×

Accesează
contul existent

Politic-Social

Studiu Colliers: Românii au cheltuit anul trecut peste 6 miliarde de euro pentru a lua masa în oraș

Studiu Colliers: Românii au cheltuit anul trecut peste 6 miliarde de euro pentru a lua masa în oraș

În 2024, o familie din România a cheltuit, în medie, aproximativ 830 de euro pentru a mânca în oraș, ceea ce înseamnă un total de aproape 6,2 miliarde de euro la nivel național, o sumă de peste 5 ori mai mare decât acum un deceniu, arată un studiu Colliers.

17.06.2025, 11:46 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Romania are al treilea cel mai rapid avans din lume in ceea ce priveste cheltuielile pentru mesele in oras, dupa Turkmenistan si China, dintr-un esantion de aproape 80 de tari analizate din Europa, Asia si America de Nord, potrivit datelor Oxford Economics citate de Colliers. In 2024, o familie din Romania a cheltuit, in medie, aproximativ 830 de euro pentru a manca in oras, ceea ce inseamna un total de aproape 6,2 miliarde de euro la nivel national, o suma de peste 5 ori mai mare decat acum un deceniu. In opinia expertilor Colliers, cresterea reflecta un nivel mai ridicat de trai, urbanizarea accelerata si schimbarea de generatii, toate cu efecte directe asupra comportamentului de consum si, implicit, asupra pietei imobiliare. Este o crestere semnificativa dar suntem in continuare in urma altori tari din regiune "Desi este o crestere semnificativa fata de 2010, Romania ramane in continuare in urma altor tari din regiune, ca suma neta cheltuita, ca sa nu mai vorbim de Europa de Vest. De exemplu, o familie din Ungaria cheltuie anual in jur de 2.000 de euro, iar una din Cehia - aproape 1.700 de euro. O posibila explicatie ar fi ca Romania are inca una dintre cele mai mari populatii rurale din Europa, ceea ce are un efect negativ asupra mediei. Totusi, diferenta reala dintre un bucurestean, clujean sau timisorean si un locuitor din Budapesta, Brno sau Praga - cand vine vorba de venituri sau de cheltuieli - este mai mica decat par sa indice aceste cifre", explica Liana Dumitru, Director Retail Agency la Colliers. Cresterea de peste cinci ori a sumelor alocate pentru mesele in oras depaseste cu mult rata inflatiei si reflecta o schimbare clara in comportamentul de consum al romanilor. Potrivit consultantilor companiei, aceasta evolutie este sustinuta de majorarea veniturilor - cresterea salariilor, care aproape a dublat puterea de cumparare in termeni reali in ultimul deceniu -, dar si de o schimbare de generatii. Tinerii sunt mai deschisi sa experimenteze, sa exploreze gusturi noi si sa transforme masa in oras intr-o forma de socializare, de rasfat sau de descoperire. Mancatul in oras nu mai este un lux ocazional, ci devine tot mai mult parte din stilul de viata urban. Comertul stradal a ajutat semnificativ. Turismul a crescut iar investitiile imobiliare au contribuit la cresterea interesului Totodata, succesul evenimentelor de tip "Strazi deschise" sau "Street Delivery", in care anumite zone urbane sunt inchise traficului auto si redeschise oamenilor, arata un apetit solid pentru comertul stradal, in ciuda avansului rapid al cumparaturilor online in ultimul deceniu. Potrivit expertilor, acest interes se explica si printr-o trasatura culturala puternica: romanii prefera, adesea, sa vada sau sa testeze un produs inainte de a-l achizitiona. "Comertul stradal trece printr-o transformare vizibila, care va deveni tot mai accentuata in anii ce vin. Marile orase au deja zone in care localnicii si turistii se aduna firesc, insa aglomeratia din aceste spatii arata ca exista o nevoie clara de extindere. Tocmai de aceea, ne asteptam la un val de investitii imobiliare care sa valorifice acest potential, vizand tot mai mult zonele centrale, dar si comunitatile rezidentiale aglomerate cu deschidere catre comertul de proximitate", subliniaza Liana Dumitru. Romanii aloca in medie doar 3,3% din venitul disponibil pentru mesele in oras, potrivit expertilor Colliers. Prin comparatie, in tarile din sudul Europei, precum Spania, Grecia sau Portugalia, acest procent depaseste 10%. Desi Romania este departe de acest nivel, ritmul de crestere al acestor cheltuieli ia avant, iar specialistii considera ca, pe termen lung, o dublare a ponderii este realista, mai ales in contextul schimbarilor de stil de viata si al cresterii veniturilor. In aceste conditii, o crestere a sumelor cheltuite in total pentru mancatul in oras pana la peste 10 miliarde euro este foarte posibila in urmatorii 10 ani.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare