×

Accesează
contul existent

Banci si asigurari

Semne de intrebare asupra raportului scos de FMI despre bugetul Romaniei: FMI recomanda acum...

Semne de intrebare asupra raportului scos de FMI despre bugetul Romaniei: FMI recomanda acum cresterea impozitului pe dividende de la 8% la 10%, dar impozitul este deja la 10% din ianuarie 2025. FMI nu a reusit pana acum sa salveze nici o economie prin programele sale de austeritate

06.06.2025, 17:16 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Fondul Monetar International a publicat o serie de recomandari pentru Romania in vederea adoptarii unui pachet de masuri fiscale care, in opinia FMI, ar urma sa reduca deficitul bugetar.

Recomandarile FMI ar presupune deplasarea sarcinii fiscale dinspre impozitarea muncii, inclusiv contributiile sociale, catre impozitele pe consum si, intr-o mai mica masura, pe capital, institutia estimand ca, daca sunt implementate integral, aceste propuneri pot genera venituri de cel putin 1,2% din PIB in 2025.

Totusi, se ridica semne de intrebare asupra analizei FMI. Sa luam de exemplu impozitul pe dividende, pe care FMI recomanda ca Romania sa il majoreze de la 8% la 10%. Totusi, acest impozit este deja la 10% inca din ianuarie 2025, de jumatate de an.

FMI nu a reusit pana acum sa salveze nici o economie prin programele sale de austeritate.

Principalele recomandari ale FMI pentru Romania. 1. Taxele pe munca - trecerea de la cota unica de impozitare de 10% a veniturilor din munca la un sistem cu doua cote de impozitare, de 15% si 25%, cea din urma fiind aplicabila celor mai ridicate venituri. Pentru a reduce presiunea fiscala asupra muncii asupra majoritatii contribuabililor, Fondul recomanda reducerea semnificativa sau eliminare contributiei la asigurarile de sanatate. 2. Impozitarea veniturilor de capital si a proprietatii - Impozitul pe dividendele distribuite persoanelor fizice ar trebui majorat de la 8% la 10%; fuzionarea impozitului pe terenuri si cladiri intr-un singur impozit si reducerea scutirilor, oferind in acelasi timp scutiri fiscale pentru persoanele vulnerabile sub alte forme; stimulentul fiscal pentru cercetare si dezvoltare ar trebui restructurat ca un credit fiscal rambursabi; pragul cifrei de afaceri pentru regimul microintreprinderilor ar trebui redus substantial de la nivelul sau actual de 500.000 EUR, de preferinta prin armonizarea acestuia cu pragul de inregistrare pentru TVA (88.500 EUR). Impozitarea profiturilor intreprinderilor poate fi imbunatatita prin eliminarea creditului fiscal pentru sponsorizarilor corporative si inlocuirea scutirii de impozit pentru profiturile reinvestite cu un credit fiscal de pana la 50% pentru investitiile eligibile, plafonat la 10% din impozitul pe profit datorat 3 Taxele pe consum - Ratele reduse de TVA ar trebui majorate la rata standard, cu exceptia, eventual, a alimentelor de baza (cresterea ar putea fi esalonata in timp pentru a atenua impactul asupra preturilor de consum); rata standard ar trebui sa creasca de la 19% la cel putin 20% in 2025 si ulterior la 21%, aproape de media UE27 de 22% ; accizele trebuie ajustate la inflatie; rata accizelor pentru vinurile linistite si spumante ar trebui unificata la aproximativ 60 lei/hl "Romania are al treilea cel mai scazut raport taxe/PIB din Uniunea Europeana, existand o marja larga pentru ca politica fiscala sa completeze transformarea digitala in curs a administratiei fiscale, pentru a genera venituri suplimentare. Asistenta tehnica a FMI, solicitata de ministrul de Finante, propune un pachet de reforme fiscale care vizeaza cresterea veniturilor, concomitent cu imbunatatirea stimulentelor pentru munca, ramanand atractive pentru investitiile de capital si eliminand lacunele pentru de planificare fiscala abuziva. In loc sa faca ajustarile fiscale minime necesare pentru a salva pachetul de fonduri UE, presiunile asupra deficitului pot fi vazute ca o oportunitate pentru Romania de a face imbunatatiri structurale importante in zona fiscala, in special prin transferarea sarcinii fiscale de la contributiile obligatorii de asigurari sociale si bazandu-se mai mult pe impozitarea consumului si a veniturilor.", se arata in raport.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare