![]() |
28.09.2025, 12:28 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Principalul producator chinez de baterii, CATL, trimite 2.000 de muncitori in Spania pentru a construi o fabrica de baterii pentru vehicule electrice de 4 miliarde €, subliniind dependenta tot mai mare a Europei de tehnologia verde avansata a Beijingului, scrie Financial Times. Deficitul de competente si dependenta strategica a Europei Importul masiv de forta de munca aminteste de proiectele chineze de infrastructura din Africa, scotand in evidenta lipsa de expertiza a Europei in constructia si fabricarea bateriilor pentru vehicule electrice. Decizia CATL de a aduce mii de proprii muncitori asigura controlul asupra proceselor sensibile de productie, consolidand strategia mai ampla a lui Xi Jinping de a face industriile globale tot mai dependente de productia chineza. Desi CATL a promis angajarea si formarea de personal local odata ce fabrica va deveni operationala, analistii avertizeaza ca restrictiile privind proprietatea intelectuala ar putea impiedica un transfer semnificativ de tehnologie catre companiile europene. Spania, in centrul strategiei Beijingului Proiectul de la Zaragoza marcheaza ascensiunea Spaniei ca unul dintre cei mai apropiati parteneri ai Chinei in Europa Occidentala, Stellantis alaturandu-se CATL intr-un parteneriat de 4 miliarde €. Initiativa a primit aproape 300 milioane € din fonduri europene, fiind sustinuta atat de guvernul socialist al Spaniei, cat si de opozitia conservatoare, care o considera vitala pentru viitorul industriei auto. Sindicatele locale saluta crearea a mii de locuri de munca pentru spanioli odata ce fabrica va fi operationala, insa multi raman sceptici ca CATL va impartasi know-how-ul esential. Criticii sustin ca Europa risca sa obtina beneficii pe termen scurt in ocuparea fortei de munca, fara a-si asigura independenta tehnologica pe termen lung fata de dominatia Beijingului. Mize geopolitice si industriale Expansiunea CATL face parte din strategia Chinei de a-si consolida controlul asupra lanturilor globale de aprovizionare, in timp ce oficiali americani avertizeaza Spania asupra unor riscuri strategice serioase. Prabusirea companiei suedeze Northvolt la inceputul acestui an a lasat Europa fara cel mai puternic concurent intern, crescand dependenta de firmele chineze pentru tranzitia la mobilitatea electrica. Desi CATL a promis ca fabrica din Spania va trece la o forta de munca majoritar locala pana in 2026, exista temeri ca Europa va gazdui unitati de productie fara a dezvolta expertiza critica. Pentru Spania, insa, fabrica garanteaza viitorul uzinei Stellantis existente in Aragon, consolidand o industrie regionala care angajeaza peste 35.000 de persoane.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
28.09.2025, 12:28