×

Accesează
contul existent

Economic

Proiectul de impozitare auto, contestat de producătorii și importatorii de automobile, care cer...

Proiectul de impozitare auto, contestat de producătorii și importatorii de automobile, care cer premierului reanalizarea lui. APIA: „Actuala propunere este greșită și incompletă”

05.09.2025, 15:28 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Proiectul de impozitare auto, introdus prin asumarea raspunderii Guvernului, fara consultare publica si fara dialog real cu industria sau societatea civila, reprezinta "o abordare netransparenta si riscanta, care ridica serioase semne de intrebare privind corectitudinea si impactul acestui act legislativ", a transmis, vineri, printr-o scrisoare deschisa catre Prim-ministrul Romaniei, Consiliul Director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Organizatia detaliaza argumentele, bazate pe analize si simulari, care o fac sa considere ca actuala propunere este "gresita si incompleta" si il roaga pe seful Executivului sa reanalizeze de urgenta aceasta formula si sa integreze intr-un viitor mecanism de impozitare criterii relevante. Argumentele APIA Organizatia reprezentativa a industriei auto din Romania face un apel public catre primul ministrul pentru ajustarea proiectului de impozitare auto. Potrivit oficialilor APIA, pe langa intrebarile ridicate privind corectitudinea si impactul acestui act legislativ, metoda de impozitare stabilita prin aceasta lege prezinta probleme de fond esentiale. Printre elementele pe care APIA le semnaleaza cu fermitate se numara: Criterii incomplete si invechite - impozitul se calculeaza exclusiv pe baza cilindreei si a incadrarii intr-o norma Euro, ignorand complet factorul relevant al emisiilor de CO2. Diferente insuficiente intre vehicule vechi si noi - grila nu descurajeaza mentinerea sau importul de masini vechi si poluante, ba chiar le favorizeaza, intrucat un vehicul Euro 6 nou este impozitat identic cu unul de zece ani. Impact bugetar limitat - in forma actuala, sistemul nu aduce venituri consistente la bugetul de stat si, prin incurajarea pietei autoturismelor vechi - de cele mai multe ori nefiscalizate - genereaza pierderi suplimentare din TVA, contributii sociale si alte taxe conexe. Ignorarea propunerilor APIA - solutia transmisa de noi, aliniata la bune practici europene si bazata pe principiul "poluatorul plateste", nu a fost nici macar luata in considerare pentru o discutie preliminara. Cum se calculeaza posibilul viitor impozit Conform calculelor APIA, formula impusa prin asumarea raspunderii de catre Guvern stabileste impozitul auto exclusiv pe baza cilindreei si a incadrarii intr-o norma Euro, respectiv: "Analizand aceasta grila, constatam mai multe probleme de fond, prima fiind diferentele prea mici intre poluanti si nepoluanti. Din grila proiectului, diferenta dintre Non Euro/E0-E3 si Euro 6 este, per 200 cm3, de doar 18,2% (¬1600), 18,3% (1601-2000), 18,5% (2001-2600), 21,0% (2601-3000) si 10,0% (>3001). Aceasta amplitudine redusa nu transmite un semnal de cost suficient pentru reinnoirea parcului auto si nu descurajeaza ferm mentinerea / achizitia vehiculelor vechi si poluante", arata oficialii APIA. In plus, sustin acestia, noile taxe legate de impozitarea auto nu reusesc sa armonizeze evolutia tarifara cu realitatile economice. Mai concret, intre 1 ianuarie 2016 si finalul prognozat al lui 2025 (conform datelor oficiale), inflatia cumulata a fost de +69,42%, iar cursul RON/EUR a crescut cu +12,4%., perioada in care parcul auto a imbatranit, iar Romania continua sa detina una dintre cele mai ridicate rate de mortalitate rutiera din Uniunea Europeana, arata reprezentantii APIA. Conform datelor ETSC din 2024 citate de APIA, Romania a inregistrat aproximativ 77 de decese la un milion de locuitori, fata de media UE de 45, astfel ocupand primul loc la nivel european in ceea ce priveste mortalitatea in accidente rutiere. "Aceste valori alarmante sunt, in mare parte, alimentate de circulatia excesiva a vehiculelor vechi, nesigure si poluante, care afecteaza direct siguranta rutiera", sustin cei de la APIA. "Aceasta abordare nu stimuleaza reinnoirea parcului auto" "In plus, lipsa fiscalizarii se manifesta la toate nivelurile (transportul si repararea masinilor, vanzarea efectiva, implicarea personalului, lipsa platilor prin sistemul bancar). Acest fenomen intretine comertul cu masini vechi, mai ieftine dar neintretinute si foarte poluante, care afecteaza direct siguranta participantilor la trafic si mediul inconjurator. Totodata, perpetuarea ne-fiscalizarii afecteaza dezvoltarea economica a Romaniei si agraveaza deficitul bugetar - o tema care ar trebui sa fie prioritara", arata reprezentantii industriei. Conform sursei citate, este la fel de important de mentionat ca, normele Euro nu sunt echivalente cu nivelurile de emisii de CO2. Normele Euro au fost introduse incepand cu anul 1992 (Euro 1) si au evoluat prin etape succesive - Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 (cu sub-etapele 5a si 5b), Euro 6 (cu sub-etapele 6b, 6c, 6d-TEMP, 6d si 6e) - pana la actuala discutie privind Euro 7, planificata pentru 2027. Toate aceste norme stabilesc limite pentru poluanti precum oxizii de azot, particulele, monoxidul de carbon sau hidrocarburile, avand ca obiectiv reducerea poluarii locale din orase si impactul direct asupra sanatatii. In paralel, Uniunea Europeana a adoptat un alt cadru legislativ, complet separat, pentru reducerea emisiilor de CO2, considerate principalele responsabile de schimbarile climatice. Astfel, producatorii auto au avut si au in continuare obligatia sa respecte tinte de emisii medii de CO2 pe flota: 130 g/km in 2015, 95 g/km incepand cu 2021 si, in perspectiva, reducerea cu 55% pana in 2030 si obiectivul zero emisii pentru vehicule noi in 2035. "Prin urmare, propunerea Ministerului - care combina cilindreea cu norma Euro - creeaza o confuzie intre doua cadre legislative distincte si ignora componenta CO2, cea mai relevanta astazi in contextul politicilor climatice europene", arata APIA. Oficialii APIA arata, cu calcule concrete, ceea ce numesc "anomalii" ale actualului proiect. "In al treilea rand, schema de impozitare prezentata genereaza anomalii evidente. O masina Euro 6 de un an plateste acelasi impozit ca una de zece ani. Diferentele de taxare intre un vehicul Euro 6 si unul Euro 4 sunt minore si nu reflecta diferentele reale de performanta si de impact asupra mediului. In acelasi timp, autoturismele mai vechi de zece ani, responsabile pentru cea mai mare parte a poluarii si a consumului ridicat, sunt impozitate prea putin pentru a descuraja mentinerea sau achizitionarea acestora", arata APIA. Simularile comparative ale APIA privind impozitul actual fata de cel propus, pentru cateva modele populare din parcul auto national: "Aceasta abordare nu stimuleaza reinnoirea parcului auto si nici orientarea catre vehicule cu emisii reduse, fie ele hibride sau electrice. Din contra, mentine un avantaj competitiv pentru vehiculele vechi si poluante, in contradictie cu obiectivele de mediu asumate de Romania si Uniunea Europeana", arata oficialii APIA. Acestia considera actuala propunere drept "gresita si incompleta" si solicita adoptarea unui alt model de impozitare. "In concluzie, consideram ca actuala propunere este gresita si incompleta. Ea nu reflecta realitatea tehnologica, nu este corelata cu obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 si nu incurajeaza tranzitia catre un transport mai curat si mai eficient", potrivit sursei citate. APIA cere sefului Executivului sa reanalizeze de urgenta aceasta formula si sa integreze intr-un viitor mecanism de impozitare criterii relevante, precum emisiile de CO2, vechimea vehiculului si nivelul real de poluare, alaturi de cilindree si norma Euro. In acest context, APIA a reamintit ca a transmis deja o propunere proprie de sistem de impozitare, fundamentata pe bune practici europene si pe principiul "poluatorul plateste", care poate reprezenta un punct de plecare solid pentru constructia unui model echilibrat, corect si sustenabil pentru Romania dar a fost ignorata complet atat de fostul Guvern, cat si de actualul. "In acest sens, atragem atentia ca tentativa noastra de a avea un dialog direct cu Ministerul Transporturilor - exact pe aceasta tema - a fost respinsa cu motivarea oficiala ca "agenda este extrem de incarcata necesitand o prioritizare a actiunilor". Din pacate, se pare ca definirea unui sistem corect de impozitare auto nu a reprezentat o prioritate pentru Ministerul Transporturilor. Romania are nevoie de un sistem de impozitare auto corect, modern si sustenabil, care sa sprijine tranzitia catre un transport mai curat. APIA este pregatita sa contribuie la aceasta constructie, impreuna cu Guvernul Romaniei", au conchis reprezentantii Consiliului Director al APIA.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare