×

Accesează
contul existent

Business international

Compania de transport feroviar a Ungariei demareaza un proiect extins de reabilitare a garilor si...

Compania de transport feroviar a Ungariei demareaza un proiect extins de reabilitare a garilor si haltelor satesti. In Polonia, investitiile feroviare depasesc orice exista in alta parte in Europa de Est

17.08.2025, 21:25 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Compania feroviara nationala a Ungariei, MAV, a dat startul unui program "gigantic" de renovare si modernizare a peste 30 de gari si statii de tren din 14 judete. Costurile sunt estimate la 15 miliarde de forinti (38 milioane euro), iar finantarea vine din fondurile proprii si prin Programul Satul Unguresc, prin care guvernul lui Viktor Orban vrea sa se asigure ca satele maghiare mai au un viitor.

MAV este o companie cu probleme, cu material rulant invechit, iar guvernul maghiar a facut clar la inceputul anului ca va da prioritate dezvoltarii infrastructurii rutiere, in dauna celei feroviare. Totusi, MAV si Ungaria isi renoveaza garile, care in statele care au o cultura a transportului feroviar reprezinta poarta de intrare - si cartea de vizita - a localitatilor. In Polonia, unde a circula cu trenul personal pentru treburile de zi cu zi este la fel de normal ca o calatorie cu metroul, sunt mai greu de urmarit programele de renovare a garilor si chiar si cele de investitii in infrastructura deoarece transportul feroviar este descentralizat.

Aceasta deoarece acolo exista mai multi operatori de stat - cei particulari sunt ceva foarte rar - care se ocupa de rutele regionale. Centralizat este doar transportul intercity pe rutele mari. Insa cateva programe si proiecte se remarca in mod special anul acesta. Intre timp, unele gari au devenit la fel de moderne si cochete precum mallurile. Unele au si biblioteci. In primul rand, premierul polonez Donald Tusk a anuntat in primavara investitii de pana la 180 miliarde zloti (42,3 miliarde euro) pentru transportul feroviar in urmatorii ani. O buna parte din bani se vor duce pe componenta feroviara a unui superaeroport - hub logistic si de infrastructura de transport multimodal care urmeaza a fi construit in apropierea Varsoviei.

Aceasta va cuprinde linii feroviare de mare viteza. Investitiile anuntate vin si prin Programul National Feroviar (finantat din fonduri nationale si de la UE), care se incheie in 2030-32, si prin Programul National de Recuperare si Rezilienta si vor acoperi si renovarea statiilor de tren. Luna aceasta, premierul Tusk a anuntat ca inca 180 miliarde de zloti vor fi alocati pentru dezvoltarea transportului feroviar polonez, un sector care a ajuns teren de razboi electoral intre fostul partid de guvernare PiS si cel actual.

Dincolo de promisiunile electorale si luptele politice este realitatea muncii din teritoriu. In prezent, sunt in curs de desfasurare lucrarile de constructie la cel mai lung tunel de cale ferata din Polonia. Acesta se afla pe ruta Limanowa - Nowy Sacz (sudul tarii, de altfel o regiune cu densitate mare a liniilor de cale ferata), va trece prin munte si va avea o lungime de aproximativ 4 km.

Prin el, trenurile de calatori vor putea circula cu viteze de pana la 160 km/h, iar cele de marfa cu 100 km/h. Linia va fi electrificata si cand proiectul va fi finalizat distanta de 30 de km va putea fi strabatuta in 20 de minute. Tunelul este cel mai abitios proiect dintre cele in curs pentru modernizarea transportului cu trenul in sudul Poloniei. La nivel de tara, prin Programul National Feroviar, dupa doi ani de inghet au fost incheiate contracte pentru 160 de proiecte care ar trebui sa creasca viteza de circulatie a trenurilor, sa majoreze capacitatea de transport si sa imbunatateasca managementul traficului. Pana acum s-au mai implementat astfel de proiecte, dar unele au fost criticate ca desi prin ele s-a dorit modernizare, pentru calatorul de rand nu au adus imbunatatiri vizibile. Cel mai ambitios proiect de cale ferata din Polonia din prezent se desfasoara in orasul Lodz (centru).

"O revolutie in infrastructura feroviara" se intampla acolo, scrie Rzeczpospolita intr-un material promotional. Elementul central este tot un tunel, dar unul complex, cu o lungime totala de 4,6 km si o latime de 14 m. La el se foreaza cu cel mai mare utilaj de tip TBM (tunnel boring machines) din Polonia. Ce este special la acest tunel feroviar este ca el trece pe sub zone locuite, iar proiectul in sine trebuie sa tina seama de caracterul istoric al orasului Lodz. Desupra lui se va afla chiar Centrul Cultural al orasului, o cladire istorica.

Prin Lodz vor trece liniile moderne care vor lega Varsovia de Wroclaw si Poznan. Initial, costul tunelului a fost estimat la 3 miliarde de zloti. Insa cu timpul costurile au crescut, inmultindu-se si problemele: a venit pandemia, apoi din cauza lucrarilor s-a prabusit o cladire de la suprafata. Constructia a inceput in 2017, iar data originala de finalizare a fost 2021.

Deadline-ul actual este 2026, insa sunt tot mai multe voci care spun ca tunelul va fi gata abia in 2027. Nemultumirea unora din locuitorii orasului este de inteles. In Katowice (sud) este o alta poveste. Circa 1.000 de muncitori lucreaza la modernizarile din jurul garii centrale si din imprejurimile orasului. Sunt ridicate opt viaducte, cu o lungime totala de 435 m, sunt montate linii ferate noi cu o lungime de 100 km.

Capacitatea garii va fi crescuta, sistemele noi vor reduce riscul de coliziune. Este o investitie imensa pentru Katowice, cofinantata de UE, insa este doar o fractiune din ce inseamna dezvoltarea transportului feroviar in Silezia in zonele metropolitane. De toate aceste investitii profita companiile de constructii locale.

In Ungaria, prin Programul Satul Unguresc vor fi construite cladiri usoare la 11 halte unde nu existau facilitati sau unde cladirile vechi au fost demolate pentru ca erau degradate. MAV isi va folosi propriile resurse financiare pentru renovarea garilor, a salilor de asteptare si toaletelor in peste 20 de locatii.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare