×

Economic

Sud coreenii de la Hanwha au pus ochii pe Romania. Vor deschiderea unui centru de logistica si...

Sud coreenii de la Hanwha au pus ochii pe Romania. Vor deschiderea unui centru de logistica si mentenanta pentru obuzierele autopropulsate K9, dar planurile sunt mult mai mari. Partea I

26.04.2024, 20:05 Sursa: mediafax.ro

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

In luna martie din 2023, Ministerul Apararii cerea Parlamentului Romaniei aprobarea programului de achizitie pentru sistemele de arme, obuziere autopropulsate de155 mm, sisteme de rachete antiaeriene cu raza mica si foarte mica si masini de lupta a infanteriei. Programul de obuziere consta in achizitionarea a cinci sisteme de obuziere autopropulsate de 155 mm de nivel batalion (3 sistem senilate + 2 sisteme pe roti). Obuzierele vor intra in dotarea a cinci unitati de tip batalion ale Fortelor Terestre, valoarea totala a programului fiind estimata la 1.923 milioane de dolari. Pentru acest program, achizitia se face in doua etape:

- prima etapa, in valoare de 1,158 milioane de dolari, presupune achizitia a 54 obuziere de 155 mm (pe senile) si a fost initiata in 2023, desfasurandu-se pe o perioada de 6 ani si avand in vedere achizitia a 3 sisteme autopropulsate pe senile, inclusiv munitie, suport logistic si echipamente specifice de instruire;

- a doua etapa, in valoare de 765 milioane de dolari pentru 36 obuziere 155 mm (pe roti). Se ia in considerare achizitionarea a doua sisteme autopropulsate, cu initiere dupa 2028.

Licitatia pentru obuziere a inceput pe 27 iulie 2023 si a fost impartita in doua faze:

- faza I - selectia candidatilor, la care au participat Hanwha Aerospace, Krauss Maffei Wegmann (cu PzH 2000) si BMC Savunma Sanayi (cu T-155 Firtina). Singura ramasa in competitie a fost compania Hanwha Aerospace.

- faza II - propunerea tehnica si financiara, care a presupus negocieri privind propunerea sud-coreenilor si cerintele specifice ale romanilor. Analizele si clarificarile s-ar fi incheiat saptamana trecuta.

In cadrul licitatiei au fost cerute urmatoarele: Fiecare sistem obuzier calibru 155 mm de nivel Batalion va avea urmatoarea compunere:

- Obuzier cal. 155 mm autopropulsat, pe senile: 18 cpl;

- Teava cal. 155 mm, de rezerva: 9 buc;

- Masina specializata de transport si incarcat munitii: 12 cpl;

- Post de observare de artilerie autopropulsat: 9 cpl;

- Autostatie meteorologica: 1 cpl;

- Mijloc tehnic de evacuare a echipamentelor avariate (TEHE-VAC): 3 cpl;

- Sistem de cercetare acustica: 3 cpl.

Munitia este compusa din aproximativ 18000 lovituri de artilerie. Totodata, impreuna cu sistemul obuzier cal. 155 mm de nivel Batalion, furnizorul are obligatia de a livra si urmatoarele tipuri de munitii, valoarea estimata a acestora fiind inclusa in valoarea estimata a procedurii de achizitie:

- Lovitura 155 mm cu proiectil exploziv;

- Lovitura 155 mm cu proiectil fumigen;

- Lovitura 155 mm cu proiectil de iluminare;

- Lovitura 155 mn cu proiectil inert (pentru instruire).

In ceea ce priveste livrarea, aceasta presupune ca primul sistem (18 obuziere) sa ajunga in Romania in 30 de luni (2 ani jumatate):

1. Sistem obuzier cal. 155 mm de nivel Batalion- 3 sisteme:

- Sistem nr. 1 - T0+30 luni;

- Sistem nr. 2 - T0+40 luni;

- Sistem nr. 3 - T0+60 luni.

2. Lovitura 155 mm cu proiectil exploziv- 17.352 buc: T0+30 luni

3. Lovitura 155 mm cu proiectil fumigen- 324 buc: T0+30 luni

4. Lovitura 155 mm cu proiectil de iluminare- 324 buc: T0+30 luni

5. Lovitura 155 mm cu proiectil inert (pentru instruire): 720 buc: T0+30 luni

"Tunetul" Fortelor Terestre Romane?

Astfel, Hanwha a ramas singura companie care a ajuns in faza doi a licitatiei cu obuzierul K9 TUNET, care, de altfel, are anumite elemente comune si cu celelalte obuziere aflate in competitie: are acelasi motor folosit si pe PzH 2000, mai precis un motor diesel MTU MT 881 Ka500, de 1000 de cai putere, iar obuzierul T-155 Firtina are la baza proiectul obuzierului K9, Turcia fiind, de fapt, si una dintre tarile cliente ale companiei Hanwha Aerospace.

Obuzierul K9 a intrat in serviciul armatei sud-coreene in 1999, iar ulterior a fost achizitionat sau comandat si de alte tari. Finlanda a comandat si primit 48 de obuziere, India a comandat 100, dintre care 25 au fost livrate in 2018, Estonia a comandat 18 obuziere, a caror livrare a inceput in 2020 si se va incheia in 2023. Si Norvegia, Australia, Egipt si Polonia au comandat acest tip de obuziere de la sud-coreeni. Doar in 2020, au fost produse 1.700 de obuziere K9.

Sursa: Hanwha Aerospace

K9 TUNET este compatibil cu munitia de 155 mm a NATO si proiectilele standard au o raza de actiune intre 30 si 40 de km. Poate lansa trei proiectile in 15 secunde, fiecare cu traiectorii diferite, astfel incat toate proiectilele sa ajunga la tinta in acelasi timp.

Ca greutate, obuzierul autopropulsat K9 TUNET are 40 de tone, aceeasi pe care o are si T-155 Firtina, dar mai usoara decat a obuzierului PzH 2000, care are 57 de tone, de exemplu. Este eficient pe toate tipurile de teren si are o tractiune mare in zonele cu teren moale. K9 TUNET are si o suspensie hidropneumatica, minimizand socul si vibratiile din cabina.

Pe langa obuzierele autopropulsate K9 Tunet, in contract vor fi incluse si masinile specializate de transport si incarcare de munitie K10, care sunt primele vehicule din lume operationale cu un sistem de incarcare de munitie automat. Pentru ca functioneaza complementar cu K9, acestea asigura o incarcare mult mai rapida a munitiei comparativ cu alte sisteme similare. Producerea sistemului K10 a fost ceruta de armata coreeana dupa dezvoltarea completa a K9 pentru a creste cantitatea de munitie pe obuzier. Bineinteles, dispune de acelasi sasiu, acelasi motor si aceeasi suspensie.

Desi K10 are un sistem automat de incarcare a munitiei, pentru situatii de urgenta si necesitatea de accesare a munitiei compartimentul de stocare a proiectilelor are usi separate de acces pentru a putea fi incarcat si folosit si manual. Are acelasi nivel de protectie precum K9, o greutate de 47 de tone si o viteza maxima de 62 de km/h. Astfel, prin incarcarea rapida si automata a munitiei, militarii nu mai sunt nevoiti sa iasa din vehicul si sa devina posibile tinte ale inamicului si nici nu mai pierd timp cu incarcarea automata a acesteia. Norvegia, de exemplu, a ales acelasi pachet (K9 si K10) tocmai pentru ca, in situatiile in care terenul este unul dificil, iar incarcarea munitiei este ingreunata, K10 usureaza munca militarilor prin incarcarea automata.

Sursa: K10/Hanwha Aerospace

Compania Hanwha Aerospace are deja drept clienti pentru K9 cinci state membre NATO: Polonia, Norvegia, Finlanda, Estonia si Turcia si isi doreste ca Romania sa fie cel de-al saselea client NATO. Intrucat compania este singura ramasa in competitie, iar detaliile tehnice au fost finalizate saptamana trecuta, se asteapta o semnare a contractului in perioada expozitiei de aparare BSDA. De altfel, ministrul Tilvar a sugerat ca acest contract este ca si semnat.

"In acest moment, dupa cum bine stiti, este in atentia noastra (n.r. obuzierul) si suntem in proces de analiza a ofertei si vom activa procedurile de achizitie la momentul potrivit, astfel incat Armata Romana sa poata beneficia de acesta. (...)Depinde de colegii mei, pentru ca, de fiecare data, se solicita informatii suplimentare, se verifica anumiti parametri", a spus ministrul, aflat in Coreea de Sud.

Important de precizat este ca sud-coreenilor li s-au cerut imbunatatiri semnificative ale acestui obuzier autopropulsat, partea romana fiind extrem de stricta cu anumite cerinte, astfel ca, daca va fi semnat, Armata Romana ar avea, dupa cum sustin sud-coreenii, cea mai buna varianta a obuzierului, mai buna si decat cea a polonezilor. Mai mult decat atat, sud-coreenii si-au luat si angajamentul de a deschide un centru de mentenanta si logistica in Romania, pentru obuzierul K9 TUNET, sugerand o cooperare pe termen lung cu Romania. Investitiile vor fi facute strict de partea sud-coreeana, intr-o locatie complet noua, si se asteapta crearea a intre 100 si 200 de locuri de munca in Romania, in acest context.

Pentru Hanwha Aerospace, Romania reprezinta o piata noua si se vizeaza, prin deschiderea acestui centru, transformarea tarii intr-un hub regional, mai ales daca obuzierul va fi vandut si altor tari din regiune. Insa pe langa dorinta de a-si demonstra angajamentul pentru contractul privind obuzierele, compania vrea sa isi arate si implicarea pentru un posibil alt contract pe care il tinteste, mai precis cel referitor la masinile de lupta a infanteriei, pentru care va intra in competitie, odata lansata licitatia, cu vehiculele Redback, care au elemente comune cu obuzierele K9, mai exact au un sasiu similar.

Interesant, insa, este ca ministrul Tilvar a transmis, marti, ca ministerul este interesat si de tancurile sud-coreene K2 Black Panther, produse de Hyundai, pe care le-a descris ca fiind "bine cotate la nivel mondial". Declaratia este surprinzatoare pentru ca, anul trecut, Romania a semnat un contract pentru achizitia unui batalion de tancuri americane M1 Abrams, cu 1 miliard de euro. Pana in acest moment, MApN nu a anuntat niciun program de achizitie a altor batalioane de tancuri. Tancul coreean K2 Black Panther are un tun cu teava lisa de 120 mm si o greutate de 55 de tone, fiind mai usor decat Abrams, mai apropiat de tancurile franceze Leclerc, care sunt dislocate in Romania, deja, la Cincu. Atentia statelor europene spre companiile de aparare din Coreea de Sud este, insa, un subiect care ridica dispute la nivel european. De exemplu, chiar ieri, presedintele francez Emmanuel Macron a transmis ca statele europene ar trebui sa renunte la investitiile americane si sud-coreene si sa se concentreze mai mult pe achizitiile din industria europeana de aparare.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.


Articole asemanatoare