![]() |
24.05.2024, 12:22 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Putin context...
Programul de inzestrare "Masina de lupta a infanteriei, pe senile - MLI" consta in achizitia a 298 de MLI, in varianta de baza si derivate, inclusiv stocul strategic si operativ. MLI va intra in dotarea structurilor de infanterie mecanizata din cadrul Fortelor Terestre. Valoarea totala a programului de inzestrare este estimata la 2,99 miliarde de euro.
Programul de inzestrare, cu platile aferente, se va desfasura in doua etape. In etapa I, se are in vedere achizitia a 246 de complete MLI, inclusiv simulatoarele de instructie si suportul logistic initial. Etapa urma sa fie initiata in anul 2023 si sa se deruleze pentru o perioada de 9 ani, pana in anul 2031. Valoarea estimata a contractelor de achizitie din etapa I este de 2,545 mld. euro.
Pentru etapa a II-a este avuta in vedere achizitia a 52 de complete MLI pentru stocul strategic si operativ, cu initiere dupa anul 2031. Valoarea estimata a contractelor de achizitie din aceasta etapa este de 450 milioane euro.
Armata Romaniei a luat decizia sa doteze trei brigazi cu masini de lupta a infanteriei, o miscare importanta, tinand cont ca, in acest moment, doar Brigada 282 Mecanizata, cu sediul la Focsani, este dotata cu mai vechiul MLI Jderul. Acesta a fost construit sub licenta dupa blindatele sovietice, dar a fost modernizat cu un tun 25 mm Oerlikon si rachete Spike.
Patru companii mari vor sa intre in competitieAcest program va da startul celei mai mari competitii din istoria inzestrarii Armatei Romane, insa nu pentru valoarea contractului, ci pentru prestigiul companiilor care si-au anuntat deja participarea la licitatia care va fi lansata de MApN. Pentru ca licitatia inca nu a fost lansata, iar detaliile tehnice cerute de minister nu se stiu, reprezentantii companiilor, cu care am stat de vorba, au accentuat in special disponibilitatea lor de a coopera cu industria romaneasca de aparare, unele dintre acestea avand deja o prezenta semnificativa in Romania.
GDELS: Vehiculul nostru este unul european, folosit de NATO. (...) Este diferit cand vehiculele vin din alte zone ale globului
Una dintre companiile care si-au anuntat, inca de anul trecut, intentia de a participa la aceasta competitie este General Land Dynamics, care produce si Piranha 5 si care vrea sa concureze in programul pentru MLI cu vehiculul ASCOD.
ASCOD-ul poate fi inarmat cu aceeasi turela cu tun de 30 de mm produsa complet in Romania de catre Elbit si pe care o regasim pe Piranha 5, transportorul blindat 8x8 pe care GDELS, in joint venture cu Uzina Mecanica Bucuresti (UMB), il construieste la Bucuresti. Ca un element de "culoare", turela de pe ASCOD vine si cu lansatoare integrate de rachete ghidate antitanc Spike, aceleasi rachete folosite si de Armata Romana.
I-am intrebat, la BSDA, pe reprezentantii companiei care sunt detaliile tehnice ale produsului lor si cum vor arata posibilitatile de cooperare cu industria romaneasca.
"Credem ca acum este de interes pentru client sa prezentam o <<familie de vehicule>>, nu un singur vehicul de infanterie, adica un vehicul bazat pe o platforma comuna. Este un concept dovedit. Am oferit aceasta <<familie de vehicule >> Marii Britanii, diverse variante, Filipinelor, varianta usoara, si livram acest vehicul si Spaniei, Fortelor Armate, care vor inlocui intreaga flota de M113. Deci, este un concept dovedit. Cred ca un punct important pentru Ministerul Apararii este ca putem sa asiguram operationalizarea ASCOD-ului pentru o perioada de 20-30 de ani. Putem sa facem asta. Suntem vechi pe piata. Vehiculele noastre au fost in serviciul Spaniei peste 20 de ani. Avem un concept dovedit si avem multe lectii invatate si Romania poate beneficia de acest lucru. Un alt aspect este operationalizarea intr-un mediu NATO. Avem clienti din cadrul NATO, avem ASCOD-ul Fortelor Armate Spaniole dislocat in Letonia, in cadrul prezentei inaintate a Grupului de Lupta NATO si, acum, o sa livram vehiculele si Filipinelor. Deci, putem acoperi aceste asteptari de folosire a vehiculelor in diferite medii. Daca te uiti la aspectul comun, clientul se va uita, din punct de vedere operational, la sistemul comun - un avantaj clar pe care il avem cu Piranha si ASCOD - si la cooperarea cu industria locala", a spus unul dintre reprezentantii companiei, la BSDA.
De asemenea, acesta a punctat ca "Avem experienta cu localizarea. De 4-5 ani, avem cunostinte despre cum sa facem lucrurile local si cum sa producem local, parteneriate etc. Am adus, acum, aici, ASCOD-ul cu cel mai modern sistem de comunicatii, la fel si pe Piranha, pentru ca Armata si clientii sa vada cum sunt, deja, interconectate. Este important, folosind parteneriatele deja existente, sa se continue ceea ce am inceput",
Despre posibilitatea producerii vehiculelor ASCOD in Romania, subliniaza ca "Este o cerinta definita a clientului sa fie produs local. Va fi facut intr-un mod deja stabilit: va exista o perioada de instructie, cand vom produce vehiculele in Spania, in fabrica, si vom folosi acest timp pentru a instrui pe vehicule locale, din Spania, pentru a pune bazele cunostintelor. Exista o perioada de transfer de doi ani, este ceea ce am facut cu Piranha".
"Avem un concept valid si dovedit. Nu este o idee noua. Este o continuare a mai multor modele. Se stie ca dureaza timp si sunt necesare multe eforturi pentru o armata pentru a introduce vehiculele in doctrina de operatiuni, cum a fost cazul Piranha, si dureaza putin timp sa dezvoltam un concept din industrie. Insa, noi avem aceste doua lucruri. Acesta este avantajul nostru pentru MLI. Ne vom adapta si vom raspunde cerintelor si conditiilor ministerului apararii. Avem o experienta de peste 30 de ani. In Spania, ne-am confruntat cu aceeasi situatie, de producere de vehicule 8x8, bazate pe Piranha 5, in timp ce Spania a lansat in paralel o licitatie pentru ASCOD. Deci, in paralel, am produs cele doua vehicule folosind sinergia si elementele comune ale celor doua sisteme. Asadar, am mai facut asta", mai spune un alt reprezentant GDELS.
Cand vine vorba despre capacitatea de productie a vehiculelor, acestia spun ca sunt "flexibili" si dispusi sa raspunda cerintelor ministerului apararii, mai ales ca au fabrici in mai multe tari din Europa (Elvetia, Spania, Austria).
"Nivelul de localizare pe care l-am atins aici, in Romania, este deja dovedit. Alte companii trebuie sa dovedeasca faptul ca pot face asta. Modelul nostru este unul real, stabilit, avem oameni instruiti, jucatorii (n.r. din industrie) sunt identificati. Altele companii trebuie sa faca toate aceste lucruri", a declarat pentru MAS, unul dintre reprezentanti.
"In Romania, oamenii calificati din campul de munca sunt rari. Trebuie gasiti oamenii potriviti. Noi am pus deja bazele unei fabrici, am angajat oameni si am produs Piranha. Este un pas urmator sa mergem spre o noua linie de productie. Ce vom face in final depinde de locul in care vom gasi oamenii potriviti, care sunt partenerii sau tarile care vor fi dispuse sa investeasca in oameni. Avem o idee si stim unde vrem sa mergem, dar depinde mult si de client, de cerinte, cat vor sa fie aceasta localizare. Vehiculul nostru este unul european, folosit de NATO. Am dovedit ca suntem capabili sa localizam in Europa. Este diferit cand vehiculele vin din alte zone ale globului. Stim ce facem, stim care sunt nevoile armatei si avem multe lectii invatate din ultimii 3-4 ani si stim, desigur, in viitor, ce sa evitam", mai adauga acesta.
Principalele trei puncte forte ale vehiculului sunt, potrivit acestora: mobilitatea, protectia si capabilitatile de lupta.
Redback si promisiunea unui centru de productie in RomaniaO alta companie care si-a facut simtita prezenta la BSDA prin prezentarea vehiculului pe care il propune Armatei Romaniei este Hanwha Aerospace care asteapta, pe langa lansarea licitatiei pentru MLI, si semnarea contractului pentru obuzierul autopropulsat K9. Avand in vedere ca cel din urma contract este aproape semnat, vedeta standului companiei a fost vehiculul Redback, un vehicul care, asemenea ASCOD-ului, prezinta elemente comune cu o platforma pe care Romania ar urma sa o aiba in dotare (dupa concretizarea contractului), mai precis K9 Tunet.
Redback este cel mai nou MLI de pe piata internationala, un vehicul care a trecut cu succes de lungile teste ale armatei australiene, recent. Are un sistem digital de management al luptei, o greutate de 43 de tone si un nivel maxim de protectie. Acesta poate veni in varianta cu senile din cauciuc, reprezentantii companiei sustinand ca acest lucru le-a permis sa foloseasca greutatea "salvata" prin schimbarea senilelor la protectia vehiculului. Este singurul vehicul de peste 40 de tone cu senile din cauciuc.
Redback este condus de trei membri ai echipajului si poate transporta alti opt militari. Poate apara militarii de rachete si proiectile antitanc ghidate si are un sistem de detectare IRON FIST APS. In ceea ce priveste turela, aceasta poate fi chiar o turela produsa in Romania de Elbit, cea folosita si pentru Piranha 5 si, de altfel, folosita si pe vehiculele Redback vandute australienilor. Turela are un tun Bushmaster MK445 de 30 de mm. Are integrata o mitraliera MAG 58, de 7,62 de mm, doua lansatoare SPIKE LR2 si poate fi dotata si cu Javelin. Motorul este unul diesel MTU, de 1000 de cai putere. Vehiculul atinge o viteza maxima de 65 de km/h si are o autonomie de 520 de km. Este potrivit pentru mai multe tipuri de teren, in special pentru terenurile accidentate.
Compania Hanwha si-a luat deja angajamentul de a stabili in Romania un centru de logistica si mentenanta pentru K9 Tunet si promite, daca va castiga un contract pentru MLI, sa deschida o fabrica de productie 100% a vehiculelor Redback in tara noastra.
Principalele puncte forte ale acestor vehicule sunt, potrivit reprezentantilor companiei: timpul scurt de livrare si integrare totala in Romania, elementele comune cu obuzierul K9 si localizarea in Romania, datorita experientei cu alte piete, in care s-a facut transferul de tehnologie.
Lynx KF 41 la Medias?Rheinmetall, compania care tocmai a cumparat fabrica Automecanica Medias si care, in decembrie anul trecut, a anuntat ca va produce pulbere pentru Romania, alaturi de Romarm, intra in competitia pentru MLI cu Lynx KF41, un vehicul de 44 de tone introdus pe piata de echipamente militare in urma cu doar cativa ani. In interviul acordat MAS, reprezentantii companiei au pus accentul pe colaborarea deja existenta a Rheinmetall cu Romania si pe experienta lunga a companiei in stabilirea de parteneriate solide.
"In Romania, suntem fericiti ca ne aflam deja pe piata, ca Rheinmetall, ca grup, iar pentru noi este strategic sa fim aici sa sustinem clientul roman, sa crestem industria, pentru ca vedem la granita, avand in vedere razboiul, ca aceste capabilitati locale sunt necesare in viitor. Anul trecut, am semnat primul contract cu Armata Romana pentru modernizarea sistemului de aparare aeriana Oerlikon, iar, saptamana trecuta, am inaugurat achizitia, in Romania, a fabricii Automecanica Medias, care se numeste acum Rheinmetall Automecanica S.R.L, care este acum parte din grupul Rheinmetall. Aceasta companie a facut, de-a lungul timpului, vehicule de specialitate, containere, remorci si alte elemente si asta si vrem sa introducem in reteaua noastra de productie. Avem o compatibilitate foarte mare cu celelalte produse ale noastre - asa cum stii, avem o linie de productie de camioane militare - dar vrem si sa cream alte produse din aceasta nisa. Ce vrem sa facem la Medias este sa folosim experienta de acolo pentru a localiza programele existente si viitoare ale Armatei Romane. De asemenea, vedem si o nevoie urgenta pentru modernizare si activitati de MRO pentru clientii romani si pentru regiune. Este ceva ce am facut deja, dar nu putem spune prea multe despre aceste lucruri. Am inceput sa operationalizam un astfel de centru pentru Ucraina, la granita. Acum mutam aceste capabilitati in tara", a declarat Alexandra Cristea, director pe vanzari internationale pentru divizia de vehicule.
"Suntem deschisi transferului de tehnologie, este ceva ce am facut in multe tari, unde am stabilit puncte de productie care, apoi, au exportat produsele pe o piata competitiva, deci, nu doar pentru clientii locali, ci si pentru altii. Asa cum stii, acum exista o problema cu capacitatea de productie, dar noi nu o avem pentru ca detinem aceasta retea de productie care functioneaza foarte bine si credem ca externalizarea este cheia succesului", a mai spus aceasta.
Intrebata daca un posibil contract cu Romania ar duce si la producerea vehiculului in Romania, Alexandra Cristea a spus: "Vom asambla si integra MLI-urile in Romania. Avem o experienta mare in mai multe tari cu externalizarea si transferul de tehnologie. Am stabilit "piete interne" si avem aceasta abordare prin care antrenam fortele de munca locale, transferam know-how-ul si, apoi, facem productia aici, in Romania, ca sa poata fi autonoma, in cazul in care vor avea nevoie sa aiba aceasta capabilitate. Nu este vorba doar despre crearea de locuri de munca, ci si despre intoarcerea investitiilor in tara si detinerea unei capabilitati suverane".
Jannik Sabzog, sef pe managementul produsului spune ca "Lynx KF41 este dezvoltat de cativa ani pentru a intampina cerintele de azi ale armatelor moderne, pentru ca am vazut ca platformele din portofoliul nostru si ale altora aveau anumite lipsuri privind cerintele de azi si cele care vor urma in urmatorul deceniu. Ne-am gandit ca avem nevoie de o noua platforma pentru a satisface nevoile clientului nostru, ale luptatorilor, pentru urmatoarele decenii, de aceea, am conceput ceva cu totul nou. Rezultatul este Lynx KF41, care are un potential extraordinar cand vine vorba despre greutate, are cateva tone de greutate "rezerva" pentru o posibila integrare a unei protectii mai mari si o integrare a unor arme ale viitorului. Are, de asemenea, si din punctul de vedere al electricitatii, avantaje, avem multa electricitate disponibila in acest moment, mai multa "putere" decat avem nevoie, pentru ca am vazut ca exista aceasta necesitate, mai ales in razboaiele viitorului, care vor necesita mai multa putere, astfel ca noi nu vom depinde de generatoare aditionale. Noi integram totul in vehicul. Din punctul de vedere al protectiei, am vazut ca tehnologia s-a dezvoltat rapid in ultimii ani, asa ca era vremea sa venim cu o noua arhitectura care sa ofere protectia necesara luptatorului".
Totodata, acesta adauga ca "Platforma este si eficienta in raport cu pretul, pentru ca 89% dintre componente sunt la fel pe fiecare vehicul, fie ca vorbim despre MLI, despre o ambulante mobile, aparare aeriana. Vehiculul este si disponibil militarului mai repede si este si mai usor de folosit, pentru ca acesta este deja obisnuit cu el".
Alexandra Cristea a subliniat faptul ca "Lynx este un vehicul nou, nu o modernizare a unui alt vehicul, care raspunde nevoilor acestor vremuri si care s-a dovedit de succes intr-un timp record. (...) Nu este doar un MLI, ci o familie de vehicule. Avem mai multe vehicule pe aceasta platforma, chiar si aparare aeriana, iar acest lucru chiar este un avantaj, pentru ca am vazut ca exista o nevoie a clientului de a avea o platforma care sa poata fi folosita pentru mai multe misiuni. (...) Vehiculul este complet modular, un lucru pe care l-am aratat si la EuroSatory, in 2018, cand, in doar cateva ore, am schimbat modulul: dintr-un MLI am facut o ambulanta, un post de comanda, un vehicul pentru apararea aeriana, ceea ce este extrem de eficient intr-un teatru de operatiuni si cand vrei sa schimbi repede ceva".
"Nu mai exista o alta companie pe piata care sa fi localizat atat de mult ca noi, in tari atat de diferite, si care sa fi invatat atat de multe", mai adauga aceasta.
Punctele forte ale vehiculului, asa cum au fost evidentiate de cei doi reprezentanti ai companiei, sunt: modularitate, posibilitatea de modernizare a vehiculului, in ceea ce priveste greutatea sau electricitatea, protectia si localizarea.
BAE Systems pune pe masa Armatei Romaniei doua vehicule: CV90 si AMVBAE Systems nu a adus la BSDA vreunul dintre vehiculele pe care le propune Armatei Romaniei, ci doar un simulator pentru CV90, insa, in propunerea pe care o face Romaniei, pune accentul pe faptul ca vehiculul lor a fost testat in lupta si ca lucreaza, in prezent, la capacitate maxima pentru producerea atat a vehiculului CV90, cat si a AMV-ului.
Brian Gathright, vice-presedintele pe dezvoltarea de afaceri, ne-a spus ca pentru Armata Romana au "doua oferte. Prima este CV90, solutia pe care o avem si in Slovacia si Cehia. Ofera cele mai mari sanse de durata de viata extinsa, are incorporat o turela moderna de 30 sau 35 mm, are capabilitati moderne eletro-optice, care permit operatorului sa identifice tinte independente. Poate avea incorporate si rachete antitanc. A doua solutie este AMPV, adica vehiculul blindat multirol pe care l-am conceput pentru SUA si pe care il oferim sub forma unui transportor blindat, varianta de baza, care inlocuieste, in SUA, M113. Acesta are doua avantaje: primul este ca, avand in vedere ca Romania cumpara Abrams, este un vehicul care are poate functiona alaturi de Abrams, si al doilea este ca modul in care l-am conceput il face capabil sa desfasoare misiuni diferite. Putem integra roluri diferite pentru diverse misiuni. Avem integrate trei roluri, pe care le-am demonstrat pe o perioada de 18 luni, foarte rapid, iar una este un MLI cu o turela de 30 de mm".
FOTO: CV90
Foto: BAE Systems/ AMPV
"Producem la capacitate maxima atat CV90, cat si AMV, in jur de cateva sute de vehicule pe an. Vom vedea care sunt asteptarile clientului, cum vom face programul, ce fel de cooperare industriala vom avea in Romania pentru a putea satisface asteptarile si pentru a folosi capabilitatile industriei romanesti", mai spune acesta, care confirma ca a primit de la MApN o cerere de informatii privind vehiculele de lupta a infanteriei.
Cat despre cooperarea cu industria romaneasca in eventualitatea semnarii unui contract, acesta spune ca "Intreaga turela poate fi produsa in Romania, asamblarea vehiculului, de asemenea, si anumite parti ale acesteia pot fi facute locale. Asa functionam, in general, cu CV90". Acesta spune si ca, in aceasta saptamana, analizeaza care ar putea fi companiile cu care ar putea colabora in acest sens.
Punctele forte ale vehiculului sunt, potrivit acestuia, faptul ca "sunt testate in campul de lupta si au trecut cu succes de toate testele si exercitiile. Este un echilibru perfect intre durata de viata, design si siguranta. Un lucru pe care l-am invatat din razboiul din Ucraina este ca este minunat daca ai o tehnologie moderna, dar daca nu este sigura, nu foloseste la nimic pe campul de lupta. De asemenea, un punct forte este cooperarea industriala. Noi chiar intelegem cum sa facem asta, am facut-o de mai multe ori cu CV90, avem deja un model".
Este clar ca atat GDELS, cat si Rheinmetall au avantajul unei cooperari existente cu industria romaneasca de aparare, insa si compania Hanwha Aerospace sustine ca este dispusa sa deschida o linie de productie 100% in Romania pentru vehiculele Redback. La fel de clar este si ca, dupa lansarea licitatiei, vom asista la o sumedenie de teste in poligon pentru vehiculele inscrise in competitie pentru a vedea, in cele din urma, care este cel care se va potrivi nevoilor Armatei. Asteptam, acum, doar lansarea licitatiei, care, din motive nestiute, se lasa asteptata.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.