×

Accesează
contul existent

Opinii

Opinie Iosif Pop, fondatorul BT: Listarea companiilor de stat pe Bursa de Valori...

Opinie Iosif Pop, fondatorul BT: Listarea companiilor de stat pe Bursa de Valori Bucuresti-alternativa la cresterea impozitelor si taxelor

27.08.2025, 13:59 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Apeciez efortul actualului Guvern de a readuce la normal situatia financiara a tarii insa suprataxarea celor care muncesc si investesc in economie este de natura sa le diminueze nu doar curajul de a persevera sa reinvesteasca cit mai ales puterea financiara de a o face.

Sunt in deplin acord cu intentiile si masurile drastice de economisire a cheltuielilor cu functionarea Statului,insa si acestea se cer facute pe baza de studii si fundamentari riguroase,prevenind consecintele deciziilor pripite.

Ca urmare a dezbaterilor aprinse din societate,din mediul de afaceri si din partea expertilor in domeniul economico-financiar pun in discutie o cale alternativa pentru umplerea golului banesc din conturile Statului si concomitent degrevarea capitalului acaparat de Stat prin suprataxare,pentru indreptarea lui spre investitii productive si locuri de munca .

Scopul demersului: Propunere de politica publica prin care Alianta la guvernare sa mandateaze Guvernul Romaniei sa renunte-inca din acest an-la cresterea generalizata a impozitelor si taxelor cu un program multianual de listare/SPO a pachetelor minoritare din companiile de stat pe BVB, cu alocare lor prioritar catre cetateni romani,cu economisire si apetit de investitori .

Scaderea constanta a datoriilor Statului prin rambursarea datoriilor pe seama vanzarii de pachete de actiuni poate conduce implicit la eliberarea sumelor de bani atrase de la populatie prin titluri de stat,cu sansa redirectionarii lor spre Bursa de Valori pentru cumpararea actiunilor companiilor Statului,pentru investii in companiile propria, active si pentru noi companii ori proiecte .

Concomitent cu sustinerea propunerii de aplicare a directiilor de actiune economica conturate mai sus,am formulat argumentatele si pasii care sa constituie o alternativa viabila la masurile sustinute in momentul de fata de catre coalitia politica si de catre Guvern:

1.Obiectiv fiscal: generarea de venituri bugetare imediate pentru consolidare fiscala, in paralel cu venituri recurente din dividende si din cele operationale post-listare.

2.Obiectiv economic: orientarea economisirii interne catre investitii productive, accelerarea dezvoltarii pietei de capital si scaderea costului capitalului in economie.

3.Solutie imediata: vanzarea etapizata a pachetelor minoritare din companile de stat cu profil stabil (energie, utilitati, infrastructura), pastrand controlul acolo unde interesul public o cere;

4.Transa dedicata investitorilor romani cu mecanisme pro-participare (plafon per investitor, bonus de fidelitate,etc).

5.Guvernanta corporatista aplicata dupa standardele OECD pentru

intreprinderi publice, consilii independente, raportari trimestriale, politici de

dividend clare, clauze de serviciu public in actele constitutive.

6.Rezultat asteptat: inregistrarea de venituri superioare celor din suprataxare,cu efecte pozitive asupra cresterii economice, plus o revigorare a investitiilor si a increderii in economia romaneasca.

In concret este o problema de politica publica de interes major pentru Stat si pentru cetatenii ei:

Concura la consolidare fiscala intr-un mediu de crestere moderata si o inflatie in scadere,care incurajeaza atat cererea interna cat si investitiile private.

Romania dispune de un portofoliu semnificativ de participatii la companii cu profil de cash-flow solid; experiente anterioare de listare au demonstrat apetit ridicat din partea investitorilor locali si internationali.

Excesul de economisire din sistemul bancar sugereaza ca exista exces de capital intern pentru finantarea unor companii de stat, mai ales daca emitentii sunt bine cunoscuti si buni distribuitori de dividende(consistente cand sunt responsabil administrate).

7.Concret,se propune :

Program multianual (3-5 ani) cu minim 2-3 tranzactii majore/an (IPO/SPO), calibrate in raport cu oportunitatile de piata.

Pachete minoritare vandute in companiile de interes public (energie, retele, porturi, aeroporturi, transport), cu drepturi speciale ale statului limitate la securitate si siguranta serviciul public.

Transa de retail prioritara pentru economiile romanilor-operata prin:

alocare minima (ex. 20-30% din oferta); plafon per investitor pentru a evita concentrarea; bonus de fidelitate (discount/ actiuni gratuite) pentru detinere

peste12 luni;

interfata digitala simplificata pentru subscriere, inclusiv prin brokeri si banci.

Politica de dividende : cu tinta de alocare din profit a 50-70% la companiile

mature; anuntata dinainte,pentru predictibilitate bugetara.

Guvernanta : consilii cu majoritate de membri independenti, comitete de audit si remunerare, audit transparent, rapoarte publice periodice.

8.Criterii de selelectie propuse ar trebui sa tina seama de:

-Stabilitatea veniturilor si a regimului de reglementare.

-Capacitatea de plata a dividendelor si de finantare a investitiilor fara subventii recurente.

-Pregatirea pentru listare : audituri, clarificari contractuale, curatarea arieratelor, guvernanta conforma.

-Impact strategic : pastrarea controlului acolo unde infrastructura e critica; definirea clara a obligatiilor de serviciu in interes public.

9.Structurarea ofertelor:

- Oferta publica pe piata reglementata BVB pentru tranzactii de dimensiune sistemica.

-Pret si alocare , pentru transa institutionala; pret fix sau interval ingust pentru

retail; regula de alocare pro-rata cu prioritate pentru ordinele mici/medii.

-10.Etapizare actiunii presupune:

-Anul 1 : Oferte publice secundare(SPO), la emitenti deja listati ori oferta publica initiala(IPO),la emitentii nelistati inca.

-Anii 2-3 : 2-3 listari/an la companiile din sectoare reglementate.

-Anii 4-5 : SPO-uri recurente, in functie de performanta si nevoile bugetare.

-Infrastructura si comunicare : prezentari publice(roadshow) locale, platforma digitala de subscriere, campanie de educatie financiara.

11.Impact economic si bugetar (tehnic si metodologic):

-Venituri imediate pentru buget, din vanzarea pachetelor minoritare, care nu

afecteaza controlul in companiile strategice.

-Venituri recurente din dividende (statul ramane actionar) A cresterea profitabilitatii datorita disciplinei de piata.

-Efecte de piata : largirea bazei de investitori, lichiditate mai mare pe BVB,

cost al capitalului mai redus pentru intreaga economie.

-Substitutie economisire- investitii : o parte din depozitele populatiei/firmelor migreaza catre actiuni ale companiilor de stat, sustinand investitii productive si potentand controlul pretului pentru consumatorul final .

12.Metodologia de estimare (pentru MF/BVB):

-Pasul 1: estimarea valorii pachetelor eligibile (multipli comparabili/DCF).

-Pasul 2: scenarii de pret (conservator, central, optimist) si de marime a transei.

-Pasul 3: profilul alocat dividendelor post-listare.

-Pasul 4: sensibilitatea la dobanzi pentru credite, la reglementare, la preturi ale

energiei.

13.Garantii conservate pentru interesul public:

-Pastrarea pachetului de control acolo unde este strategic A "actiune de aur" limitata la decizii de securitate/serviciu public.

-Clauze specific serviciului public in actele constitutive (obligatii clare,

monitorizate prin audit).

-Protectia consumatorilor : reglementari predictibile, consultari publice, mecanisme de compensare tintita pentru consumatori vulnerabili (daca este cazul).

-Transparenta : licitatii competitive pentru achizitii, raportari trimestriale, audit

extern , publicarea rapoartelor auditurilor operationale.

14. Calendar de implementare rapida:

-T0-T2 luni: selectia companiilor pilot; due diligence, audit, curatarea bilanturilor.

-T3-T4 luni: aprobari guvernamentale/parlamentare, actualizarea cadrelor de guvernanta, prospect preliminar de emisiune cu vanzare.

-T5-T6 luni: roadshow, perioada de subscriere, alocare si listare.

-T7-T8 luni: stabilizare post-listare, primul raport trimestrial ca societate

listata; pregatirea urmatoarei tranzactii.

15. Riscuri si masuri de atenuare:

-Perioade de piata nefavorabila ,care pretinde program flexibil, etapizare,

posibilitatea amanarii fara cost reputational.

-Subevaluare la listare ,echipe de intermediere puternice, banda de pret, ancore institutionale, transa retail cu reguli clare.

-Volatilitate post-listare care poate fi corijata prin politici de dividende predictibile, ghidaj financiar, comunicare continua.

-Influenta politica / guvernanta slaba ,contracarate de consilii independente,

criterii profesionale de numire, evaluari anuale, transparenta integrala.

16, Comparatie la alternativa cu majorarea taxelor:

- Venituri recurente dar cu cost economic ridicat (descurajeaza investitiile, scade consumul, impinge economia informala, poate reduce colectarea pe termen mediu).

- Listari/SPO: venituri imediate A dividende recurente, fara franare a

economiei; efect pozitiv asupra pietei de capital si guvernantei corporative.

-Mesajul major: pentru o perioada de consolidare fiscala, monetizarea

inteligenta a participatiilor statului este o optiune mai prietenoasa cu cresterea

economica decat suprataxarea.

17.Cerintele de adaptare legislativa si institutionala:

-Actualizarea legii guvernantei corporative a intreprinderilor publice (aliniere deplina la standarde OECD).

-Mandat explicit pentru Ministerul Finantelor de a derula programul, cu companii specializate si evaluatori reputati.

-Simplificarea accesului investitorilor romani: subscriere digitala via banci/brokeri, plafon per investitor, campanie de educatie financiara.

-Regimul juridic cu actiunea de aur sa fie strict reglementat in actele constitutive si in practicile operative.

18.Indicatorii de performanta si monitorizarea atingerii lor:

-Venituri brute-nete atrase la buget si randamentul mediu al tranzactiilor in raport cu evaluarile preliminare.

-Mentinerea ponderii investitorilor de retail in alocare actiunilor la 12/24 luni.

-Evolutia capitalizarii si lichiditatii BVB (free-float, turnover).

-Imbunatatiri de guvernanta: numarul de administratori independenti, punctualitatea raportarilor, audit fara rezerve.

19.Cine ar intra pe lista prioritara ?

Romania are creat precedentul listarilor partiale la BVB si exista confirmarea efectelor asteptate(Romgaz,Nuclearelectrica,Transelectrica,Transgaz) cat si exemple recente(Hidroelectrica-2023,Salrom-2024)-insa pachetele listate in prezent oscileaza intre 20 si 49%,permitand noi transe de vanzare.Lista celor cu potential de listare este lunga. O sumara exemplificare de firme mari este mai mult decat convingatoare:CEC Bank,Telecom Comunications,Aeroporturi Bucruresti,Administratia Porturilor Constanta,CFR,Compania Nationala a Uraniului,Conpet,Metrorex,Posta Romana,Romsilva,Oil Terminal,Complexul energetic Oltenia si lista ar putea continua pana la 216companii,a caror pondere in PIB ar putea creste de la 7 % -in prezent-la peste 10 %,cu o responsabila si riguroasa administrare.

20.Cine poate sustine un proces responsabil si credibil de listare ?

Bancila comerciale pot juca un rol esential in procesul prin care companiile de stat sunt partial vandute investitorilor autohtoni prin Bursa de Valori Bucuresti.

Implicarea lor se poate produce in mai multe planuri,de la finantare pana la intermediere si educatie financiara.Iata principalele roluri pentru banci:

-Pregatirea si organizarea ofertei publice prin diviziile de investement banking.

-Asigurarea subscrierii volumelor de actiuni scoase la vanzare.

-Consultanta financiara si implicare in evaluarea companiilor,stabilirea nivelului de multiplicare a pretului pe actiune si chiar structurarea pachetelor de actiuni.

-Suportul managerial exercitat prin pirghia creditului.

-Monitorizare si consultanta pe relatia cu actionariatul si conducerea firmelor.

-Parteneriate active cu brokerii si investitorii potentiali.

-Suport pentru credibilitatea operatiunilor.

-Credite care asigura suportul financiar de subsciere.

Firmele autorizate de brokeraj ofera serviciile de legatura intre investitori si bursa-din calitatea de intermediari calificati.

-Distributia catre investitorii de retail si institutionali.

-Consultanta si cercetarea de piata.

-Market making si asigurarea lichiditatii.

-Competitivitatea si transparenta intregului proces de investire.

21.Concluzie:

Un program multianual, bine guvernat, de listare a pachetelor minoritare ale companiilor de stat pe BVB poate livra venituri semnificative la buget, fara a penaliza cresterea economica , consolidand in acelasi timp piata de capital si disciplina corporativa . Este o alternativa coerenta si sustenabila la cresterea impozitelor, cu beneficii directe pentru cetateni, pentru companii si pentru stat.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare