![]() |
Ministrul Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru, a vorbit miercuri seara despre stadiul PNRR și despre câți bani a pierdut România, dar și de unde poate pune la loc, pentru a realiza, spre exemplu, Autostrada A8. Pentru Autostrada A7 fondurile sunt asigurate.
30.07.2025, 21:41 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
In acest moment, Romania este foarte aproape de finalizarea renegocerii PNRR. "Vreau (...) sa amintesc faptul ca renegocerile au fost incepute din august 2024. Discutam la un an de zile dupa, dupa o singura luna de guvernare a noului guvern, faptul ca reusim, intr-un proces extrem de intens care a prevazut, mai intai, revizuirea ministerelor de linie si portofoliului integral, stabilirea unui portofoliu de negociere (...). Si acum, iata, la capatul unei luni de zile de activitate, sa putem avea, sper eu, poate chiar maine (joi - n.r.), oricum discutam aici de un interval foarte scurt, o pre-agreare cu Comisia Europeana pe cum sa stam pe componenta de grant si componenta de imprumuturi. In esenta, noi n-am pierdut decat 10 milioane de euro. Deci bani pe care nu mai ai cum sa-i recuperezi. Vorbesc de pe componenta de grant, de fonduri europene nerambursabile. Cei 10 milioane de euro sunt aferenti cei de plata 2, in care n-am indeplinit un obiectiv, ni s-au dat sase luni sa remediem, nu am reusit sa remediem, deci, practic, s-au pierdut 10 milioane de euro", a spus Dragos Pislaru. Obiectivul era legat de anumite investitii in hidrogen pe care in Romania nu le-a facut: "Era vorba de niste hidrolizoare pe care nu le-am cumparat pentru ca nu a reusit ministerul sa faca o achizitie in timp util, s-a blocat si nu s-a mai putut efectua. Vorbim de Ministerul Energiei". "Ceea ce va pot spune este ca acum efortul mare de renegociere este ca sa mutam tot ce e de mutat. Ganditi-va la o reasezare completa, astfel incat toate proiectele care se pot inca implementa pana in august 2026, care este data limita, toate proiectele respective sa fie puse pe componenta de grant, astfel incat sa ne asiguram, acum, cu un an inainte, cand avem deja o vizibilitate destul de mare ce suntem in stare sa facem sau nu, astfel incat din componenta de grant sa nu pierdem niciun euro. Strangem de prin toate locurile PNRR-ului proiectele mature. Proiectele mature care chiar au sanse, le dam pe cele care erau in tot PNRR-ul, le punem pe cele care sunt cu risc mediu, le pastram pe imprumuturi, si pe cele care sunt cu risc ridicat afirmam si noi si recunoastem, ca pana la urma Comisia Europeana asteapta de un an de zile ca Romania sa recunoasca ca sunt proiecte pe care nu le mai poate face pentru ca a avut intarzieri, recunoastem ca acele proiecte trebuie date la o parte si pentru cele care sunt prioritare sa gasim sursele alternative de finantare", a spus Pislaru la Antena 3 CNN Intrebat ce trebuie dat la o parte, Pislaru a afirmat ca sunt doua categori: cele care nu se fac pana in august 2026 si cele pentru care au fost probleme de achizitii publice. "Deja a fost o declaratie pe care am facut-o fara sa nominalizez pe nimeni care a nascut un razboi mediatic. Da, este vorba despre anumite obiecte de infrastructura de tip autostrazi si infrastructura feroviara care, pana la urma, au probleme de achizitii publice si nu mai pot sa continui finantarea lor din PNRR. Acele proiecte, evident, trebuie finantate din alte surse de finantare si, evident, ne uitam mai ales la coeziunile, la programul de transport. La asta se lucreaza in acest moment", mai spune Pislariu. Ministrul a explicat ca in privinta autostrazilor, vestea foarte buna este ca autostrada A7, cu segmentele care sunt cele mai avansate si care este cruciala pentru conectarea cu Moldova, in ultima faza a negocerii s-a agreat sa fie mutata pe grant cea mai mare parte a ei. "Pentru ca stim ca se pot face aceste loturi si stim ca daca mutam pe grant n-ar mai fi o problema legat nici de spatiu fiscal, in sensul ca am putea plati facturile, fiind fondurile nereambursabile, evident, avand un impact zero pe deficitul bugetar. Si din acest punct de vedere, ceea ce este, de fapt, si o stire foarte importanta pe care o putem da, este ca sunt doua sectiuni prioritare pe A7. Discutam de Focsani-Bacau si de Bacau-Pascani, care, in acest moment, au nivelul de maturitate si garantiile oferite de constructori, ca se pot finaliza pana in august 2026. Discutam aici de intreg segmentul Focsani-Bacau, cu toate loturile, Focsani-Domnesti, Domnesti-Targ, Racaciuni si Racaciuni-Bacau, care au termene destul de apropiate. Si discutam din sectiunea Bacau - Pascani de Bacau-Trifesti si de Trifesti-Tigeresti. Deci, practic, cinci loturi din A7 de o valoare de peste 2 miliarde de euro, 2,1 miliarde de euro. In faza aceasta a discutiilor, pare ca reusim sa le mutam pe grant, astfel incat sa avem un element fanion al PNRR-ului, sa fie ca da, finalizam A7. Ceea ce mi se pare un lucru foarte bun si vine cumva dupa valul de discutii de autostrazi ca un element reconfortant ca romanii sa stie ca pe PNRR Autostrada A7 se termina pentru ca avem fondurile pe componenta de grant nereambursabila. Deci asta este ceva ce va fi foarte usor de urmarit in materie de succes al PNRR-ului in Romania", a explicat ministrul. In ceea ce priveste A8, exista trecerea pe programul de transport, dar exista si alte optiuni. "Nu ramane in PNRR si incercam acum sa gasim finantare si pe programul de transport si mai sunt acum niste noi elemente in care n-as vrea sa intru in detaliu pentru ca ele sunt inca, deocamdata, trimise pe preaprobare catre Comisia Europeana. (...) In acest moment, in Romania a depus un program ambitios legat de Safe. Nu va pot spune suma sau proiectele in sine pentru ca cred ca le va anunta prim-ministru odata ce are un preacord cu Comisia", a mai spus ministrul.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
23.07.2025, 15:16