![]() |
17.06.2025, 00:08 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
¬ In rest, jucatorii care au castiguri nete au marje ce variaza intre 1,1% (Mega Image) si 4,7% (Kaufland) ¬ Profi, Auchan, Metro si Carrefour sunt pe pierdere. Marile lanturi de supermarketuri si hipermarketuri, unii dintre cei mai importanti actori din economie ca cifra de afaceri, au adunat anul trecut vanzari de peste 115 mld lei, cu 5,6% mai mari decat in 2024. In acelasi an 2025 insa, profitul net cumulat al primilor zece jucatori din sector a scazut abrupt, cu peste 16%, la doar 2,2 mld. lei, ceea ce inseamna o marja de nici 2%. Mai mult decat atat, patru din zece actori au raportat pierderi nete, e vorba de Profi, Auchan, Metro si Carrefour. Retailerii spun ca taxa pe cifra de afaceri (1%) a afectat puternic profitabilitatea companiilor mari in 2024, mai ales ca jucatorii din domeniu au, in mod normal, marje mici - de sub 5%, conform datelor publice. Comerciantii alimentari au declarat in mod repetat ca acest sector este unul in care businessul se face din volume, iar cum lupta pe client e foarte stransa, adaosurile sunt mici. Astfel, dincolo de taxa pe cifra de afaceri, mai exista cel putin un factor care si-a pus amprenta asupra castigurilor nete - razboiul promotiilor. In 2024, romanii au cautat mai mult decat oricand in ultima vreme oferte si reduceri, iar producatorii si retailerii s-au intrecut in a le oferi, pentru a-i atrage pe oameni in magazine. Iar asta s-a vazut in profitabilitate. Situatia aminteste de anii 2009-2010, de criza financiara anterioara. Totusi, datele financiare publice ilustreaza si ca exista discrepante majore de la o companie la alta. Mai exact, liderul comertului alimentar dupa cifra de afaceri - discounterul german Lidl - a inchis anul trecut cu un profit net de 1,2 mld. lei, cu 13,2% mai mare decat in anul anterior. Avansul a fost chiar usor mai rapid decat al cifrei de afaceri, fapt ce i-a permis companiei sa isi imbunatateasca marja de profit. De altfel, este cea mai mare marja din top zece si singura care sare de "pragul" de 5%. In rest, jucatorii care au raportat castiguri nete au marje ce variaza intre 1,1% (Mega Image) si 4,7% (Kaufland). Iar situatia multora s-a inrautatit. Patru din zece retele sunt pe piedere anul trecut (fata de un singur jucator in 2023), iar trei au profit in scadere. Lidl si Supermarket la Cocos sunt singurii care fac exceptie, in timp ce Penny e stabil la nivel de profit net. Comertul alimentar, una dintre cele mai importante piete din economie, este dominat de cateva retele mari, internationale, care opereaza circa 4.700 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount, proximitate moderna si cash & carry. Lor li se adauga cateva sute de lanturi locale ori regionale si circa 50.000 de mici comercianti independenti. De ce este aceasta industrie atat de importanta? In total, romanii lasa in aceste magazine fizice, dar si in online, 150-175 mld. lei (30-35 mld. euro anual). Iar circa 70% din bani merg catre marile retele straine, un actor major in economie, care ia la prima mana pulsul consumului.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
17.06.2025, 12:16