×

Accesează
contul existent

Business international

Masinile chinezesti iau cu asalt Europa de Est. In Polonia, la vanzari catre particulari brandurile...

Masinile chinezesti iau cu asalt Europa de Est. In Polonia, la vanzari catre particulari brandurile din China au ajuns deja la o cota de piata de 15%

18.08.2025, 22:54 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Polonia este o tara care are traditie in productia de masini, dar nu are o marca nationala. Companii straine, in special europene, asambleaza si construiesc automobile. Printre ele este Stellantis, unul dintre putinii fabricanti de masini cu adevarat internationali. Acesta, in parteneriat cu Leapmotor, una dintre stelele auto ale Chinei in plina ascensiune, a ales Polonia pentru a asambla masina electrica de dimensiuni mici si ieftina T03 a Leapmotor. Piesele si componentele erau importate din China.

Povestea a durat doar cateva luni, anul acesta partenerii alegand sa nu mai produca acest model in Polonia si sa mute productia in Spania. Zvonurile spun ca guvernul chinez i-a instruit pe producatorii auto ai Chinei sa paraseasca, pe cat posibil, tarile europene care cer protectie fata de importurile din China si sa se concentreze in schimb pe state mai prietenoase. Polonia vrea stavilirea importurilor chinezesti. Spania este mai prietenoasa cu China.

Dar toate acestea nu i-au impiedicat pe polonezi sa cumpere masini chinezesti. De altfel, in prezent masinile chinezesti fac istorie in Polonia. Cota lor de piata a atins in iunie 8,2% (calculata in functie de inmatricularile noi), mai mare ca niciodata, cand in iunie se parea ca vanzarile bat in retragere dupa luni bune de avans. Recordul anterior a fost stabilit in mai - 7,1%, potrivit money.pl.

In achizitiile private, cota de piata este si mai mare, de 15%, potrivit Rzeczpospolita. Impreuna, marcile chinezesti au accelerat atat de mult, incat il au in fata doar pe liderul Toyota. MG a intrecut Skoda, Hyundai si Renault. BAIC este in fata Volvo si Audi. Opel si Peugeot primesc in filtre praful de pe drum lasat in urma de Jaecoo. Pentru o imagine mai clara a popularitatii masinilor chinezesti in Polonia trebuie spus ca in intregul an 2024 au fost inmatriculate aproximativ 11.000 de unitati. Iar doar in iulie anul acesta inmatricularile au atins 4.139 de unitati.

Datele arata clar ca tot mai multi polonezi sunt dispusi sa investeasca in masinile Chinei. Cel mai probabil, atractivitatea lor sta in preturi: masinile sunt cu 20-30% mai ieftine decat concurenta. Dar pentru producatorii chinezi, abia de acum incolo se va vedea cat de bine fac fata testului pietei: costuri, piese, reparatii, servicii postvanzare. Constructorii si dealerii asigura publicul ca problemele care au aparut pana acum sunt incidente izolate.

In online circula povesti despre timpii lungi de asteptare pentru piese si preturile mari. Companiile chinezesti spun ca au invatat din greselile producatorilor sud-coreeni. Si pentru acestia polonezii au facut o pasiune intensa doar pentru ca vanzarile sa se prabuseasca la aproape zero din cauza problemelor cu serviciile postvanzare. Popularitatea lor nu si-a revenit decat dupa un deceniu.

Charlie Zheng, directorul de la Chery Polska, importatorul unor branduri precum Omoda si Jaecoo, a recunoscut ca au fost probleme de aprovizionare, dar mici si a fost vorba de cazuri izolate. Altfel, compania are in Polonia un depozit de unde poate onora comenzile din partea dealerilor in 24 de ore. Iar daca problemele persista, se poate aproviziona de la depozitele partenere din alte tari europene. In plus, in Europa exista deja constelatii intregi de producatori de componente veniti din China.

Cat despre costurile cu piesele, un jurnalist auto polonez a analizat preturile pentru un cos tipic - discuri si placute de frana pentru rotile din fata, un set de amortizoare, un parbriz si un far - pentru modelele chinezesti MG HS, BYD Seal U DM-I, Jaecoo J7 si BAIC Beijing 5.

Rezultatul final variaza de la 7.830 zloti (1.841 euro) la BAIC Beijing 7 la 15.700 zloti (3.692 euro) la Jaecoo J7. Spre comparatie, acelasi cos de piese pentru Skoda Karoq costa 14.200 de zloti (3.339 euro). In ultimele luni, pe piata poloneza au intrat brandurile chinezesti Bestune, Hongqi, JAC, SWM si Chery. Cele mai populare sunt MG (al SAIC), Omoda si Jaecoo. Dar nu lipsesc nici BAIC si nici BYD. Se poate spune ca masinile chinezesti dau navala pe piata poloneza.

Pe piata din Ungaria, BYD, cunoscut mai ales ca producator de masini electrice, a intrat in forta. Isi construieste si o fabrica acolo. De asemenea, compania si-a stabilit la Budapesta cartierul general pentru operatiunile europene. Colosul chinez are in prezent dealeri autorizati in patru din orasele mari ale Ungariei, unde nu este prezent de mult timp. Cea mai veche unitate este in Budapesta si a fost deschisa in 2023. Ofensiva a inceput anul acesta si continua cu cinci magazine in inca patru orase, plus inca unu in capitala, pana la finalul lui 2025.

Astfel, BYD isi vinde toate modelele in Ungaria, iar popularitatea brandului creste, fiind lider la electrice. Si Chery, unul din pionierii expansiunii in strainatate a industriei auto chineze, a intrat in forta pe piata ungara anul acesta. Si a trebuit sa faca acest lucru deoarece alte companii chinezesti i-au luat-o inainte. Cel mai popular producator auto chinez in randul soferilor maghiari este MG, care ofera o gama mai variata de modele cu motoare cu combustie interna.

Cel mai cumparat model al sau pe piata maghiara, MG ZS (in 2024), costa 18.600 de euro - cea mai ieftina masina de pe podium (pe locul doi este un alt model al MG, de asemenea cel mai ieftin dupa MG ZS). Mai nou, pe piata maghiara au inceput sa apara la vanzare masini chinezesti rulate.

In Cehia, 4.687 de autoturisme fabricate in China au fost vandute in prima jumatate a acestui an, aproape egaland totalul de anul trecut pentru trei trimestre si reprezentand aproximativ 4% din masinile vandute, potrivit Asociatiei Importatorilor de Autoturisme. MG a fost lider, cu 2.884 de inmatriculari.

S-a descurcat mai bine decat Tesla si Honda. Aproximativ 1.000 dintre masinile chinezesti vandute au fost electrice, iar 305 hibride, ceea ce confera producatorilor chinezi o cota de 14% din piata masinilor electrice. Marci chinezesti mari, precum BYD, Chery, Xpeng si DongFeng, au intrat recent pe piata, in timp ce MG este prezent de mai mult timp.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare