×

Laptop

Cat de util este un laptop de gaming pentru sarcinile de productivitate- In ce scenarii se poate...

Cat de util este un laptop de gaming pentru sarcinile de productivitate- In ce scenarii se poate dovedi de ajutor

30.04.2024, 20:18 By thumbs

Aplicatia Orange Sport este gratuita si poate fi descarcata din Google Play si App Store

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Timpul petrecut recent cu un laptop de gaming - MSI Katana 15 B13VGK-1813XRO, sosit pentru teste in redactia Go4Games -, dar si performanta sa excelenta in jocuri, m-a facut sa-mi pun din nou anumite intrebari. Oare jocurile reprezinta in continuare cea mai solicitanta sarcina pentru un astfel de dispozitiv? Daca da, avand in vedere ca modelul de laptop testat a facut fata cu brio si celor mai pretentioase titluri cu Ray Tracing (ba chiar si cu Path Tracing), ar trebui sa nu aiba probleme cu asa-zisele operatiuni de productivitate? Mai ales in conditiile in care, la finalul articolului de pe Go4Games, am indraznit sa-l recomand drept alternativa la un sistem desktop.

Sigur, termenul "productivitate" este unul destul de vast, depinzand foarte mult de domeniul sau domeniile de activitate in care este implicat utilizatorul unui astfel de produs. Daca va rezumati la munca "de office", evident ca nu veti avea niciun fel de problema cu "o racheta" precum acest laptop. In acelasi timp insa, si modele mai accesibile din punct de vedere financiar ar trebui sa se achite de astfel de sarcini, nu foarte solicitante in privinta resurselor consumate. Totusi, exista numeroase alte scenarii in care un astfel de laptop se poate dovedi mai mult decat util.

Si asta pentru ca MSI Katana 15 B13VGK integreaza o placa video dedicata - un model NVIDIA GeForce RTX 4070 pentru laptop-uri, ce dispune de 8 GB de memorie video. Un astfel de GPU poate aduce avantaje enorme si in afara jocurilor video, cei de la NVIDIA fiind constienti de acest lucru, oferind chiar si o alternativa de drivere optimizate pentru "lucru": NVIDIA Studio Driver (fata de Game Ready Drivers, ce ofera mereu optimizari pentru cele mai recente jocuri). Care sunt insa scenariile in care un astfel de dispozitiv v-ar putea usura considerabil munca de zi cu zi?

Game development

Este logic faptul ca o placa video conceputa pentru a rula jocuri poate fi folosita si pentru a crea noi astfel de experiente. Spre exemplu, sa spunem ca lucrati, fie din postura de producator independent (comercial sau ca simplu hobby), fie ca parte a unei echipe mai numeroase, la un proiect bazat pe Unreal Engine 5.

Pe langa numeroase alte tehnologii moderne, UE5 include si subsistemul Lumen, capabil de a reda iluminare globala si propagarea luminilor intre diferite suprafete. Desi exista si o versiune software a Lumen, acesta ruleaza optim atunci cand beneficiaza de suport hardware dedicat, iar solutia video disponibila pe un astfel de laptop va poate ajuta atat in implementarea corecta a iluminarii, cat si in ceea ce priveste testarea acesteia.

In plus, gratie suportului pentru DirectX Ray Tracing integrat intr-un asemenea motor grafic, dar si plug-in-urilor pentru DLSS (Deep Learning Super Sampling) disponibile pentru UE5, creatia voastra poate lesne sa devina RTX-ready. Mai mult, aceste functii pot fi testate direct pe laptop, gratie nucleelor RT dedicate suportului DXR, fara a fi nevoie, cel putin in fazele initiale, sa recurgeti la alte PC-uri.

Sa nu uitam nici de RTX Remix, unealta de modding recent lansata de NVIDIA, prin intermediul careia, oricine poate adauga jocurilor mai vechi capabilitati grafice impresionante, precum texturi de inalta definitie, sau iluminare bazata pe Ray Tracing. Un exemplu elocvent pentru functionalitatea extinsa de care este capabil RTX Remix este remasterizarea Portal with RTX, realizata cu ajutorul acestui tool. De asemenea, viitorul Half-Life 2 RTX este dezvoltat tot cu RTX Remix.

Un alt scenariu plauzibil, mai ales cand vorbim despre dezvoltarea de jocuri, este cel al modelarii si animarii personajelor sau obiectelor ce-si fac aparitia in jocuri. In functie de preferinte, exista mai multe variante de aplicatii care se pot achita de astfel de sarcini, cateva exemple fiind Blender, 3ds Max sau Maya. Toate acestea dispun de optimizari speciale pentru afisarea si manipularea mai rapida a "scenelor" 3D gratie suportului pentru nucleele CUDA caracteristice placilor video moderne de la NVIDIA, sau chiar pentru nucleele Tensor, menite sa se ocupe de sarcinile ce implica procesarea bazata pe AI.

Mai mult, motoarele de renderizare compatibile cu aplicatii precum 3ds Max sau Maya, precum Arnold, Iray sau V-Ray sunt optimizate acum pentru hardware-ul RTX, oferind performante si rezultate net superioare alternativelor bazate doar pe redare software.

Streaming si conferinte audio/video

Fara a ne departa inca de jocurile video, o alta activitate conexa cu acestea este si streaming-ul, una dintre principalele ocupatii ale creatorilor de continut. Iar aici o solutie video dedicata, precum este GeForce RTX 4070 este in acest caz, este de-a dreptul vitala. De ce? Pentru ca include NVENC, un encoder accelerat hardware de GPU, care ofera suport pentru (de)codarea in timp real a fluxurilor video bazate pe codec-uri precum AV1 sau H.264.

In termeni mai usor de inteles pentru cei care nu stapanesc neaparat acest domeniu, streamerii se pot juca si, in acelasi timp, pot captura sesiunea de joc curenta si o pot transmite pe Internet, fara sa intampine eventuale probleme de performanta sau intreruperi. Mai mult, gratie tehnologiei RTX Voice, capabilitatile AI ale placii video pot fi utilizate, in timp real, pentru a elimina zgomotele de fond nedorite de pe comentariul audio furnizat alaturi de componenta video a streaming-ului.

Functionalitatea RTX Voice nu se rezuma doar la sesiunile de streaming, ci poate fi activata, pentru a imbunatati calitatea audio, si in aplicatiile folosite uzual pentru a sustine convorbiri audio sau conferinte video, cum ar fi Skype, Microsoft Teams, Slack sau Zoom.

Chiar si in mijlocul unei zile grele de lucru tot ai nevoie de un pic de destindere. Iar, de cele mai multe ori, vizionarea catorva clipuri amuzante pe YouTube constituie fix relaxarea de care ai nevoie pentru a-ti umple bateriile. Ei bine, gratie NVIDIA RTX Video HDR, aceste clipuri pot capata o noua dimensiune, tehnologia fiind capabila sa utilizeze functionalitatea AI a placii video pentru a transforma clipurile video SDR (Standard Dynamic Range), redate in browser, in clipuri HDR (High Dynamic Range). Totusi, pentru a va bucura de aceasta facilitate, aveti nevoie de un monitor extern cu suport HDR10, ecranul de pe MSI Katana 15 B13VGK neoferind astfel de functionalitate.

Editare video

Unul dintre cele mai des intalnite domenii de lucru in care este nevoie de accelerarea la nivel hardware este editarea video. Din fericire, majoritatea programelor populare editare video, cum ar fi Adobe Premiere, DaVinci Resolve sau MAGIX VEGAS Pro, includ suport pentru GPU-urile dedicate de la NVIDIA.

Acesta poate varia de la posibilitatea de accelera procesul de rendering al unui clip video cu ajutorul ecoder-ului hardware NVENC sau a nucleelor CUDA disponibile pe placa video si pana la optiuni mai avansate, precum accelerarea hardware e ferestrei de preview, pentru a putea vedea imediat rezultatele in cazul aplicarii anumitor efecte, sau chiar redarea hardware a efectelor in sine, precum corectia de culori a clipurilor.

In aplicatii precum Adobe Premiere, lucrurile merg si mai departe, anumite functii pana acum manuale, precum mentinerea unui subiect in cadru atunci cand faceti crop pe un clip, pot fi realizate automat cu ajutorul AI-ului. Totusi, pentru rezultate optime in ceea ce priveste editarea video, ar fi recomandat sa cuplati laptop-ul la un monitor extern: puteti obtine astfel o rezolutie mai mare, deci un spatiu de lucru mai generos pe desktop, dar si o acuratete a culorilor mai buna.

Editare audio si GPU Audio

Desi domeniul editarii audio si inregistrarii muzicale multi-track nu este asociat cu utilizarea intensiva a GPU-urilor, asta nu inseamna ca nu puteti folosi un asemenea laptop, cuplat cu o interfata audio externa, si in acest scop. Procesorul in sine este destul de puternic pentru a putea face fata in scenariile uzuale de utilizare a unei aplecatii DAW (Digital Audio Workstation).

Totusi, profesionistii in acest domeniu stiu ca utilizarea de plugin-uri VST (Virtual Studio Technology) este absolut necesara pentru a obtine rezultate de calitate. Iar unele dintre acestea plugin-uri VST, desi vorbim despre functionalitate suplimentara in domeniul audio, au interfete grafice foarte incarcate, ba chiar si tridimensionale in anumite cazuri, care pot profita de pe urma accelerarii hardware OpenGL (sau ce alt API video utilizeaza respectivul plugin). Mai ales in conditiile in care exista posibilitatea reala de a afisa numeroase astfel de plugin-uri simultan pe ecran.

In general, accelerarea GPU nu este deloc comuna cand vine vorba de aplicatiile dedicate pentru inregistrarea si mixarea audio. Si asta pentru ca desi puterea bruta de procesare a unui GPU este semnificativ mai mare decat cea a unui CPU (procesor), modurile in care aceasta poate fi exploatata (asincron, spre exemplu), nu se inteleg foarte bine cu folosofia unui proiect audio multi-track, in care fiecare sample redat trebuie sa fie perfect sincronizat cu celelalte.

Totusi, aceste inconveniente nu i-au oprit pe cei de la GPU Audio, o companie care a pornit fix cu acest obiectiv: integrarea accelerarii la nivel hardware a redarii si renderizarii audio in cadrul aplicatiilor dedicate de tip DAW, precum Cubase, Reaper etc. S-a plecat acum doi ani, de la un parteneriat initial cu NVIDIA, si un simplu plugin-ul VST demonstrativ, un efect de reverb, si s-a ajuns la un SDK robust, special gandit pentru a trece pe umerii GPU-ului sarcinile audio intensive. Astfel s-a ajuns la unelte impresionante, precum Vienna Power House, ce poate simula o orchestra intreaga (80 de surse stereo), in timp real, totul accelerat de catre GPU.

Mai mult, fiind vorba de redarea unor astfel de track-uri pe un laptop, un proiect multi-track poate fi folosit fara mari probleme si intr-un cadru live, drept backing track pentru o trupa sau negativ pentru un singur interpret, oferind avantajul de a-i putea fi ajustati parametrii efectelor folosite in timp real, in functie de factorii impusi de artisti, tehnicieni, sala de concerte sau locul ales pentru reprezentatie.

Articolul Cat de util este un laptop de gaming pentru sarcinile de productivitate? In ce scenarii se poate dovedi de ajutor apare prima data in Go4IT.

Legal disclaimer:

Acesta este un articol informativ. Produsele descrise pot sa nu faca parte din oferta comerciala curenta Orange. Continutul acestui articol nu reprezinta pozitia Orange cu privire la produsul descris, ci a autorilor, conform sursei indicate.

Articole asemanatoare