×

Accesează
contul existent

Externe

Europa este noul pariu riscant al mașinilor electrice chinezești

Europa este noul pariu riscant al mașinilor electrice chinezești

Producătorii chinezi de mașini electrice, în frunte cu BYD, principalul rival al Tesla, își mută atenția către piața europeană, odată cu scăderea cererii interne și cu problemele financiare semnalate recent.

25.06.2025, 18:32 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Dupa ascensiunea rapida si spectaculoasa, industria chineza de vehicule electrice, condusa de gigantul BYD, isi redirectioneaza eforturile catre piata europeana. Succesul inregistrat recent, cand BYD a depasit pentru prima data Tesla la vanzarile din Europa, in luna aprilie, ascunde, insa, o realitate economica si sociala fragila, care pune sub semnul intrebarii sustenabilitatea acestei expansiuni, potrivit analistilor Le Monde. Reducerea drastica a investitiilor americane in China, de la 140 de miliarde de dolari in 2019 la doar 650 de milioane la inceputul lui 2024, a facut ca marile companii chineze din sectorul auto sa caute piete externe mai stabile. Europa devine astfel o miza strategica majora, intr-un moment in care piata interna chineza este afectata de supraproductie, deflatie si o intensificare a razboiului preturilor. Finantarea rivalului Tesla, o bomba cu ceas pentru furnizori Insa modelul economic al BYD, considerat un lider global al mobilitatii electrice, ridica tot mai multe semne de intrebare. Potrivit unui raport independent, compania ar ascunde datorii reale de aproape 40 de miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cele declarate oficial, printr-un sistem de plati intarziate si necontabilizate, operate prin platforma Dilian. Platforma functioneaza ca un mecanism informal de creditare din partea furnizorilor, lipsit insa de protectie juridica in caz de faliment, o veritabila bomba cu ceas pentru lantul de aprovizionare. BYD, acuzata de exploatarea fortei de munca Pe plan international, BYD se confrunta si cu acuzatii grave. In Brazilia, Ministerul Public a intentat un proces pentru trafic de persoane si a cerut daune de 40 de milioane de euro, dupa ce muncitorii chinezi de pe un santier al companiei au fost gasiti lucrand in conditii de exploatare. In acelasi timp, un raport al ONG-ului China Labor Bulletin, observator independent care ofera sprijin juridic muncitorilor chinezi, a documentat conditii de munca extrem de dure in cateva fabrici: 12 ore de munca pe zi, 6 zile pe saptamana, platite cu doar 22 de yuani pe ora, aproximativ 0,12 euro. Ofensiva in Europa, tot mai clar o strategie de salvare Guvernul chinez a inceput si el sa traga semnale de alarma. Ministerul Comertului a convocat recent principalii actori din industrie, inclusiv BYD, pentru a opri manipularile legate de vanzarile "zero kilometri" si pentru a calma razboiul preturilor, care risca sa deterioreze imaginea de marca a industriei chineze. Presiunea autoritatilor a dus chiar la angajamentul marilor producatori, publici si privati, de a-si plati furnizorii in mai putin de 60 de zile, un semnal clar ca sistemul actual devine nesustenabil. In acest fel, ofensiva BYD in Europa nu poate fi explicata doar ca o strategie de extindere, ci o incercare disperata de stabilizare. In spatele cifrelor record si al retoricii despre inovatie tehnologica, se profileaza un model economic tensionat, sustinut prin mecanisme opace si practici sociale

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare