×

Accesează
contul existent

Opinii

Pilonul II: Regimul de plata propus si implicatiile pentru drepturile cetatenilor

Pilonul II: Regimul de plata propus si implicatiile pentru drepturile cetatenilor

08.08.2025, 16:31 Sursa: zf.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Guvernul propune reconfigurarea etapei de plata a pensiilor private: retragerea integrala la pensionare ar fi inlocuita de plati lunare, cu o transa initiala de cel mult 25% si cu optiunea unei pensii viagere. Dincolo de ecoul emotional, miza este juridica: cat de departe poate merge statul in a regla modul de folosire a banilor economisiti pe numele fiecaruia fara a atinge esenta dreptului de proprietate? Putem vorbi despre o reforma potential compatibila cu standardele constitutionale si CEDO daca arhitectura propusa va asigura o tranzitie echitabila.

Ne aflam intr-o perioada in care sistemul public de pensii este sub presiune, astfel ca atentia se muta tot mai mult pe economiile private si pe modul in care acestea vor sustine veniturile la varste inaintate. Pilonul II de pensii, in care milioane de romani contribuie lunar, urmeaza sa intre intr-o noua etapa de reglementare. Potrivit proiectului de lege, romanii care ajung la varsta pensionarii vor avea de ales intre doua variante de plata a sumelor acumulate in Pilonul II: (i) retragerea programata , adica plati lunare pe o perioada determinata, egale cu indemnizatia sociala (actualizata anual); daca la acest nivel durata ar depasi 10 ani, cuantumul lunar poate fi majorat astfel incat durata totala sa ramana cel putin 10 ani; pentru sume mici (sub 12 indemnizatii sociale), plata se face integral sau esalonat pe cel mult 12 luni [1] ; in caz de deces, soldul ramas se achita mostenitorilor; si (ii) pensie viagera , cu plati pe tot parcursul vietii; capitalul, de regula, nu se transmite, cu exceptia produselor cu perioada certa ori clauza de supravietuitor, care pot prevedea plati dupa deces.

Noua regula permite si o transa initiala, platita o singura data, de cel mult 25% din activul personal transferat catre fondul de plata, restul urmand sa fie distribuit lunar.

Incidenta dreptului de proprietate

Din perspectiva art. 44 din Constitutie si a Protocolului 1 art. 1 CEDO, proiectul reglementeaza modul de utilizare a unei creante individuale, fara transfer al proprietatii catre stat. Scopul declarat consta in asigurarea unui flux de venit predictibil la varsta pensionarii si acoperirea riscului de longevitate. Masurile de protectie includ separarea juridica a activelor, cerinte prudentiale si de capital, supraveghere ASF, contributie la fondul de garantare. In aceste conditii, limitarea retragerii integrale apare ca un control al uzului proprietatii, compatibil cu jurisprudenta europeana atunci cand este legal , urmareste un scop legitim si este proportional .

Desigur, analiza strict juridica a situatiei are limitele ei si nu surprinde intotdeauna nelinistile sociale generate de astfel de schimbari. Dincolo de argumentele de drept, ramane intrebarea fireasca pe care si-o pune orice participant: voi mai putea folosi banii asa cum am planificat? In forma actuala a proiectului, raspunsul este afirmativ, insa cu mentiunea ca utilizarea va fi etapizata, in transe lunare, nu integral de la inceput. Pentru unii, aceasta poate insemna un plus de siguranta; pentru altii, o restrangere a libertatii de dispozitie. Perceptia asupra schimbarii depinde, in cele din urma, de raportul pe care fiecare il acorda intre stabilitatea pe termen lung si controlul imediat asupra propriilor economii.

Zone de risc pentru drepturi

Exista cateva puncte sensibile care merita urmarite atent:

Previzibilitate si asteptari legitime. Cei aflati aproape de pensionare si-au construit planurile financiare mizand pe retragerea integrala a banilor. Fara o perioada de tranzitie clara, exista riscul ca aceste asteptari sa fie inselate, ceea ce ar putea genera litigii. Este un aspect delicat, de care ar trebui sa se tina cont, pentru ca ar putea interveni usor o nemultumire in randul acestei categorii de persoane reactie usor de inteles si dificil de contracarat. Libertatea de dispozitie. Plafonul de 25% pentru retragerea initiala limiteaza semnificativ accesul la economiile acumulate. Din perspectiva politicii publice, scopul este sa se protejeze venitul beneficiarilor pe termen lung si sa previna epuizarea rapida a fondurilor. Totusi, pentru cine se confrunta cu cheltuieli majore, aceasta limitare poate insemna o bariera semnificativa. De aceea, consider ca ar fi esential ca legea sa prevada elemente de nuantare. Informare si consimtamant. Oricat de solid ar fi din punct de vedere tehnic, proiectul isi atinge scopul doar daca participantii il inteleg pe deplin. Oamenii au dreptul sa stie clar ce optiuni au, ce limitari exista si ce efecte vor avea deciziile lor. Informatia trebuie sa fie completa, corecta si accesibila, iar consimtamantul - dat numai dupa ce intrebarile au primit raspunsuri. Fara acest proces, orice masura risca sa fie perceputa ca o restrictie impusa, nu ca o protectie reala.

Privind aceste aspecte dincolo de litera legii, ramane si dimensiunea umana: pentru unii, aceste reguli aduc siguranta si ordine; pentru altii, se traduc prin pierderea unei libertati pe care o considerau fireasca. Cum va fi perceputa reforma depinde nu doar de textul legii, ci si de modul in care ea este explicata si aplicata in practica. Evaluare comparativa cu regimul anterior

Din punctul de vedere al protectiei veniturilor la varste inaintate, noul regim propune in locul unei retrageri integrale, ca beneficiarul sa primeasca un venit recurent , cu parametri minimi clar definiti. Din perspectiva autonomiei patrimoniale , regimul anterior oferea mai multa flexibilitate. Evaluarea proportionalitatii inclina spre compatibilitate cu drepturile, conditionat de implementarea unor masuri de atenuare a impactului asupra asteptarilor legitime.

Pentru ca legea sa fie aplicata eficient si acceptata social, este esential un dublu efort: juridic si uman. Din punct de vedere legal, ar fi necesare reguli tranzitorii clare pentru cei aproape de pensionare, documente standardizate si transparente privind calculul platilor si proceduri simple pentru cazurile de dificultate. Din perspectiva umana, legea ar trebui insotita de campanii de informare in limbaj accesibil, sesiuni scurte de consiliere pentru fiecare participant si simulari personalizate ale platilor, astfel incat oamenii sa inteleaga concret ce ii asteapta. Aceasta combinatie intre rigoare juridica si empatie sociala poate transforma o reforma perceputa ca restrictiva intr-una vazuta ca protectiva.

Proiectul nu afecteaza substanta dreptului de proprietate, ci reglementeaza ritmul utilizarii activului acumulat pentru a asigura venituri sustenabile la pensionare. Din perspectiva respectarii drepturilor, arhitectura propusa este, in principiu, compatibila cu standardele constitutionale si europene, cu conditia sa fie insotita de reguli tranzitorii echitabile, exceptii bine definite si transparenta deplina in faza de plata.

Schimbarea propusa nu este lipsita de controverse. Insa, daca este implementata cu atentie la detalii juridice si cu respect fata de nevoile reale ale oamenilor, poate deveni un instrument de protectie a veniturilor la varste inaintate. Daca insa tranzitia este grabita si comunicarea deficitara, risca sa fie perceputa nu ca o masura de siguranta, ci ca o limitare impusa, ceea ce ar submina increderea in intregul sistem de pensii private.

[1] Clarificare: proiectul prevede maximum 12 luni; Expunerea de motive mentioneaza pana la 5 ani; in caz de neconcordanta, prevaleaza textul legii.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare