×

Accesează
contul existent

Burse

Bursa. Incidentul care a dus la nevoia de a accesa din stocurile de urgenta de petrol ale Romaniei...

Bursa. Incidentul care a dus la nevoia de a accesa din stocurile de urgenta de petrol ale Romaniei pune sub reflector securitatea rutelor de aprovizionare cu titei in regiune. Probleme au fost si in Italia, Austria, Polonia, Cehia. Este izolat sau semnalul unei crize? 10 intrebiri care nu au inca raspuns In cazul contaminarii tIteiului si al utilizarii rezervelor de stat

06.08.2025, 07:20 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

¬ OMV Petrom, care opereaza rafinaria Petrobrazi cu o capacitate de aproximativ 4,5 milioane tone pe an, este principalul si singurul producator local de petrol upstream din Romania. In 2024, societatea a procesat circa 35% din titei din import, o crestere fata de 2023, cand importurile au fost mai reduse, in contextul unei revizii generale la rafinarie, potriviti datelor companiei. Avand in vedere situatia neasteptata generata de contaminarea cu cloruri a doua transporturi de titei azer comandate de OMV Petrom prin Turcia, Ministerul Energiei a declarat oficial stare de criza si a apelat la rezervele strategice de combustibili, intr-un incident care scoate in evidenta vulnerabilitatile securitatii aprovizionarii cu petrol in regiune, o materie prima esentiala pentru economia Romaniei, cel putin pana cand tranzitia catre energia verde va deveni realitate. Intrebarea este insa daca acesta este un incident izolat sau semnalul unei crize mai mari in regiune in contextul in care probleme cu astfel de contaminari au fost raportate la jumatatea lunii iulie si de British Petroleum (Marea Britanie), Eni (Italia), Orlen (Polonia), Orlen Unipetrol (Cehia). Au fost actiuni deliberate din afara sau doar loturi cu probleme? Cine este responsabil contractual pentru contaminarea cu cloruri a titeiului incarcat in portul Ceyhan din Turcia - producatorul, traderul, transportatorul sau terminalul? Pentru moment insa in Romania situatia pare sa fi fost gestionata in contextul in care contaminarea cu cloruri organice - spune OMV Petrom - a fost identificata inainte ca incarcaturile sa ajunga in rafinaria Petrobrazi, ceea ce ar fi creat probleme in asigurarea de combustibil de la a doua cea mai mare rafinarie a tarii. Ca sa inlocuiasca aceste transporturi contaminate, Petrom a solicitat ministrului Energiei scoterea din depozitele de rezerva a 80.000 tone de titei si 30.000 tone de motorina, echivalentul a 5% din rezerve. Cu alte cuvinte, a apelat la stocuri pentru a absorbi socurile din import si a inlocui rapid cantitatea defecta.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare