![]() |
18.12.2025, 11:05 Sursa: mediafax.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Seful Wizz Air, Jozsef Varadi, spune ca statul roman ar trebui sa renunte la finantarea TAROM si sa vanda compania, daca exista un cumparator. El sustine ca banii publici sunt irositi pentru mentinerea unui operator aerian ineficient. "Guvernului roman ii place sa iroseasca banii contribuabililor pe companii aeriene ineficiente. Ati facut-o cu TAROM, ati facut-o cu Blue Air, nu stiu de ce faceti asta", a afirmat Varadi, Intr-un interviu acordat Economica.net. Declaratia sa se refera la ajutoarele de stat acordate in ultimii ani operatorului national de aviatie. Blue Air a beneficiat, la randul sau, de sprijin financiar din partea statului roman in perioada pandemiei. Compania nu a reusit sa isi redreseze activitatea, iar zborurile au fost suspendate in 2022. Ulterior, Blue Air a intrat in procedura de insolventa, iesind din piata aviatiei comerciale. Ajutoare de stat vs majorari de taxe Seful Wizz Air spune ca sprijinul pentru companiile aeriene aflate in dificultate contrazice discursul Guvernului despre cresterea taxelor. "In acelasi timp, Guvernul striga in gura mare ca trebuie sa creasca taxele in tara din cauza deficitului bugetar", a declarat Varadi. El a amintit ca TAROM nu a mai inregistrat profit din 2007. Varadi compara situatia cu cea a MALEV, compania aeriana nationala a Ungariei, care a falimentat in 2012. De la pandemie incoace, Wizz Air a contestat constant deciziile Comisiei Europene de aprobare a ajutoarelor de stat pentru compania romaneasca. Exemplul Ungariei dupa falimentul MALEV "Imi amintesc, am trecut prin asta in 2012, cand Ungaria a lasat MALEV sa cada. Intreaga tara era suparata, crezand ca de-acum se vor pierde conexiunile cu lumea", a spus Varadi. "Ce s-a intamplat in Ungaria a fost ca o capacitate mai eficienta a inlocuit capacitatea ineficienta", a explicat seful Wizz Air. El spune ca guvernele ar trebui sa se bazeze pe fortele pietei si sa lase industria sa se autoregleze. La acel moment, aeroportul din Budapesta avea sase milioane de pasageri, iar in prezent a ajuns la 17 milioane. TAROM si planurile Wizz Air Potrivit sefului Wizz Air, TAROM ar trebui vanduta, in masura in care exista un cumparator. "Daca exista un cumparator, atunci trebuie vanduta", a declarat acesta. El a precizat ca Wizz Air nu se extinde prin achizitii, dar ar putea suplimenta capacitatea de transport in cazul in care TAROM si-ar reduce semnificativ operatiunile. Totodata, Varadi spune ca Wizz Air ar putea prelua selectiv unele elemente ale companiei de stat, decizia apartinand statului roman. "Am putea lua o parte din activele lor, am putea lua o parte din resursele lor, cum ar fi pilotii, poate unii membri ai echipajului de cabina. Am putea lua o parte din rute, dar am opera cu propriile noastre aeronave", a declarat acesta. "Dar e o deciziepe care proprietarul trebuie sa o ia". Soarta TAROM, pe agenda Guvernului Wizz Air a introdus in 2025 o noua actiune in instanta impotriva ajutorului de stat de 95,3 milioane de euro acordat TAROM pentru restructurare, solicitand anularea deciziei Comisiei Europene. Compania low-cost contesta legalitatea sprijinului financiar aprobat de Bruxelles. Wizz Air sustine ca acesta denatureaza concurenta pe piata aviatiei si ofera un avantaj incorect unui operator de stat. Ajutoarele aprobate de Comisia Europeana reprezinta fonduri publice acordate de statul roman, pe care Bruxelles-ul le autorizeaza in baza regulilor UE privind concurenta. La inceputul lunii decembrie, premierul Ilie Bolojan a anuntat ca, alaturi de Metrorex si CFR, TAROM se afla pe lista celor 17 companii de stat care vor fi reorganizate sau restructurate.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.