×

Accesează
contul existent

Opinii

Oana Ionita, ZF. Cand Google bate TikTok: ce ne spune asta despre cum se informeaza generatia...

Oana Ionita, ZF. Cand Google bate TikTok: ce ne spune asta despre cum se informeaza generatia tanara?

04.10.2025, 19:00 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Pentru generatia Z, informatia trebuie sa fie rapida, vizuala si usor de digerat. De aceea, multi dintre tineri incep cautarile pe platforme precum TikTok sau Instagram, unde algoritmii le servesc continut personalizat in cateva secunde. Mai nou, mai rapid si mai structurat e ChatGPT.

Totusi, un sondaj derulat pe paginile de social media ale Ziarului Financiar arata ca atunci cand vine vorba de informatii practice sau complexe, Google ramane varianta castigatoare. Este un semn ca, in ciuda fascinatiei pentru social media, tinerii (cel putin cei din generatia Z) stiu ca nu pot gasi totul intr-un clip de 30 de secunde.

Sondajul arata ca, atunci cand cauta ceva nou - fie ca e vorba despre calatorii, bani sau hobby-uri -, 70% aleg Google ca prima sursa de informare. Mult mai putini apeleaza la alternativele mai noi: 19% spun ca prefera ChatGPT, in timp ce doar 8% merg spre site-uri/blog-uri si 3% mizeaza pe TikTok sau Instagram.

Rezultatul este surprinzator, mai ales ca social media pare sa ne ocupe foarte mult timo. Pe de o parte, Google ramane "poarta clasica" spre informatie: un index vast, aparent neutru, unde fiecare poate cauta exact ce are nevoie. Pe de alta parte, procentul mic al TikTok arata ca, cel putin in privinta informarii "practice", retelele sociale nu au reusit inca sa devina (inca) prima alegere.

Cu aproape 20% dintre respondenti care il folosesc ca prima sursa, AI-ul devine un actor important in peisajul informarii. Principalul sau avantaj este ca structureaza rapid informatia, eliminand nevoia de a naviga prin zeci de pagini de rezultate. Pentru generatia Z, obisnuita cu viteza si concizie, acesta este un atu major. Totusi, riscurile sunt evidente: raspunsurile pot fi incomplete, uneori inexacte, iar lipsa transparentei asupra surselor face dificila verificarea faptelor. Dar totusi cu tottii il folosim cu incredere. Cineva ne-a mentionat cum ChatGPT l-a ajutat rapid la organizarea unei calatorii: "ChatGPT a avut capacitatea necesara pentru a-mi face un itinerariu complet pentru o calatorie cu autoturismul in tara, cu recomandari de cazare si atractii turistice. ChatGPT devine un asistent indispensabil in viata de zi cu zi, depasind orice alt tool digital disponibil." - dar desigur nu neaga ulterior ca informatiile tehnice trebuie in continuarea validate din surse mai specializate decat este ChatGPT.

Cat despre TikTok si Instagram, procentul redus nu inseamna ca ele nu au influenta. Dimpotriva: chiar daca nu sunt prima alegere pentru informatii "practice", retelele sociale modeleaza masiv perceptia tinerilor asupra lumii. Acolo se formeaza trenduri, se propaga opinii si se viralizeaza naratiuni care pot conta mai mult decat datele factuale. De aceea, scoala si presa trebuie sa inteleaga ca "lupta" pentru atentia generatiei Z nu se da doar pe Google, ci si pe aceste platforme, unde informatia circula cu o viteza uluitoare.

In final nu conteaza daca Google, ChatGPT sau TikTok "castiga", ci ca, indiferent de sursa, daca mesajul nu este scurt, clar si atractiv, risca sa nu ajunga la publicul tanar.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare