![]() |
26.07.2025, 18:06 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Unul dintre indicatorii ca industria auto trece printr-o schimbare masiva este atunci cand un brand faimos pentru vehiculele sale practice si accesibile castiga mult mai multi bani decat unul care vinde unele dintre cele mai dorite si scumpe masini din lume.
Acesta este cazul Volkswagen AG. Cel mai recent raport financiar al companiei, publicat vineri, a aratat ca unitatea sa de masa Skoda continua sa obtina rezultate excelente, in timp ce afacerea cu masini sport Porsche AG, detinuta majoritar si listata separat, abia reuseste sa inregistreze un profit.
Profitul operational al Skoda in al doilea trimestru de 739 milioane de euro (869 milioane de dolari) a fost cel mai mare din istoria companiei cehe si echivaleaza cu un impresionant 9,5% marja operationala pe vanzari - niveluri de care un producator premium ar fi mandru. In schimb, afacerea cu masini sport a Porsche a livrat doar 154 milioane de euro profit operational; desi acest numar include amortizari unice, acesta reprezinta o marja de 1,9% si o deteriorare uriasa fata de marja de 17,8% raportata anul trecut. Porsche urmeaza sa publice cifre mai detaliate saptamana viitoare.
De obicei, producatorii auto care vand vehicule scumpe se mandresc cu marje mult mai mari de profit (datorita clientilor ultra-bogati si loiali, Ferrari NV ramane o clasa aparte). Dar acum traim intr-o lume auto cu capul in jos, unde o combinatie de tarife vamale impuse de SUA si concurenta tot mai intensa din China au umilit giganti globali precum Porsche, in timp ce branduri cu o concentrare mai regionala, cum ar fi Skoda, sunt mai linistite.
Porsche a avertizat angajatii sa se pregateasca pentru taieri suplimentare de costuri si a admis ca modelul sau de afaceri "nu mai functioneaza in forma sa actuala" in fata scaderii vanzarilor in China, o strategie de vehicule electrice prost gandita si costurile crescande ale tarifelor vamale din SUA. Toate masinile vandute de Porsche in SUA sunt exportate din Europa, iar eforturile politice de a gasi un compromis comercial acceptabil nu au dat niciun rezultat pana acum. Conducerea VW a avertizat vineri ca investitorii nu ar trebui sa presupuna ca tarifele sunt doar temporare.
Brandul premium Audi al VW se confrunta cu dificultati similare; iar pentru a rezolva problemele din China, a recurs chiar la lansarea unui nou brand electric dedicat pietei chineze, care nu include emblematicul sau simbol cu patru cercuri - o concesie destul de semnificativa.
In contrast, brandurile de masa de baza ale VW performeaza surprinzator de bine. (Am scris despre succesul marcii sportive spaniole Cupra aici). In timp ce Skoda vinde o cantitate modesta de vehicule in pietele din India si China, majoritatea vanzarilor sale au loc in Europa. Au disparut zilele cand Skoda parea ieftina; in prezent, brandul se simte mai premium, designul este mai robust si modern, iar linia sa de produse include modele electrice de succes, cum ar fi SUV-ul Enyaq. Skoda beneficiaza, de asemenea, de costuri de productie competitive si imparte componente cu grupul VW mai larg.
Performanta Skoda arata "ce se poate realiza intr-un astfel de mediu cu un produs bun, combinat cu o structura de costuri buna", a spus Arno Antlitz, directorul financiar al VW, intr-o convorbire cu analistii. De fapt, alte branduri din portofoliul VW ar putea invata de la Skoda - inclusiv Porsche.
Unul dintre punctele forte ale imperiului vast al VW este capacitatea de a compensa dificultatile dintr-o parte a afacerii cu profituri mai mari in alta. Per total, tarifele din SUA si concurenta din China sunt, desigur, un factor negativ - castigurile grupului din prima jumatate a anului au scazut cu o treime la 6,7 miliarde de euro, iar VW si-a redus prognoza pentru castigurile pe tot anul, subliniind necesitatea unor taieri suplimentare de costuri. Dar Skoda a salvat VW de un rezultat si mai dezastruos. Cine ar fi crezut asta?
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.