X, Y, Z sau diferența între generații

Nu știu dacă v-ați pus vreodată serios problema diferenței dintre generații sau dacă v-ați întrebat vreodată din ce generație faceți parte. Sau dacă ați auzit despre fenomenul ”OK, boomer”. Vă invit să aflăm împreună despre ce este vorba și cine sunt generațiile X, Y sau Z.

articol
Nu am de gând să vă spun foarte multe despre ”OK boomer”ci doar că este un fenomen care a devenit viral chiar anul acesta, ca o reacție a tinerei generații la un video al unui reprezentat al vechii generații (Baby Boomer). Fenomenul a generat sute de ”meme” în mai toate mediile de socializare. Este suficient să faceți o căutare cu termenii ”ok boomer” și veți găsi nenumărate opinii, imagini, video, etc.

Chiar dacă nu vă este familiar acest fenomen, care este mult mai cunoscut în Statele Unite, cu siguranță vă sunt cunoscute expresiile pur românești: ”pe vremea mea...”, ”tinerii din ziua de azi...”, etc., indiferent din ce generație faceți parte. Diferența între generații este un fenomen care transcende timpurile și nu ține cont de zone geografice, ci se întâlnește pretutindeni.

Care sunt cele patru generații?

Iată care sunt generațiile care formează tabloul social global al momentului:

Baby Boomers – este generația celor născuți între anii 1945 – 1964. Numele generației se explică prin faptul că, în perioada de după cel de-al doilea război mondial, Statele Unite au cunoscut vremuri prospere și, ca urmare, natalitatea a crescut, generând un ”boom” al copiilor aduși pe lume în acea perioadă.
Generația X – este generația celor născuți între anii 1965 și 1979
Generația Y – este generația celor născuți între anii 1980 și 1994
Generația Z – este generația celor născuți între anii 1995 până în prezent.

A defini generațiile doar după criteriul anului nașterii nu este doar superficial ci și incomplet. Mediul cultural și contextul socio-politic sunt criterii care își spun cuvântul și care conturează anumite caracteristici ale fiecărei generații.

De aceea, eu voi încerca în continuare să vă prezint doar câteva trăsături generale ale generațiilor X, Y și Z, exclusiv din punct de vedere al relației lor cu evoluția tehnologiei.

Generația X – cunoscută și sub numele de ”generația cu cheia la gât” sau ”generația MTV”, este formată de persoanele născute între anii 1965 și 1979 (cu vârste cuprinse între 40 și 54 de ani). Sunt persoane care și-au trăit adolescența în perioada de expansiune a televiziunii, care încă citesc ziare, ascultă radio și se uită la televizor. Sunt pricepuți când e vorba de tehnologie, căreia îi recunosc meritele, își petrec destul de mult timp pe mediile de socializare, dar sunt încă sceptici când vine vorba de transferuri financiare online.

Generația Y, cunoscută și sub numele de Millenials, este formată de adulții zilelor noastre (între 24 și 39 de ani). Ei sunt cei care și-au petrecut cea mai mare parte a copilăriei și adolescenței fără smartphone și social media. Gândiți-vă doar la faptul că Facebook nu a devenit ”omniprezent” decât în anul 2008, iar primul iPhone a fost inventat în ianuarie, 2007.

Millenials sunt cei care au crescut în perioada de explozie a internetului și computerelor și au dezvoltat o relație de tip ”love and hate” în ceea ce privește tehnologia. Sunt cei care apreciază autenticitatea, pun mai mare accent pe ”experiențe”, de la concerte la evenimente sociale, până la preocupări sportive, iar experiența de cumpărare a unui produs cântărește destul de mult în decizia finală.

Generația Z – iGeneration, Centannials sau ”nativii digitali”, se referă la persoanele născute la mijlocul anilor 90 și reprezintă aproximativ 2.47 miliarde din populația globului (sursa: Bloomberg Analysis of the UN World Population Prospects) și 25% din populația SUA. Aproximativ 91% dintre cei care compun această generație au acces la smartphone și 90% dintre ei se uită zilnic pe YouTube. Sunt printre primii care au crescut cu social media și tehnologia mobilă – aceasta este principala caracteristică generală a acestei generații.

Un articol pe acest subiect din Business Insider prezintă câteva puncte de vedere ale unor tineri între 14 și 19 ani pe care am plăcerea să vi le împărtășesc:

”Pentru generația noastră, tehnologia este tot ce știm și a fost prezentă în viața noastră de când eram mici.” – 14 ani

”Totul pentru cei din generația noastră trebuie să fie ”imediat”. Pentru că am crescut într-o eră în care putem trimite mesaje într-o clipă, avem mai puțină răbdare și cred că ne-am obișnuit cu reacțiile imediate” – 15 ani

”Noi comunicăm prin mesaje și social media, ceea ce schimbă cu totul dinamica comunicării” – 19 ani.

Mai mult decât generațiile anterioare, generația Z acordă o mare însemnătate autonomiei și independenței, lucru care se refectă în modul de a lucra. Internetul le-a oferit mii de ani de inteligență colectivă  și sunt mult mai confortabili să facă o căutare pe Google decât să întrebe pe cineva, atunci când au nevoie de o informație.

Ei sunt cei mai tineri dintre noi, sunt copiii și, de ce nu, nepoții noștri. Și trebuie să îi cunoaștem ca să îi înțelegem. Vă invit să aflați mai multe detalii despre ”nativii digitali” din acest articol foarte interesant, din campania de Responsabilitate Socială a Orange România, #Pentru mâine.

Concluzie?

Concluzia mea este că nu putem spune despre o generație că ar fi mai bună decât cealaltă pentru că fiecare și-a adus contribuția ei la a duce lumea mai departe. Cred, de asemenea, că până la un punct, este absolut normal să existe aceste diferențe, să existe priorități diferite, viziuni diferite, gusturi și perspective diferite. Da, tinerii sunt diferiți de cei mai puțin tineri, milenialii nu sunt ca cei din generația X și cu atât mai puțin ca Baby Boomers, la fel cum nu sunt nici ca cei din generația Z. Cred că păstrarea unui simț critic este utilă, atât timp cât suntem deschiși să vedem și plusul, nu numai minusul.

Vă doresc, ca întotdeauna, toate cele bune și spor în toate!
 


Poți să fii primul care citește următorul articol. Lasă-ne adresa ta de e-mail.

articol
By Alina Dumitrescu
Salut! Sunt la Orange de foarte mulți ani, din care 14 în Customer Service. Pasiunea mea pentru digital și tot ce înseamnă online m-au făcut să ma indrept către Divizia Online. Aici îmi dau seama, în fiecare zi, că a fi digital înseamnă că poți să îți simplifici viața foarte mult. Și am decis să împărtășesc asta cu voi.

Părerea ta este importantă pentru noi, lasă-ne feedbackul tău

Feedback

sus