×

Accesează
contul existent

Cultura si divertisment

Cum recunoști o persoană cu acel „ceva”? Psihologii au identificat trăsăturile comune în diferite...

Cum recunoști o persoană cu acel „ceva”? Psihologii au identificat trăsăturile comune în diferite culturi

01.07.2025, 08:31 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Ce inseamna, de fapt, sa ai acel "ceva"? Un studiu publicat in The Journal of Experimental Psychology: General arata ca raspunsul ar putea fi surprinzator de universal, scrie Science Blog. Cercetatorii au intervievat aproape 6.000 de participanti din 12 tari cultural diverse si au descoperit ca persoanele percepute drept "cool" impartasesc un set constant de trasaturi, indiferent de geografie. Profilul global al coolness-ului Studiul a fost realizat in perioada 2018-2022, si a inclus date din Statele Unite, Australia, Chile, China, Hong Kong, Germania, India, Mexic, Nigeria, Spania, Africa de Sud, Coreea de Sud si Turcia. Participantii au fost rugati sa descrie persoane pe care le considerau cool sau deloc cool, apoi sa le evalueze personalitatea. Rezultatele au aratat ca oamenii cool sunt perceputi ca fiind extrovertiti, aventurosi, hedonici, puternici, deschisi si autonomi, trasaturi identificate constant in toate regiunile. Studiul evidentiaza o diferenta importanta intre persoanele "cool" si cele "bune". Desi ambele grupuri sunt, in general, placute si admirate, persoanele bune sunt percepute ca fiind mai sigure, traditionale si calde, in timp ce persoanele cool sunt mai rebele si nonconformiste. Aceasta tensiune subtila arata ca "coolness"-ul nu se aliniaza intotdeauna cu moralitatea, ci mai degraba cu relevanta culturala si libertatea personala. Coolness-ul in era globalizarii Desi globalizarea si mass-media au standardizat ceea ce consideram "cool", cercetatorii sustin ca acest concept nu si-a pierdut natura rebela, doar s-a adaptat. Odata nascut in subculturi marginale, coolness-ul joaca acum un rol functional in stimularea creativitatii si provocarea normelor in cultura mainstream. In cele din urma, studiul sugereaza ca "a fi cool", candva perceput ca subiectiv, este de fapt un semnal social recunoscut universal, modelat de cultura moderna, dar ancorat in psihologia umana atemporala.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare