×

Accesează
contul existent

Companii

Retrospectiva ZF 2025 - Comertul alimentar. Care au fost evenimentele care au marcat o piata de...

Retrospectiva ZF 2025 - Comertul alimentar. Care au fost evenimentele care au marcat o piata de 30-35 mld. euro: intr-o era a prudentei, o serie de tranzactii-cheie reconfigureaza unul dintre sectoarele de baza din economie

15.12.2025, 10:42 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

¬ In mod normal, comertul alimentar este o industrie unde cele mai importante mutari dintr-un an sunt legate de deschiderile de noi magazine, de schimbarile de la nivel de top management sau de evolutia consumului privat ¬ In 2025 insa, evenimentele-cheie au luat prin surprindere piata si au sansa sa schimbe ordinea de la varful sectorului si modul in care acesta va arata in viitorul apropiat.

1. Carrefour tatoneaza exitul din Romania dupa aproape 25 de ani de prezenta locala

Grupul francez Carrefour, unul dintre cei mai mari retaileri alimentari din lume, poarta discutii cu investitorii interesati de operatiunile din Romania - circa 460 de magazine sub diferite formate, cu vazari de aproximativ 3 mld. euro anul trecut, potrivit datelor publice.

Totusi, gigantul nu vrea sa vanda cu orice pret businessul din Romania, unde vanzarile sunt in continuare pe plus, spre deosebire de alte tari, arata sursele ZF. Ele adauga ca in Italia - unde Carrefour a facut deja exit - si Polonia - una dintre cele mai competitive piete de comert alimentar din Europa - situatia era si este mult mai dificila. Spre exemplu, in Polonia, vanzarile sunt in scadere, iar compania a trecut de pe profit pe pierdere in 2024.

Sursele ZF mai spun ca intre cumparatorii interesati se afla Dedeman si Auchan, acesta din urma fiind singurul alt retailer alimentar care are un model de business foarte apropiat - cu magazine sub aproape toate formatele din piata. De operatiunile Carrefour in Romania s-a interesat si grupul polonez Biedronka, mai arata aceleasi surse.

Compania a intrat pe plan local in 2001, cand a deschis un prim hipermarket in cartierul bucurestean Militari. Apoi, s-a tot extins pe acest format mare, pentru ca abia in 2007 sa intre pe piata de supermarketuri printr-o achizitie. Treptat, businessul francezilor s-a tot dezvoltat atat ca formate, cat si ca numar de magazine, iar asta atat prin deschideri de la zero, cat si prin preluari (Artima, Cora si Billa sunt cele mai importante).

Carrefour Romania acopera aproape toate formatele de magazine, de la hipermarket la supermarket si de la online la discount ori proximitate moderna.

2. Grupul Schwarz, proprietarul Lidl si Kaufland , vrea sa cumpere cel mai puternic retailer local

Pe o piata a comertului alimentar de 150-170 mld. lei (30-35 mld. euro) anual, dominata clar de grupuri internationale gigantice, un singur retailer autohton a reusit sa atinga pragul de 1 mld. lei (200 mil. euro) vanzari, iar asta in 2024. Este vorba de lantul de sapte magazine La Cocos - dintre care cele mai multe deschise recent, magazine de mari dimensiuni si cu preturi mici, un mix de hipermarket, discount si cash&carry.

Acest format a atras atentia grupului german Schwarz, proprietarul Lidl si Kaufland, numarul unu si numarul doi din piata autohtona de profil. Gigantul a anuntat la jumatatea anului 2025 intentia de a cumpara 70% din actiunile retelei romanesti de hard-discount, intr-o tranzactie evaluata la 100 mil. euro, conform datelor din piata. Antreprenorul Iulian Nica, fondatorul La Cocos, ar urma sa pastreze 30%.

Germanii vor sa cumpere asadar integral pachetele de actiuni ale fondurilor de investitii Morphosis Capital si CEECAT Capital Fund si pe cel al BERD, plus o parte din titlurile lui Iulian Nica. Acordul actual a venit la mai putin de un an de zile dupa ce investitorii financiari au intrat in businessul La Cocos, intr-o tranzactie de 30-35 mil. euro (conform datelor ZF de la acel moment), pentru 56% din actiunile retelei de magazine. Recent, Consiliul Concurentei a cerut grupului Schwarz angajamente pentru a-i permite sa cumpere reteaua locala La Cocos.

3. Reteaua romaneasca Annabella aproape si-a dublat reteaua printr-o tranzactie

Retailerul roman Annabella, controlat de familia de antreprenori Mutu, a cumparat si integrat 87 de magazine Profi si Mega Image si anunta cel mai ambitios plan de expansiune de pana acum - acela de a avea acoperire nationala.

Tranzactia a avut loc in contextul in care grupul international Ahold Delhaize isi asumase sa vanda aceste magazine pentru a primi acordul Consiliului Concurentei pentru preluarea Profi.

Inainte de acest deal, compania Annabella era activa in Valcea, Arges, Olt si Dambovita. Acum, dupa aceasta tranzactie, reteaua ajunge la 17 judete acoperite.

ZF a realizat o harta a acestor magazine preluate, harta care are la baza datele de la Consiliul Concurentei. Ea releva faptul ca, de departe, cele mai multe spatii de retail sunt in Bucuresti (21) si Ilfov (24).

Spre comparatie, in Bihor, sunt patru magazine. In Ialomita e unul singur, in Constanta sunt doua, iar in Vrancea trei. Acestea, dar si altele, sunt asadar imprastiate prin tara, departe de "nucleul" din Vrancea, Arges, Olt si Dambovita.

Inainte de aceasta tranzactie, compania opera o retea de mai bine de 100 de magazine in patru judete, cu afaceri de 683 mil. lei anul trecut (A13%). Annabella este unul dintre cei mai puternici retaileri cu capital romanesc. Prin preluarea celor 82 de magazine Profi si 5 Mega Image, firma aproape isi dubleaza reteaua, iar business-ul poate merge spre 1 mld. lei, conform estimarilor ZF.

4. Ahold Delhaize uneste operatiunile Profi si Mega Image si creeaza un potential lider

Grupul olandezo-belgian Ahold Delhaize a decis sa aduca sub aceeasi entitate juridica operatiunile pe care le detine in Romania, e vorba de Profi si Mega Image, doua retele care aduna circa 2.700 de magazine cu afaceri totale de 25 mld. lei anul trecut.

Oficial, fuziunea va avea loc la 31 martie 2026.

Mutarea a fost anticipata de numirea unui country manager pentru Ahold Delhaize Romania - e vorba de Xavier Piesvaux, caruia ii vor raporta Mircea Moga (CEO al Mega Image) si Mihai Spulber (CEO al Profi).

Sah la lider : In 2024, cele mai recente date disponibile arata ca Lidl, liderul comertului alimentar local, a raportat vanzari de aproape 24 mld. lei. Cumuland rezultatele Profi si Mega Image, cifra de afaceri sare de 25 mld. lei anul trecut, insa e posibil sa existe anumite operatiuni intragrup si atunci cand vor fuziona, datele sa fie putin diferite.

Ce inseamna insa aceasta fuziune?

Pe de-o parte, noua entitate se va bate cu Lidl pentru pozitia de lider in comertul alimentar local. Cu adevarat, aceasta lupta isi va fi gasit castigator dupa ce rezultatele pe 2026 vor fi publicate.

In 2024, cele mai recente date disponibile, arata ca Lidl a raportat local vanzari de aproape 24 mld. lei. Cumuland rezultatele Profi si Mega Image, cifra de afaceri sare de 25 mld. lei anul trecut, insa e posibil sa existe anumite operatiuni intragrup si atunci cand vor fuziona, datele sa fie putin diferite.

Pe de alta parte, aceasta mutare mai ridica o intrebare. Ce impact ar putea avea asupra furnizorilor? Cu cat este mai mare, cu atat un comerciant are forta mai mare in negocierile si in relatia cu furnizorii sai.

5. Cel mai nou jucator local a ajuns in doar un an la 100 de magazine si accelereaza

Grupul Zabka, unul dintre cei mai mari retaileri din Polonia, ce are in spate fondul de investitii CVC si care e prezent pe plan local cu brandul Froo, apasa pedala de acceleratie si anunta 1.300 de noi magazine in 2026 pe cele doua piete pe care activeaza - piata-mama si Romania.

De altfel, Romania e prima piata straina pentru Zabka, retea prezenta local cu brandul Froo.

Oficialii companiei nu spun cum se vor imparti cele 1.300 de deschideri, dar anunta ca accelereaza expansiunea in Romania in conditiile in care au fost 100 de magazine noi in primul an de prezenta locala.

Retailerul, unul dintre cei mai mari jucatori din comertul alimentar din Polonia, unde are peste 12.000 de magazine, a intrat pe piata din Romania la finalul anului 2023, prin achizitia pachetului majoritar de actiuni in cadrul companiei de distributie DRIM Daniel Distributie FMCG. Vanzatorul in acest acord a fost familia de antreprenori locali Trandafir, care a dezvoltat compania DRIM Daniel Distributie pe parcursul a circa trei decenii. Acesta a fost doar primul pas, tinta fiind sa dezvolte atat distributia, cat si retailul, lucru care se intampla.

Expansiunea a continuat rapid, borna de 100 de magazine fiind atinsa dupa primul an.

Magazinele Froo, brandul pe care Zabka il foloseste in Romania, au, in medie, 50-70 mp. Ele vand in special produse de consum imediat, tinta fiind clientul tanar din mediul urban.

6. Cel mai mare buget de investitii anuntat pana acum de un retailer

Lantul de magazine cu profil discount Penny, detinut de gigantul german Rewe, ce are operatiuni atat in comert, cat si in turism, a anuntat in vara lui 2025 cel mai ambitios plan de dezvoltare si de investitii din Romania.

Compania, care astazi are mai putin de 450 de unitati pe plan local, vrea ca in 10 ani sa ajunga la 1.000 de magazine in Romania, ceea ce va necesita un buget de investitii de

3 mld. euro. Banii alocati vor merge atat catre achizitia de terenuri, dezvoltarea de magazine, cat si catre remodelari, logistica si sortiment. Este cel mai mare buget de investitii anuntat pana acum de un retailer.

"Cand am facut primul studiu pentru piata din Romania, in 2003, vedeam potential pentru maximum 200 de magazine. In 2014, am anuntat ca vrem ca in urmatorul deceniu sa ajungem la 400. Am atins acest prag anul trecut, mai repede cu un an decat am anticipat. Apoi, in 2019, am revizuit planurile si estimarile, vorbind de 600 de magazine pana in 2029. Acum vedem potential pentru 1.000 de unitati", explica atunci Daniel Gross, CEO-ul Penny Romania.

Daniel Gross, CEO-ul Penny Romania: Cand am facut primul studiu pentru piata din Romania, in 2003, vedeam potential pentru maximum 200 de magazine. In 2014, am anuntat ca vrem ca in urmatorul deceniu sa ajungem la 400. Am atins acest prag anul trecut, mai repede cu un an decat am anticipat. Apoi, in 2019, am revizuit planurile si estimarile, vorbind de 600 de magazine pana in 2029. Acum vedem potential pentru 1.000 de unitati.

7. Marii retaileri isi intorc privirea spre sate si comune

Romania este tara cu cea mai mare pondere din Europa a populatiei care locuieste in rural. Aceasta zona, subdezvoltata din punct de vedere economic, a fost ocolita de investitii, inclusiv in comertul modern. Acest lucru da semne ca se schimba. E o dovada ca dezvoltarea a ajuns, intr-o anumita masura, si aici?

Profi este singurul actor din comertul modern local care a pariat puternic pe mediul rural romanesc, unde traieste in continuare circa jumatate din populatia tarii, aceasta fiind cea mai mare pondere din Europa.

Asadar, in timp ce restul retelelor de supermarketuri si hipermarketuri, de magazine de discount si de proximitate moderna si-au concentrat atentia asupra urbanului (mic sau mare), Profi a mers si in rural, acolo unde multa vreme lupta s-a dat doar intre micii comercianti, intre magazinele traditionale.

Acum lucrurile par sa se schimbe, satele si comunele intrand in atentia mai multor jucatori precum Penny, Carrefour sau Auchan.

Profi a fost primul retailer mare care a pariat pe ruralul romanesc, unde a mers cu formatul LOCO.

8. Triungiul de aur : majorarea TVA, inflatia galopanta si consumul apatic

La 1 august 2025, TVA-ul la produse alimentare a crescut de la 9 la 11%, iar la produse nealimentare de la 19 la 21%. Aceasta mutare, alaturi de toate celelalte ale autoritatilor, a saltat din nou inflatia pana aproape de 10%, fapt ce s-a rasfrant imediat in consumul care deja de aproape doi ani dadea semne de apatie.

Cel mai evident se vede asta in datele de la Statistica, desi nici atmosfera din magazine nu e prea "de sarbatoare".

Spre exemplu, la final de 2024, cifra de afaceri din comertul cu amanuntul, cel mai relevant indicator pentru consum, era mai mare cu 8,6% versus anul anterior, potrivit INS. Anul acesta, in primele zece luni (cele mai recente date), cresterea aproape a fost stearsa cu buretele, mai exact exista un mic plus - de 1%. Datele sunt deflatate.

In aceste conditii, marii retaileri spun ca in magazine se simte o schimbare a comportamentului de consum si o orientare a clientilor catre preturi mai mici, catre oferte si promotii.

9. Deficitul comercial pe alimente si animale vii a crescut cu 50% in doar un an

Deficitul in categoria industria alimentara si animale vii s-a apropiat la un pas de 5 mld. euro anul trecut, plus 50% fata de 2023. Iar daca sunt scoase animalele vii din ecuatie - pentru ca Romania este un important exportator de profil, atunci deficitul e chiar mai mare, dat fiind ca piata locala exporta materie prima, cu valoare adaugata mica, si importa alimente procesate, care, implicit, au VAB mai mare.

Spre exemplu, in 2024, am avut excedent de 1,3 miliarde de euro din exportul de grau, iar importurile de biscuiti si paine ne-au adus un deficit de peste 300 de milioane de euro, potrivit datelor de la INS.

Iar situatia nu este recenta, doar ca problemele se adancesc an de an, la fel cum face si deficitul comercial al Romaniei, o tara care are resursele sa hraneasca nu doar populatia proprie, ci si pe cea a statelor inconjuratoare, dar care nu a atras investitii in capacitatile de productie necesare pentru a o face.

Deficitul de alimente si animale vii a crescut de cinci ori in 10 ani. Cum? S-au pompat 21,5 mld. euro in dezvoltarea comertului, pe cand in industria alimentara ISD-urile au ramas in urma, fiind de cinci ori mai mici. Romania, a sasea putere agricola a UE dupa suprafata exploatata de aproape 13 milioane de hectare, din care 8,4 milioane de teren arabil, trebuie sa-si valorifice potentialul agroalimentar!

10. Promotiile au ajuns sa fie cuvantul de ordine in retail

Intr-o perioada in care romanii sunt tot mai atenti la modul in care isi cheltuie banii, retailerii se bat in discounturi si promotii pentru a-i atrage pe oameni in magazine si pentru a-i determina sa cumpere. In primul semestru din 2025, din totalul vanzarilor de bunuri FMCG, aproape un sfert au fost reprezentate de articole la oferta, arata o analiza a companiei de cercetare de piata RetailZoom. Astfel, aproape 40% din vanzarile de bunuri pentru ingrijirea locuintei vin din produsele "la oferta". La articolele de ingrijire personala, ponderea sare de 30%. Pe de alta parte, la alimente ponderea e mai mica si nu doar atat, ea a inceput sa scada.

Diferentele apar pentru ca in timp ce laptele, painea sau carnea sunt articole curente, ce isi gasesc loc in cosul de cumparaturi aproape zilnic, la deodorante sau la detergent, frecventa de cumparare e mai redusa. Totodata, in aceste categorii, oamenii pot schimba brandul ori produsul din cos mai usor in functie de pret si promotie. Iar asta mai ales ca preturile acestor articole non-food au crescut puternic in ultimii ani, fapt ce ii determina pe clienti sa fie tot mai atenti atunci cand fac achizitii.

Promotiile au ajuns in ultima perioada sa fie cuvantul de ordine in retailul cu dominanta alimentara.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare