×

Accesează
contul existent

Cultura si divertisment

Jeff Bezos, în 1999: „Vreau ca angajații mei să se trezească îngroziți în fiecare dimineață, cu...

Jeff Bezos, în 1999: „Vreau ca angajații mei să se trezească îngroziți în fiecare dimineață, cu cearșafurile ude de transpirație”

08.09.2025, 16:44 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

In 1999, cand Amazon era inca o librarie digitala cu ambitii de crestere in sectorul in plina dezvoltare al comertului electronic, Jeff Bezos a acordat un interviu pentru CNET in care a definit filosofia ce avea sa traseze directia companiei. Intrebat cum isi motiva angajatii, directorul general de atunci a raspuns cu o fraza care avea sa devina celebra: "Vreau ca angajatii mei sa se trezeasca ingroziti in fiecare dimineata, cu cearsafurile ude de transpiratie", noteaza La Vanguardia. "Obsesia pentru client", principiul de baza al Amazon Declaratia facea parte din ceea ce Bezos a numit "obsesia pentru client", un principiu care plasa consumatorii in centrul tuturor deciziilor strategice. "Concurentii sunt temporari, clientii nostri sunt cei care ne trimit bani", a spus el in acelasi interviu. Aceasta idee a devenit fundamentul culturii Amazon si axa operatiunilor sale in urmatoarele doua decenii. Aplicarea practica a acestei filozofii a fost descrisa de publicatii precum The Guardian drept un mediu de lucru "confruntational", cu sedinte in care se astepta de la angajati un nivel de pregatire exhaustiv si o disponibilitate permanenta de a fi chestionati. Potrivit marturiilor din acea vreme, Bezos putea respinge propuneri cu intrebari directe de tipul "esti lenes sau incompetent?", o forma de presiune pe care multi fosti angajati au interpretat-o drept un filtru deliberat pentru mentinerea unor standarde ridicate de exigenta. De la librarie online la gigant global Impactul acestei culturi asupra rezultatelor de business este incontestabil. Sub conducerea lui Bezos, Amazon a trecut de la vanzarea de carti pe internet la transformarea intr-un conglomerat care include astazi servicii de abonament precum Prime, un sistem logistic global si Amazon Web Services (AWS), lider in servicii de cloud computing. In 2025, compania depaseste 2.200 de miliarde de dolari capitalizare bursiera, situandu-se ca a patra cea mai valoroasa firma din lume. Critici si controverse legate de cultura Amazon Criticile, totusi, au insotit acest model de ani de zile. Un reportaj al The New York Times din 2015 a adunat experientele unor angajati care vorbeau despre zile de munca interminabile, competitivitate interna si un consum emotional constant. Alti fosti angajati intervievati de Business Insider au descris cultura de munca de la Amazon drept un "test brutal" pe care il puteau trece doar cei care se adaptau unei presiuni continue. Cazul Amazon ramane subiect de dezbatere in lumea afacerilor. Ceea ce este sigur, fie in bine, fie in rau, este ca a functionat. Dar oare se aplica si acum, cand compania este una dintre cele mai importante din istorie?

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare