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Presa franceza scrie ca grupul Carrefour a angajat BNP Paribas sa testeze interesul pietei. Retailerul spune ca businessul local creste si investitiile pe 2025 raman in picioare. Ce urmeaza din 2026? Nu e clar. Ei nu ofera aceste informatii, limitandu-se la prezent mai degraba decat sa vorbeasca despre viitor.
Asadar, nici nu confirma, dar nici nu neaga aceste discutii de vanzare.
ZF a scris pentru prima data in iulie ca gigantul tatoneaza vanzarea operatiunilor din regiune, inclusiv din Romania.
In vara, ZF scria ca la operatiunile gigantului francez s-au uitat grupuri precum Ahold Delhaize (proprietarul Mega Image si Profi) si Schwarz (care detine Kaufland si Lidl si care, recent, si-a anuntat interesul pentru a prelua 70% din actiunile La Cocos, cel mai puternic retailer autohton). La masa discutiilor a fost invitat si grupul Auchan, care are cel mai apropiat model de business (cu sute de magazine sub aproape toate formatele din piata), insa sursele ZF spun ca Auchan este intr-o situatie similara cu cea a co-nationalilor de la Carrefour si atunci o preluare ar fi putin probabila. La nivel international s-a pus insa problema unei fuziuni intre cei doi giganti, dupa cum scrie presa straina. O decizie nu a fost luata recent, dupa ce anterior negocierile nu au dus la niciun rezultat.
Cumpara asadar Ahold Delhaize Carrefour Romania?
Claude Sarrailh, CEO al Ahold Delhaize pentru Europa si Indonezia, a oferit un interviu recent ZF si, la intrebarea daca grupul vrea sa cumpere operatiunile Carrefour in Romania, a raspuns astfel:
"Nu comentam informatiile legate de M&A. Ce pot spune e ca in orice piata unde suntem sau vrem sa intram tintim locul 1 sau locul 2. Totodata, daca e sa ne gandim la achizitii, avem nevoie de un business complementar - cum a fost cazul Profi si al Mega Image, nu de unul care se suprapune peste ce avem deja. Mai departe, ce pot sa adaug e ca vrem sa ne dezvoltam in continuare in Europa - atat in pietele in care avem deja prezenta, cat si in altele, dar doar in conditiile mai sus mentionate."
Importanta pentru companie - ca de altfel pentru orice retailer - sa fie numarul 1 sau numarul 2 in piata - vine tocmai din forta de negociere cu partenerii si din economiile de scara.
Cat priveste vanzarea Carrefour si afirmatiile lui Sarrailh, francezii au local multiple formate - hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate, online, dar si un mix de discount si cash&carry. Asadar, au un portofoliu mult mai extins decat Ahold Delhaize.
Grupul francez Carrefour, care de mai multa vreme isi cauta directia si, implicit, un model de business sustenabil pe o piata de retail in continua transformare, este pe plan local unul dintre cei mai mari retaileri ca cifra de afaceri, cu venituri anuale de peste 3,5 mld. euro. Compania opereaza mai bine de 400 de magazine sub mai multe formate.
De altfel, unul dintre motivele unui eventual exit este chiar acesta, ca piata a devenit tot mai concurentiala si sunt jucatori care cresc mai agresiv decat Carrefour, astfel ca o pozitie la varful pietei nu mai este asigurata. Recenta tranzactie dintre Profi si proprietarul Mega Image a transformat Ahold Dehlaize in unul dintre cei mai mari comercianti din Romania, alaturi de grupul Schwarz (proprietarul Lidl si Kaufland).
Ahold Delhaize activeaza in zona de magazine mici (supermarketuri si proximitate moderna), iar Schwarz are discount (Lidl) si hipermarketuri de mici dimensiuni (Kaufland). Daca va prelua La Cocos, va intra pe zona de hipermarket de mari dimensiuni, dar cu preturi mici, adica hard discount.
Carrefour pe de alta parte are hipermarketuri, supermarketuri, proximitate, un mix de discount si cash&carry, plus online. Singurul alt jucator din piata cu un portofoliu atat de vast e Auchan.
Vanzarea operatiunilor ar da asadar una dintre cele mai mari tranzactii din piata locala, astfel ca un eventual cumparator ar trebui sa dispuna de banii necesari. Totodata, fiind vorba de un jucator atat de mare, cu o acoperire nationala, se pune problema concurentei. Mai exact, daca de partea cumparatorului s-ar afla un actor deja existent in piata, e de vazut daca ar primi ok-ul Consiliului Concurentei. O alta varianta ar fi vanzarea pe "bucati", pe formate, hipermarketurile urmand a fi preluate de un jucator, iar magazinele mici de altul/ altii.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
24.10.2025, 18:04
Retailerul roman La Cocos apasa pedala de acceleratie: Deschide pe 30 octombrie magazinul din...