×

Accesează
contul existent

Economic

Se aplică sau nu obligația de a avea RCA în cazul trotinetelor electrice? Ce zic doi dintre cei mai...

Se aplică sau nu obligația de a avea RCA în cazul trotinetelor electrice? Ce zic doi dintre cei mai mari operatori din România despre noile prevederi ale legii

Extinderea obligației de a încheia o asigurare de răspundere civilă auto (RCA) la trotinete și biciclete electrice este una dintre prevederile noii legi, intrată foarte recent în vigoare, care a creat în unele cazuri confuzie, dar și nemulțumirea utilizatorilor în perspectiva unor noi costuri sau amenzi.

16.12.2025, 19:55 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Teoretic, prevederea vine pe fondul cresterii acestora mai ales in marile orase si din nevoia unei protectiei civile in caz de accidente, conform legislatiei europene. Totusi, obligativitatea nu se aplica pentru toate tipurile de astfel de vehicule, asa cum au confirmat pentru Mediafax si specialisti de pe piata asigurarilor, dar si oficialii celor mai mari operatori economici care inchiriaza trotinete electrice. Noua Lege RCA, elaborata de specialisti Autoritatii de Supraveghere Financiara si intrata in vigoare pe 13 decembrie, bulverseaza multi utilizatorii de trotinete si biciclete electrice, dupa ce in spatiul public s-au vehiculat informatii neverificate privind obligativitatea incheierii unei polite obligatorii de raspundere civila auto Legea nr. 181/2025 privind asigurarea de raspundere civila auto (RCA), promulgata de presedintele Nicusor Dan si publicata in Monitorul Oficial pe 13 noiembrie, introduce obligatia de asigurare pentru noi categorii de vehicule, pentru a alinia legislatia nationala la cerintele Uniunii Europene si aduce schimbari pentru soferi, dar nu se aplica pentru toate tipurile de trotinete si nici pentru bicicletele electrice, dupa cum precizasera marti oficialii Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), entitate ai carei membri detin peste 90% din piata locala de asigurari, la solicitarea reporterului Mediafax. Cine trebuie sa plateasca RCA Conform legislatiei care reglementeaza asigurarea RCA, recent modificata, trebuie sa aiba asigurare RCA orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie, indiferent daca este electric sau cu motor termic, care nu se deplaseaza pe sine, doar daca indeplineste una dintre urmatoarele conditii: are o viteza maxima constructiva mai mare de 25 km/h; sau are o masa proprie mai mare de 25 kg si o viteza maxima constructiva mai mare de 14 km/h. Pe scurt, numai trotinetele electrice care au caracteristicile de mai sus trebuie asigurate RCA. Mai concret, obligatia de asigurare depinde de viteza maxima si de greutatea vehiculului, inclusiv pentru vehiculele incadrate in categoria "trotinete electrice", asa cum sunt acestea stabilite prin lege. "Facem precizarea ca, daca trotineta electrica poate depasi viteza de 25 km/h ea este, in fapt, conform legislatiei rutiere, un moped. Pentru acest tip de vehicul, obligatia de incheiere a unei asigurari RCA exista si anterior modificarii Legii nr.132/2017. Astfel, pe langa obligatia de asigurare RCA, mopedul reprezinta o categorie de vehicul pentru care este necesara atat eliberarea permisului de conducere pentru categoria AM, cat si inregistrarea acestuia (art.14 alin.(1) din OUG nr.195/2002)", explica specialistii UNSAR. Statutul trotinetelor Bolt si Lime Contactati de Mediafax, oficialii Bolt si Lime au confirmat ca trotinele electrice pe care le inchiriaza nu sunt vizate de obligatiile din noua lege. "Modelul actual al trotinetelor Lime nu se incadreaza in cerintele pentru a avea o asigurare de tip RCA", a declarat Alexandru Coman, director general al Lime Romania si Grecia, la solicitarea Mediafax. Totusi, precizeaza Alexandru Coman, Lime detine polite facultative pentru utilizatori si terti, ce se pot regasi pe site-ul companiei. Este vorba de polite de asigurarea personala impotriva accidentelor, dar si de asigurare generala de raspundere civila pentru persoane care inchiriaza o Unitate Lime prin intermediul aplicatiei Lime sau folosesc a Unitate Lime cu consimtamantul explicit al unui utilizator inregistrat al aplicatiei Lime (ambele persoane sunt denumite aici Beneficiari sau Beneficiar). Ce se asigura? Invaliditate permanenta cauzata de un accident rutier Deces cauzat de un accident rutier daunele produse direct in urma unui accident cauzat de beneficiar cheltuielile de judecata generate direct in urma unui accident (este necesar consimtamantul nostru prealabil) Cine este asigurat? O persoana inregistrata in aplicatia Lime, care inchiriaza o Unitate Lime in scopuri de transport personal. persoanele care folosesc o Unitate Lime cu consimtamantul explicit al unui utilizator inregistrat in aplicatia Lime. In toate cazurile, persoana trebuie sa aiba varsta minima impusa de legile si actele administrative locale pentru a conduce Unitatea Lime in respectivul teritoriu, aceasta fiind insa cel putin varsta majoratului in respectivul teritoriu. Suma asigurata In cazul invaliditatii permanente: suma forfetara de pana la 50 000 EUR (rata determinata de gradul de invaliditate si peste pragul minim de invaliditate de 15 % rezultat in urma unui accident rutier) In caz de deces: suma forfetara de 50 000 EUR 2 000 000 EUR per accident cu un maxim de 14 000 000 EUR pentru orice perioada de asigurare si pentru toate teritoriile incluse in aceasta polita in Europa (sau suma echivalenta in moneda locala. Bolt: "Salutam aceasta reglementare" Noua lege RCA transpune prevederile unei directive europene, iar trotinetele Bolt nu intra sub incidenta acestor prevederi, avand o greutate sub 25 kg si o viteza maxima limitata prin constructie la 25 km/h, au transmis si oficialii operatorului, la solicitarea Mediafax. "Salutam aceasta reglementare, deoarece clarifica statutul vehiculelor mai grele sau mai rapide, oferind totodata un cadru de siguranta sporit - caci trotinetele private pot avea o greutate semnificativ mai mare si pot atinge si peste 40-50 km/h", spune reprezentantii companiei. Potrivit acestora, Bolt opereaza mii de trotinete in Romania, oferind utilizatorilor doua tipuri de asigurare: asigurarea pentru accidente personale si cea de raspundere civila generala. Acestea acopera potentialele vatamari grave pe care si le-ar putea cauza utilizatorii, respectiv eventualele daune provocate tertilor pe timpul deplasarii cu trotinetele Bolt. Detaliile complete sunt disponibile pe site-ul Bolt. In ceea ce priveste despagubirile, acestea cad in sarcina Asiguratorului, entitatea care, in urma primirii unei solicitari din partea unui utilizator sau a unei terte parti, analizeaza cazul si emite o decizie privind solutionarea acestuia. "Dincolo de setarea, prin constructie, a vitezei la limita legala, trotinetele Bolt mai dispun si de alte functii de siguranta, precum: un sistem software de monitorizare 24/7 care notifica echipa atunci cand o anumita trotineta nu functioneaza pe cat de eficient ar trebui; test de reactie cognitiva; tehnologie geofencing, care permite ca Bolt sa impuna in orase zone cu viteza redusa sau zone in care trotineta nu are acces deloc, precum parcurile", au transmis oficalii Bolt. Potrivit acestora, aceste functii mentin o rata scazuta de incidente: in 2024 au existat doar 18.01 accidente la un milion de kilometri parcursi, ceea ce inseamna ca utilizatorii de trotinete Bolt au inregistrat 0.0027% accidente/cursa. "La nivel global, 40% dintre cursele cu trotinetele Bolt incep sau se termina in apropierea statiilor de transport public, ceea ce demonstreaza rolul esential pe care trotinetele de inchiriat il au in arhitectura de transport a oraselor", au comunicat reprezentantii companiei Limitele de despagubire din lege Obligativitatea RCA nu se aplica nici in cazul bicicletelor electrice care doar asista pedalarea si care nu pot fi puse in miscare exclusiv de motor, potrivit oamenilor de pe piata asigurarilor. "Prin decizia CJUE in Cazul C-286/22 s-a statuat ca nu intra in sfera notiunii de "vehicul", in sensul acestei dispozitii (nota: pentru obligatia de asigurare RCA), o bicicleta al carei motor electric ofera numai o asistenta la pedalare si care dispune de o functie care ii permite sa accelereze fara a pedala pana la o viteza de 20 km/h, aceasta functie neputand fi insa activata decat dupa utilizarea fortei musculare", precizeaza UNSAR, la intrebarea Mediafax. Noua lege stabileste si limitele minime de despagubire pentru daunele produse prin utilizarea vehiculelor: Astfel, pentru prejudicii materiale produse in acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor afectate, limita de despagubire va fi de 6.434.740 lei. In ceea ce priveste vatamarile corporale, decesele sau prejudiciile fara caracter patrimonial produse in acelasi accident, limita de despagubire va fi de 31.926.210 lei.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare