24.11.2025, 21:00 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
¬ Romania a implementat doua proiecte pilot sub egida parteneriatului european UNESCO - Huawei, axate pe revitalizarea educatiei STEM, rezultatele indicand un total de peste 4.000 de beneficiari directi, cadre didactice si elevi.
¬ Componenta de educatie incluziva, GENSTEMED, a depasit tintele initiale, instruind peste 3.500 de profesori din reteaua ASPnet si implicand 200 de elevi in ateliere practice.
¬ Proiectul tehnic derulat de institutul CIFRA a introdus in premiera in scolile romanesti 100 de kituri experimentale miniaturizate pentru stiinta, un model educational cu costuri reduse validat pe un esantion de 500 de elevi.
Romania se numara printre cele cinci tari europene care au implementat initiativele parteneriatului UNESCO-Huawei, menite sa revitalizeze educatia STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) si sa echipeze noile generatii cu competente esentiale. Datele centralizate in urma derularii programelor in perioada 2024-2025 arata ca proiectele locale au reusit sa mobilizeze resurse educationale semnificative, depasind estimarile initiale de impact. Obiectivul principal al acestui demers, desfasurat alaturi de state precum Germania, Belgia, Malta sau Macedonia de Nord, a fost testarea unor modele educationale scalabile care sa raspunda nevoilor actuale de competente digitale si tehnice.
"Acest parteneriat reprezinta o dovada puternica a faptului ca, atunci cand ne unim fortele, putem accelera progresul, putem debloca noi oportunitati si ne putem asigura ca toti cursantii, in special femeile si fetele, pot fi lideri in era digitala si stiintifica", a declarat Jing Fang, Chief Expert, UNESCO-Huawei STEM Project, UNESCO Regional Bureau for Science and Culture in Europe, in cadrul evenimentului Huawei Connect 2025 care a avut loc la Madrid. Bugetul total alocat de compania chineza de tehnologie Huawei pentru proiectele realizate in cele 5 tari europene pentru revitalizarea educatiei STEM s-a ridicat la 450.000 de dolari.
Una dintre directiile strategice ale proiectelor a vizat reducerea decalajelor de gen in domeniile tehnice prin proiectul GENSTEMED, derulat in parteneriat cu Scoala Internationala Germana Hermann Oberth. Rezultatele finale indica o mobilizare masiva a corpului didactic, cu peste 3.500 de profesori din reteaua scolilor asociate UNESCO (ASPnet), plus alte aproximativ 50 de cadre didactice care au beneficiat de formare sau informare. In ceea ce priveste elevii, rezultatele au depasit de peste trei ori asteptarile: proiectul a implicat 200 de participanti in 15 ateliere de lucru, fata de o tinta initiala de 60 de elevi planificati, rata de participare feminina fiind de aproximativ 55%.
Referitor la impactul acestui demers, Jing Fang a explicat ca obiectivul a fost atins prin cresterea vizibilitatii oportunitatilor din domeniu pentru eleve. "Este un proiect care se concentreaza pe educatia STEM si pe gen. Acesta este subiectul principal al proiectului, care a crescut semnificativ gradul de constientizare si a imbunatatit participarea feminina in invatarea STEM", a mentionat ea. Impactul programului este vizibil in schimbarea perceptiei: 40% dintre elevele participante au raportat un interes crescut pentru carierele STEM, fiind inspirate si de faptul ca 70% dintre speakerii invitati la evenimente au fost femei de succes din domeniu.
Totodata, componenta de formare a proiectului GENSTEMED a inclus si dezvoltarea unui kit de tip "Train-the-Trainer", un instrument scalabil menit sa asigure continuitatea procesului educational si dupa incheierea finantarii initiale. In plus, colaborarea transfrontaliera a permis ca 216 studenti din Romania si Germania sa dobandeasca competente digitale avansate in domenii emergente precum inteligenta artificiala, robotica si designul UX/UI, pregatindu-i pentru cerintele actuale ale pietei muncii.
A doua directie strategica a programelor realizate in parteneriat de UNESCO cu Huawei a vizat infrastructura de laborator din scoli. Proiectul implementat de Centrul International pentru Instruire si Cercetare Avansata in Fizica (CIFRA) s-a concentrat pe o solutie de eficientizare a costurilor in educatia experimentala. Concret, au fost produse si distribuite aproximativ 100 de kituri experimentale miniaturizate pentru fizica, chimie si biologie. Acestea au fost utilizate intr-un proiect pilot ce a inclus 10 scoli, beneficiarii directi fiind 500 de elevi din ciclurile de invatamant gimnazial si liceal. Pentru a asigura utilizarea corecta a acestor echipamente, 40 de profesori au parcurs sesiuni de instruire specializata, fiind totodata elaborate 15 manuale de utilizare si platforme digitale suport.
Jing Fang a subliniat noutatea acestei abordari in contextul sistemului educational local. "Proiectul condus de Romania a introdus kit-urile experimentale miniaturizate pentru stiinta in tara. Au fost pionierii unui model de invatare a stiintelor imbunatatit, cu costuri reduse", a precizat expertul UNESCO in cadrul prezentarii rezultatelor. Aceasta validare a modelului "low-cost" deschide calea pentru o potentiala extindere la nivel national, solutia fiind considerata sustenabila pentru dotarea laboratoarelor scolare, in special in zonele cu resurse limitate.
La nivel de sistem, proiectele au beneficiat de implicarea a cinci ministere si agentii guvernamentale, alaturi de trei organizatii partenere din mediul academic si societatea civila.
"Bazandu-ne pe toate aceste rezultate si tactici impresionante, in anul care urmeaza, UNESCO va continua sa aprofundeze cooperarea cu Huawei, in special in domeniul alfabetizarii stiintifice si digitale, pentru a contribui impreuna la crearea inovatiei si la accelerarea transformarii digitale", a concluzionat Jing Fang.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
24.11.2025, 21:00