5 trenduri de consum pentru 2020

În fiecare an, Euromonitor International publică un raport în care prezintă principalele tendințe ale anului care începe din perspectiva valorilor consumatorilor, în general. Vă prezint în cele ce urmează doar câteva dintre aceste tendințe, pe cât de simple, pe atât de interesante.

articol
Conform Euromonitor International, principalele teme de interes ale consumatorilor în anul 2020 vor fi confortul, controlul personal și încercarea permanentă de a stabili un echilibru între acestea două. Și eu, ca și voi, mă număr printre acești consumatori și chiar am fost curioasă să vâd în ce măsura aceste tendințe mă reprezintă. Surprinzător sau nu, răspunsul a fost: da, mă regăsesc printre acești consumatori.
Să vedem însă despre ce este vorba.

Începem să ne obișnuim cu ideea de roboți

Informațiile despre inteligența artificială sunt din ce în ce mai prezente în ultima vreme, cu atât mai mult cu cât mulți dintre noi folosim un smartphone, o tabletă sau un Smart TV. Acesta ar putea fi unul dintre motivele pentru care se pare că vom deveni din ce în ce mai confortabili cu ideea de roboți și vom accepta mai ușor faptul că roboții și alte forme de inteligență artificială vor putea realiza anumite activități care în mod tradițional erau făcute exclusiv de oameni. Chiar dacă încrederea absolută și accesibilitatea sunt două aspecte care nu se întâmplă peste noapte, ideea de inteligență artificială va deveni mai ușor acceptată mai ales dacă ea va fi folosită pentru bunăstarea și confortul nostru.
Rapoartele prezentate de Euromonitor International arată creșteri spectaculoase în ultimii ani, la nivel global, ale utilizării dispozitivelor inteligente, de genul Alexa sau Google Home. În creștere sunt și achizițiile de aspiratoare inteligente, mașini de spălat și frigidere smart. Într-o eră a vitezei și a timpului liber redus, consumatorii își doresc astfel de produse, capabile să le simplifice viața, mai ales când este vorba despre activități domestice.

Transport flexibil și personalizat

Toți ne dorim să ne deplasăm cât mai ușor în orașele din ce în ce mai aglomerate. De aceea, așteptările noastre atunci când folosim diversele sisteme de navigație (Google Maps, Waze,etc) sunt de a obține rutele  cele mai scurte, cu actualizări permanente ale traficului și orice altă informație utilă, disponibilă în timp real, indiferent de mijlocul de transport pe care alegem să îl folosim. Existența rețelei 5G și extinderea ei va facilita dezvoltarea orașelor Smart, unde logistica de transport poate fi optimizată și eficientizată mult mai ușor, iar orientarea companiilor de transport (și nu numai) spre digitalizare va face mai ușoară tranziția de la preferința noastră pentru mașina personală la mijloacele de transport alternative.
O altă tendință în această direcție este orientarea tot mai frecventă spre mijloacele de transport ecologice – vorbim, evident despre tot ce înseamnă electric, de la trotineta sau bicicletă la automobile și autobuze și, așa cum ați observat deja în marile orașe, sistemele de ride sharing sunt din ce în ce mai multe și mai apreciate, în special de către generațiile Millenials și Z

Mai mult conținut dar în mai puțin timp

Swipe, click și scroll sunt câteva mișcări devenite aproape reflexe atunci când căutăm o informație online. Explicabil și deloc surprinzător dacă ne gândim că avem la dispoziție cantități enorme de informație disponibilă, aproape imposibil de procesat în integralitatea ei. De aceea, ne dorim să avem acces la informația cea mai relevantă pentru noi, în cel mai scurt timp posibil. Și acum, gândiți-vă puțin, câți dintre voi treceți și la pagina a doua din lista de rezultate după o căutare pe Google?
Efectul acestei abundențe de informație, mai ales atunci când vine vorba despre cumpărarea unor produse,  va fi orientarea consumatorilor spre câteva canale de marketing considerate a fi ”de încredere” și anume recomandările prietenilor/membrilor familiei pe rețelele de socializare, review-urile individuale și programele de loializare. Tendința este, așadar, de a ne eficientiza timpul, de a fi mai selectivi cu informația pe care o primim și de a lua decizii mai rapide.

Experiențe cât mai personalizate

Mulți consumatori își doresc ca brandurile lor preferate să le ofere produse și servicii personalizate, cât mai aproape de ceea ce își doresc. Dar costul acestor experiențe este oferirea de informații personale cât mai detaliate. Gândiți-vă că mergeți la un dealer auto să cumpărați o mașină care să fie cât mai potrivită pentru voi, iar pentru asta trebuie să oferiți mai multe informații despre ce vă doriți, ce stil de condus aveți, ce preferințe de capacitate, etc. La fel și dacă vreți să vă faceți un costum sau o rochie la croitor, trebuie să oferiți croitorului măsurile dumneavoastră.
Companiile investesc continuu în algoritmi și metode de colectare a datelor și, pe baza analizei lor, pot oferi clienților lor opțiuni personalizate și, în același timp, mai puțin timp petrecut pentru căutarea oferelor potivite. Paradoxal, temerile clienților legate de cum, cât și unde sunt folosite aceste informații sunt și ele în creștere. Echilibrul se va obține atunci când noi vom fi mai atenți cum și cui oferim aceste informații personale. Aceasta este și tendința anului 2020 și anume aceea de a fi mai selectivi cu oferirea datelor noastre personale și ne vom orienta mai mult spre acele produse și servicii care vor aduce valoare în viața noastră.

Alegem să petrecem mai mult timp acasă

Cu toții avem perioade când avem tendința de a ne retrage în confortul casei noastre, unde ne putem relaxa și ne putem încărca bateriile, departe de distragerile lumii de afară. Acesta este un comportament clasic și obișnuit, dar studiile recente spun că în zilele noastre, oamenii nici nu își mai doresc foarte mult să plece de acasă pentru că nu mai au nevoie să facă asta. Internetul de mare viteză și accesul facil la bunuri și servicii sunt principalele motive pentru care oamenii pot munci de acasă, pot face fitness fără să mai fie nevoie să meargă la sală, pot face cumpărături online, ca să nu mai vorbim despre canalele de filme și seriale pe care le putem urmări din confortul casei noastre, oricând.
 

Concluzia?

Anul 2020 va avea ca principale teme, în rândul nostru, al consumatorilor, confortul și bunăstarea personală. Pentru a obține acest lucru, vom căuta să aducem avantajele și beneficiile tehnologiei în viața noastră de zi cu zi, vom fi mai selectivi atunci când vom alege să oferim încredere unor branduri, vom fi mai atenți la deciziile pe care le vom lua, vom încerca să obținem un echilibru între viața personală și cea profesională, vom analiza mai mult propriile noastre valori.
 
Vă doresc, ca întotdeauna, toate cele bune!
 


Poți să fii primul care citește următorul articol. Lasă-ne adresa ta de e-mail.

articol
By Alina Dumitrescu
Salut! Sunt la Orange de foarte mulți ani, din care 14 în Customer Service. Pasiunea mea pentru digital și tot ce înseamnă online m-au făcut să ma indrept către Divizia Online. Aici îmi dau seama, în fiecare zi, că a fi digital înseamnă că poți să îți simplifici viața foarte mult. Și am decis să împărtășesc asta cu voi.

sus