![]() |
15.10.2025, 12:09 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
In contextul transformarii digitale accelerate si al noilor provocari economice si sociale, utilizarea echitabila si eficienta a datelor ocupa o pozitie de interes in agenda companiilor. Acest fapt a dus la adoptarea la nivel European a Regulamentului privind norme armonizate pentru un acces echitabil la date si o utilizare corecta a acestora ("Data Act" sau "Regulamentul") in iunie 2023. Regulamentul a devenit aplicabil incepand cu 12 septembrie 2025 si reprezinta un instrument central al strategiei europene pentru economia datelor.
Departe de a fi o initiativa destinata exclusiv companiilor din sectorul tehnologic, acest regulament are impact direct asupra unui numar extins de industrii, cum ar fi: retail, productie de echipamente electrice si electronice, industria auto, furnizorii de echipamente pentru cladiri inteligente, ascensoare si nu numai. Mai mult decat atat, Data Act are un impact evident si in privinta unor domenii precum protectia consumatorilor, ESG (mediu, social si guvernanta) si, bineinteles, protectia datelor cu caracter personal.
Ce este Data Act?
Pe scurt, Data Act este un cadru legislativ de aplicabilitate generala, care se aplica transversal tuturor sectoarelor economice, indiferent de natura activitatii desfasurate. Obiectivul sau este de a garanta un acces echitabil si transparent la datele generate de produsele conectate si de serviciile conexe, promovand in acelasi timp o piata europeana a datelor mai competitiva si armonizata cu nevoile utilizatorilor.
Data Act stabileste noi drepturi pentru companii si consumatori de a accesa datele generate de acestia folosind "produse conectate sau servicii conexe", limitand controlul exclusiv exercitat de detinatorii de date, cum ar fi producatorii, importatorii de produse conectate sau furnizorii si distribuitorii de servicii conexe.
Regulamentul urmareste sa promoveze partajarea datelor si inovatia, prevenind blocajele contractuale si tehnice care impiedica utilizatorii sa schimbe furnizorii de servicii. Cu alte cuvinte, scopul general al Data Act este sa ofere utilizatorilor control deplin asupra datelor generate de produsele conectate si de serviciile conexe, sa stimuleze inovatia si concurenta pe piata serviciilor digitale, sa previna monopolul asupra datelor de catre producatori si sa asigure un cadru legal clar pentru toti actorii implicati.
Cine este vizat de Data Act?
Data Act se adreseaza unei game variate de actori economici. Sunt vizate in primul rand companiile care produc produse conectate sau furnizeaza servicii digitale asociate acestora. Acestia trebuie sa asigure accesul la date pentru utilizatorii produselor lor.
Pe de alta parte, beneficiarii directi ai regulamentului sunt utilizatorii acestor produse si servicii, fie ca sunt consumatori individuali sau companii, care dobandesc un nou set de drepturi cu privire la datele generate prin utilizare.
Tertii care vor primi datele la cererea utilizatorului intra si ei sub incidenta regulamentului, fiind obligati sa respecte conditiile de utilizare stabilite de lege. De asemenea, furnizorii de servicii de stocare si procesare a datelor, inclusiv platformele de tip cloud si edge computing, au obligatii legate de portabilitate si interoperabilitate. In anumite cazuri, si autoritatile publice pot fi beneficiare ale prevederilor, in special in ceea ce priveste accesul la date pentru indeplinirea unor sarcini de interes public.
Prin urmare, efectele regulamentului nu sunt limitate la sectorul IT, ci se extind asupra intregii economii europene.
Exemple de industrii vizate
In sectorul de retail, de exemplu, utilizarea senzorilor inteligenti in logistica, automatele de vanzare sau sistemele de monitorizare din magazine genereaza datede care utilizatorii vor putea dispuna. Comerciantii pot, totodata, deveni destinatari ai acestor date in diverse scopuri adiacente furnizarii produselor sau serviciilor, convenite cu utilizatorii (de exemplu scop de optimizare sau statistica).
Pentru producatorii de echipamente electrice si electronice, cum sunt telefoanele inteligente, electrocasnicele sau dispozitivele medicale, regulamentul impune de asemenea obligativitatea de a proiecta produsele astfel incat datele generate sa fie sub controlul implicit al utilizatorului.
In industria auto, producatorii de autovehicule conectate si furnizorii de servicii conexe trebuie sa fie pregatiti sa permita utilizatorilor accesul la datele generate si chiar transferul acestora catre terti, cum ar fi furnizorii de asigurari, service-uri sau companiile de gestionare a flotelor.
Obligatii principale si pasi necesari
Regulamentul introduce o serie de obligatii clare pentru companiile care produc, ofera sau utilizeaza produse conectate si servicii conexe. Aceste obligatii vizeaza atat accesul la date, cat si modul in care acestea pot fi partajate, transferate sau utilizate, spre exemplu, in relatia cu terti ori cu autoritatile publice.
Astfel, daca produsul conectat este obiectul derivat al unor contracte de vanzare, inchiriere sau de leasing cu privire la acesti utilizatori vanzatorul, locatorul sau finantatorul trebuie sa respecte si anumite obligatii specifice. De exemplu, utilizatorii trebuie sa poata accesa datele generate de produsele conectate "fara intarzieri nejustificate, gratuit si, acolo unde este posibil, in timp real si continuu".
Aceasta cerinta presupune o adaptare tehnologica pentru companiile care nu ofera in prezent acest tip de acces sau care trebuie sa modifice arhitectura produselor pentru a permite vizualizarea si extragerea datelor intr-un mod usor si sigur.
Mai mult, la solicitarea utilizatorului, companiile trebuie sa asigure transferul acestor date catre terti, intr-un format structurat, lizibil automat si interoperabil, sens in care este necesara implementarea unor canale sigure si a unor mecanisme standardizate care sa previna utilizarea neautorizata a datelor si sa garanteze calitatea acestora in procesul de transfer. Un alt aspect vizeaza cerintele privind proiectarea produselor. Toate produsele si serviciile conectate introduse pe piata UE dupa intrarea in vigoare a regulamentului trebuie sa fie concepute astfel incat sa permita accesul facil la date. Aceasta cerinta presupune implicarea directa a echipelor de dezvoltare si inginerie si o abordare integrata a cerintelor legale inca din faza de design.
Prin urmare, pentru a se conforma noilor cerinte, companiile trebuie sa adopte o abordare coordonata, care sa includa adaptari tehnice, revizuirea contractelor, reorganizarea proceselor interne si pregatirea unei strategii clare privind accesul, partajarea si guvernanta datelor.
Corelarea cu alte domenii: regimuri complementare
Desi Data Act se refera la toate tipurile de date, atunci cand acestea includ si date cu caracter personal, trebuie respectate in paralel prevederile Regulamentului general privind protectia datelor ("GDPR"). Astfel, cele doua reglementari nu se exclud, ci se completeaza reciproc.
Concret, daca un producator doreste sa transfere sau sa utilizeze datele generate de un dispozitiv inteligent catre un tert, aceasta operatiune trebuie sa se bazeze pe un temei juridic valid potrivit GDPR - de exemplu, consimtamantul utilizatorului respectivului produs conectat sau serviciu conex.
Mai mult, Data Act se aliniaza si cu obiectivele legislatiei europene privind protectia consumatorilor, in special in ceea ce priveste transparenta informatiilor si luarea unor decizii informate de catre utilizatori. Astfel, atunci cand se ofera produse conectate sau servicii conexe, companiile trebuie sa furnizeze informatii clare si detaliate despre tipurile de date colectate, modul de acces la acestea si optiunile de partajare.
De exemplu, in cazul vanzarii unui echipament electrocasnic conectat insotit de un abonament de mentenanta, consumatorul trebuie informat, inca de la momentul achizitiei, cu privire la modul in care poate accesa datele dispozitivului si daca are posibilitatea sa le transfere catre un tert.
Prin urmare, Data Act nu doar ca reglementeaza accesul la date, dar contribuie si la consolidarea drepturilor utilizatorilor in raport cu furnizorii de produse conectate si servicii conexe.
Dimensiunea ESG
De asemenea, Data Act contribuie in mod direct la indeplinirea obiectivelor de mediu, sociale si de guvernanta ("ESG"). Din punct de vedere ecologic, accesul facil la datele de utilizare poate sprijini initiative precum mentenanta predictiva, reducerea risipei de resurse si prelungirea duratei de viata a produselor. Aceste elemente sunt de baza pentru functionarea unor modele economice circulare, in care produsele sunt reparate, reutilizate sau partajate intre mai multi utilizatori.
Pe plan social, Data Act contribuie la facilitarea accesului la date si la reechilibrarea relatiilor economice intre marii detinatori de date de pe piata si utilizatori. Intreprinderile mici si mijlocii pot accesa mai usor datele generate de produsele utilizate, reducand astfel dependenta de platformele dominante.
In ceea ce priveste guvernanta, regulamentul impune standarde mai ridicate de transparenta si responsabilitate in gestionarea datelor. Aceste cerinte se aliniaza perfect cu asteptarile tot mai ridicate ale investitorilor, clientilor si partenerilor de afaceri privind conduita etica si sustenabila a companiilor.
Concluzie: un moment strategic pentru industrie
Data Act aduce o schimbare in modul in care companiile trebuie sa isi proiecteze produsele, sa isi gestioneze relatiile contractuale si sa isi abordeze politicile privind datele. Desi presupune eforturi de adaptare, Data Act ofera totodata o oportunitate reala de a construi modele de afaceri mai transparente, mai durabile si mai orientate spre nevoile utilizatorilor.
Companiile care vor adopta din timp o strategie clara de conformare vor putea nu doar sa reduca riscurile, ci si sa castige increderea clientilor si sa isi consolideze pozitia pe piata. Astfel ca, intr-o economie in care datele devin o resursa fundamentala, capacitatea de a le gestiona responsabil, echitabil si conform legislatiei reprezinta un avantaj competitiv real.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.