×

Accesează
contul existent

Eveniment

Romania deblocheaza coridorul estic cu A3 si A7: pe autostrada de la Bucuresti la Focsani pana in...

Romania deblocheaza coridorul estic cu A3 si A7: pe autostrada de la Bucuresti la Focsani pana in noiembrie, cu extindere posibila pana la Adjud in decembrie. Moldova poate intra mai repede in calculele marilor investitori: fiecare luna castigata pe A7 valoreaza milioane de euro in costuri de oportunitate evitate

21.10.2025, 00:08 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

¬ Conectarea Moldovei la reteaua nationala de autostrazi deschide un potential economic estimat la 3-5 miliarde de euro in investitii private pentru urmatorul deceniu, conditionat de finalizarea infrastructurii rutiere. Cu lucrari in progres de 85% pe lotul Pietroasele-Buzau si peste 80% pe segmentul Focsani-Bacau, CNAIR confirma deschiderea circulatiei pana la Focsani in noiembrie, posibil pana la Adjud daca vremea permite. Dezvoltatorii logistici pozitioneaza deja Moldova ca urmatorul hub industrial, intr-o piata unde stocurile disponibile sunt zero, iar fiecare an de intarziere genereaza costuri de oportunitate de 500 milioane euro si 10.000 de locuri de munca pierdute. Romania face pasi concreti spre conectarea Moldovei la reteaua nationala de autostrazi, cu perspective clare pentru deschiderea circulatiei pe segmente importante pana la sfarsitul anului. Lotul 3 al autostrazii Ploiesti-Buzau inregistreaza un progres fizic de 85%, iar pe A7 Focsani-Bacau lucrarile depasesc 80%, cu 1.500 de muncitori si 422 de utilaje mobilizate pe santier. CNAIR estimeaza ca pana la finalul lunii noiembrie se va putea circula neintrerupt pe autostrada de la Bucuresti la Focsani, iar in conditii meteorologice favorabile, chiar pana la Adjud. Investitiile masive din PNRR si ritmul sustinut al lucrarilor pot transforma Moldova intr-un pol logistic emergent, cu impact direct asupra economiei regionale. Asocierea de constructori turci Nurol-Makyol este mobilizata pe lotul 3 Pietroasele-Buzau cu 360 de muncitori si 239 de utilaje, iar progresul fizic a ajuns la 85%. "In acest ritm de lucru, estimez ca la sfarsitul lunii noiembrie vom da in trafic si cei 13,9 km ai acestui lot, astfel incat sa putem circula neintrerupt in regim de autostrada de la Bucuresti la Focsani", declara Cristian Pistol, director general, CNAIR. Contractul in valoare de 1,093 de miliarde de lei fara TVA este finantat integral prin PNRR. Pe lotul 2 al autostrazii Focsani-Bacau, intre Domnesti Targ si Racaciuni, antreprenorul roman UMB Spedition mentine un ritm alert cu aproximativ 1.500 de muncitori mobilizati. "Se desfasoara lucrari la nodurile rutiere Adjud si Racaciuni, unde stadiul fizic a ajuns la 65%, respectiv 85%. In paralel, constructorul lucreaza la terasamente, asternerea mixturilor asfaltice si a stratului de uzura, montarea parapetelor metalice, realizarea marcajelor rutiere si montarea panourilor fonoabsorbante", detaliaza directorul CNAIR. Perspectivele sunt optimiste pentru deschiderea partiala a circulatiei pana la Adjud inca din acest an. "Pana la finalul anului 2025, circulatia ar putea fi deschisa pe circa 17 km, intre Domnesti Targ si Adjud", precizeaza Pistol. Acesta adauga ca "daca se mentine ritmul actual de lucru, anul viitor vom putea circula pe autostrada de la Bucuresti la Pascani, pe o distanta de 390 km, prin A3 si A7". Impactul economic al acestor dezvoltari este deja vizibil in piata logistica. Andrei Brinzea, business development land & industrial in cadrul Cushman & Wakefield Echinox, subliniaza importanta infrastructurii pentru sectorul logistic: "Moldova este vazuta ca urmatorul pol logistic, odata cu inaintarea lucrarilor pe A7. Sunt optimist cu privire la acea zona, daca se vor termina lucrarile de infrastructura. In momentul de fata ai foarte putina logistica in acea regiune si majoritatea este 100% inchiriata, nu ai stoc disponibil". Contextul financiar european aduce oportunitati suplimentare. Comisia Europeana aloca Romaniei 16,68 miliarde euro prin programul Security Action for Europe, a doua suma ca marime dupa Polonia, cu autostrazile A7 Pascani-Suceava-Siret si A8 Pascani-Iasi-Ungheni eligibile pentru finantare. Instrumentul financiar, operational pana la 31 decembrie 2030, permite o prefinantare de 15% din valoarea imprumutului, facilitand demararea accelerata a lucrarilor. "Iasul si Nord-Estul Romaniei sunt pe harta marilor investitii, cu impact direct asupra economiei, mobilitatii si pozitiei noastre geopolitice", afirma Costel Alexe, presedintele Consiliului Judetean Iasi. Analizele preliminare ale dezvoltatorilor industriali indica un potential de atragere a 3-5 miliarde euro investitii private in urmatorul deceniu, conditionat de finalizarea conexiunilor rutiere rapide. Romania continua sa recupereze decalajul infrastructural, cu circa 8 km de autostrada la 100.000 de locuitori, fata de 15 km in Polonia sau Cehia. Totusi, reteaua s-a extins cu 90% in ultimul deceniu, iar pana in 2026 se estimeaza ca in santier vor fi 1.000 km de drumuri de mare viteza. Pentru est, Autostrada Moldovei reprezinta prima legatura directa la reteaua nationala, iar realizarea ei va remodela fundamental harta economica a Romaniei.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare