![]() |
09.10.2025, 14:21 Sursa: zf.ro
Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store
Fiecare dintre noi ia decizii economice zi de zi: de la ce cumparam la un supermarket pana la deciziile pe termen lung legate de investitii sau cariera. Fiecare astfel de alegere se petrece pe un fundal mai larg, o retea de perceptii, stiri si stari de spirit care ne influenteaza chiar si atunci cand credem ca decidem singuri. In economie, "vocea lumii" are ecou. Ea contureaza un fundal colectiv, o imagine de ansamblu despre "cum merg lucrurile" si la ce ne putem astepta. O stire negativa, un val de pesimism in social media sau o conversatie la birou pot zdruncina increderea consumatorilor. Indicatori precum Consumer Confidence sau Economic Confidence Index reflecta aceasta fragilitate: cand "gura lumii" spune ca lucrurile merg prost, multi oameni devin precauti, amana decizii, isi suspenda visurile.
Dar exista si o alta voce. Vocea interioara. Ea nu tipa, dar persista. Este forta care ne face sa ne urmam planurile chiar si atunci cand contextul pare nefavorabil. Aceasta voce ne aminteste ce conteaza de fapt pentru noi: sa investim in educatie, sa pornim un proiect, sa cumparam o locuinta sau, pur si simplu, sa ne bucuram de experiente cu familia si prietenii. In datele macroeconomice, aceasta voce se vede in rata de economisire, in cresterea numarului de antreprenori, in achizitiile de bunuri durabile sau in fluxurile de investitii personale. Chiar si in perioade de incertitudine cand "vocea lumii" indeamna la prudenta, multi aleg sa construiasca si sa investeasca in viitorul lor. Alteori, vocea lumii poate fi un catalizator al increderii - o comunitate care incurajeaza si inspira.
De altfel, datele confirma cat de puternica este influenta acestei voci. In Romania, stirile despre incetinirea economiei europene si despre inflatia ridicata au coborat recent indicele de incredere a consumatorilor la -31,5 puncte, cel mai redus nivel din ultimii trei ani. Acest lucru s-a tradus in temperarea vanzarilor retail pana spre +3,0% anual. La nivel european, studiile arata ca anticipatiile privind scumpirea locuintelor accelereaza deciziile de achizitie si impulsioneaza constructiile rezidentiale. Asteptarile colective alimentate de "gura lumii" nu doar descriu economia, ci o si modeleaza.
Si totusi, exista mereu si asa-zisii "caposi"care aleg sa-si urmeze planurile atunci cand restul lumii ezita. Ei investesc atunci cand altii se retrag, construiesc atunci cand teama predomina si reusesc uneori sa transforme scepticismul lumii in propria lor sansa de succes.
Este cazul Carolinei Udrea, medic, devenita antreprenoare, care a fondat Medisprof Cancer Center - unul dintre cele mai mari spitale private de oncologie din vestul Romaniei. La inceput, Carolina oferea servicii de medicina de familie si medicina muncii, insa dorinta de a schimba modul in care se face oncologie in Romania a inspirat-o sa deschida Medisprof in 2010 - o perioada extrem de dificila pentru economia Romaniei. A fost privita cu scepticism, mai ales atunci cand luat decizia dificila de a deveni mai mult antreprenor decat medic, dar a continuat sa investeasca in echipamente moderne si certificari internationale. Astazi, Medisprof are peste 250 de angajati, o cifra de afaceri de aproape 46 milioane lei si planuri ambitioase de extindere nationala.
Un alt exemplu este cel al lui Cristi Chitu, fost bancher si antreprenor in domeniul asigurarilor, care a descoperit succesul in panificatie dupa ce a trecut prin mai multe esecuri. In 2012, a fondat Patiseria Tineretului, inspirat de retetele bunicii si de amintirile din copilarie. La doar 11 luni de la deschidere, primul sediu al patiseriei a fost demolat, o lovitura dura care l-a pus in fata unei decizii dificile: sa renunte sau sa continue. El a ales sa mearga mai departe, sustinut de convingerea ca face ceea ce ii place. Astazi, Patiseria are cinci unitati si a ajuns la o cifra de afaceri de 13,5 milioane de euro in 2024.
Aceasta dualitate - intre vocea lumii si vocea interioara - este esentiala pentru intelegerea comportamentului economic. Cele doua voci nu se exclud: prima ofera contextul, a doua directia. Nu este vorba doar despre statistici si previziuni macro, ci despre milioane de decizii personale, libere, care puse cap la cap dau directia reala a societatii.
Pentru ING, a intelege aceasta dinamica este esential. Prin campania "Liber sa tot fii" sustinem libertatea fiecaruia de a-si urma vocea interioara, de a fi capos, ambitios, spontan, chiar si atunci cand lumea spune altceva. Ca economisti, putem contribui la aceasta conversatie nu doar cu date, ci cu sens. Putem arata ca, dincolo de ciclurile economice si de stirile de moment, alegerile personale raman motorul unei economii vii. Dezvoltarea autentica se naste din libertatea de a decide, de a gresi, de a incerca din nou. Pentru ca economia nu este despre cifre, ci despre oameni si alegerile lor.
Legal disclaimer:
Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.
10.10.2025, 00:05