×

Accesează
contul existent

Banci si asigurari

Sondaj: 63% dintre romani isi cresc cheltuielile de sarbatori, procentul ajunge la 80% in randul...

Sondaj: 63% dintre romani isi cresc cheltuielile de sarbatori, procentul ajunge la 80% in randul Generatiei Z

12.12.2025, 11:23 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Sarbatorile de iarna continua sa stimuleze consumul, in pofida presiunilor economice asupra veniturilor. Aproape doua treimi (63%) dintre romani spun ca isi cresc cheltuielile de Craciun si Revelion, procentul ajungand la 80% in randul Generatiei Z, potrivit Barometrului Sezoanelor Financiare, realizat de Asociatia CFA Romania cu sprijinul UniCredit Bank.

Datele studiului arata ca sezonul festiv depaseste alte momente traditionale de cumparaturi, precum Black Friday sau Pastele, atat ca volum de achizitii, cat si ca presiune resimtita asupra bugetelor. Dincolo de dorinta de a oferi cadouri, romanii se confrunta cu un flux constant de stimuli comerciali - de la promotii cu termen limitat si reclame personalizate, pana la newslettere care promit "ultimele reduceri" inainte de sarbatori.

Diferentele dintre generatii sunt vizibile in modul in care aceste mesaje sunt receptionate. Tinerii sunt mai expusi si mai receptivi la ofertele personalizate: 64% dintre respondentii din Generatia Z spun ca se lasa influentati de astfel de mesaje cel putin uneori, fata de 57% in randul Millennials si 49% in cazul Generatiei X.

Majoritatea romanilor adopta, totusi, o abordare precauta fata de ofertele limitate in timp: 46% compara preturile sau cauta alternative, iar 36% pun produsele in cos si decid mai tarziu. Doar un procent redus, 8%, cumpara imediat de teama de a pierde oferta, comportament mai frecvent in randul Generatiei Z, in timp ce 9% ignora complet astfel de promotii.

Mai activi online, tinerii sunt mai bine pregatiti sa identifice riscurile: 64% dintre respondentii cu varste intre 18 si 28 de ani afirma ca au recunoscut si evitat oferte false sau tentative de frauda. In randul Generatiei X, nivelul de incertitudine este mai ridicat, 15% dintre respondenti declarand ca nu sunt siguri daca au intalnit astfel de situatii. Per total, aproximativ 8% dintre romani spun ca au fost victimele ofertelor false sau fraudelor online.

"Sarbatorile pot fi un prilej de a pune in practica decizii financiare inteligente: de la economisire si planificarea responsabila a cheltuielilor, pana la investirea in experiente si valori care aduc satisfactie reala. Chiar si in fata ofertelor care apar peste tot in aceasta perioada, prioritizarea cadourilor care creeaza amintiri sau compararea preturilor pot transforma sezonul festiv intr-un proces echilibrat.", spune Florentina Almajanu, director general Asociatia CFA Romania.

Potrivit sondajului, peste jumatate dintre respondenti afirma ca citesc si incearca sa aplice recomandari legate de gestionarea bugetului, procent care ajunge la 60% in randul Generatiei Z. Multi romani isi doresc sa invete sa recunoasca reducerile reale si sa evite cumparaturile impulsive, in timp ce tinerii sunt mai interesati de solutii concrete pentru economisirea banilor destinati cadourilor.

In acest context, Asociatia CFA Romania a publicat un ghid dedicat cumparaturilor din perioada sarbatorilor- Abracashdabra de Sarbatori, care reuneste recomandari practice formulate de specialisti certificati CFA, cu scopul de a sprijini decizii financiare mai bine fundamentate intr-un sezon caracterizat de presiune comerciala ridicata. Materialul abordeaza atat aspecte legate de planificarea cheltuielilor, cat si elemente care tin de gestionarea comportamentului de consum in fata ofertelor si promotiilor.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.



Articole asemanatoare