Cât de „smart” poate deveni un smartphone?

Astăzi vă voi vorbi despre cum cred eu că vor evolua smartphone-urile în următorii ani, prin integrarea inteligenţei artificiale cu sistemul de operare al telefonului. Voi cum vă imaginaţi viitorul?

articol
“JARVIS, are you up?
"For you sir, always.” 

Posibil ca citatul de mai sus, preluat din filmul Iron-Man (MCU), să intre în obişnuinţă în următorii ani, cu mici variaţii, în funcţie de numele pe care vom alege să îl oferim propriului nostru asistent personal. Şi toate acestea, datorită implementării metodologiei aferente inteligenţei artificiale (AI -  artificial intelligence) în domeniile care ne impactează direct în viaţa cotidiană.

Ce este inteligenţa artificială? Mie personal, îmi place definiţia dată de John McCarthy:

„O maşină inteligentă este o maşină care se comportă într-un mod care ar putea fi considerat inteligent, dacă ar fi vorba despre un om”

AI ţinteşte astfel în dezvoltarea abilităţilor cognitive specific umane (raţiune, decizie, inteligenţă emoţională, învăţare din experienţă, etc) în sistemele computaţionale.

Marii jucători de pe piaţa de telefonie mobilă au început să investească din ce în ce mai mult în aplicarea soluţiilor de inteligenţă artificială, aceasta fiind nişa care ar putea duce la apariţia unui nou tip de telefon – super-telefonul.

Noile telefoane vor avea cel mai probabil un procesor mult mai performant şi un nivel ridicat de memorie internă, care vor permite stocarea locală a informaţiilor utilizatorului. Acest mod de funcţionare va avea un efect benefic atât asupra consumului de resurse, cât şi asupra securităţii datelor personale. Astfel, comportamentul utilizatorului va fi stocat în memoria maşinii artificiale, iar aceasta va putea acţiona decizional, ori de câte ori este nevoie, fără a aştepta input de la utilizator. Mare parte din munca redundantă va trece în sarcina asistentului nostru virtual.

Haideţi să încercăm să ne imaginăm cum ar putea arăta un astfel de viitor, în care sistemele inteligente artificiale ne vor ajuta în mod obişnuit (cel puţin până la momentul când vor căpăta conştiinţă de sine; iar în acel moment nu va mai fi nevoie să ne exercităm imaginaţia - avem deja ca model filmul Terminator, nu-i aşa? ).

Sistem medical mai bun
Majoritatea telefoanelor vin cu o aplicaţie de tip Health, prin care putem să ţinem tracking pentru câţiva indici fiziologici. Aceste tipuri de aplicaţii se pot dezvolta mai mult, cu ajutorul AI. De exemplu, cu ajutorul unor senzori implantaţi în corp, care comunică în mod continuu cu super-telefonul nostru, sistemul AI ar putea prezice probabilitatea cu care am putea dezvolta o anumită boală. Imaginaţi-vă că sunteţi la birou şi simţiţi o uşoară vibraţie în buzunar. Scoateţi telefonul şi vedeţi că aveţi o notificare – “Cu o probabilitate de 95%, veţi suferi un infarct miocardic în următoarele 10 minute. Am apelat deja o unitate medicală şi aceasta este în drum spre locaţia dvs. Vă rog, este important să rămâneţi calm!”.

Asistentul nostru personal
Comportamentul utilizatorului poate fi folosit pentru a antrena sistemul inteligent care rezidă în procesorul telefonului. Acesta va ajunge să vă cunoască atât de bine, încât nici nu va mai fi nevoie să interacţionaţi fizic cu telefonul. Sistemul AI va seta modul telefonului în funcţie de locaţie, vă va aştepta dimineaţa cu ultimele ştiri din domeniile care vă interesează, va răspunde la e-mailuri in funcţie de răspunsurile date de voi în situaţii similare, va comanda online cadouri pentru aniversările pe care voi le-aţi uitat, alegând cadoul în funcţie de interesele exprimate de sărbătorit pe reţelele sociale si multe altele.

Siguranţa copiilor
Sistemele de tracking sau baby-cams sunt din ce în ce mai des folosite în Romania, pentru a asigura siguranţa copiilor, atunci când nu puteţi fi alături de ei. AI poate revoluţiona şi aceste dispozitive, cu ajutorul sistemelor de recunoaştere a comportamentului fizic, notificându-te în momentul când recunosc o situaţie cu potenţial periculos pentru copil.

No more feeling blue
Sistemele inteligente pot ajunge să ne fie mai mult decât un asistent personal. Pot deveni un prieten, pe al cărui umăr virtual putem să ne bazăm oricând. Acestea pot colecta informaţii dintr-o mulţime de surse, cu scopul de a observa spectrul emoţional în care se încadrează utilizatorul telefonului sau chiar pot previziona cum ne vom simţi la un moment dat.  Câteva exemple de surse de colectare ar fi: analiza emoţională a textelor pe care le compunem, site-urile pe care le accesăm, aplicaţiile pe care le utilizăm, presiunea pe care o exercităm asupra ecranului dispozitivului sau chiar starea vremii.

Următorul scop al noului nostru prieten este acela de a ne îmbunătăţi nivelul de wellbeing, prin modificări automate ale setărilor telefonului, accesarea unor aplicaţii cu efecte pozitive sau propunerea unor activităţi benefice stării psihice. Deci putem să ne aşteptăm ca atunci când avem o zi nereuşită, sistemul AI să modifice fluxul de melodii pe care le ascultăm: „Clap along if you feel like happiness is the truth”.

Domeniul AI poate oferi o multitudine de aplicaţii utile, care ne-ar uşura extrem de mult viaţa de zi cu zi, oferindu-ne mai mult timp pentru a ne ocupa de lucrurile care chiar contează pentru noi.
Voi ce alte aplicaţii credeţi că vor fi dezvoltate pe viitoarele super-telefoane? Pentru mai multe idei, puteţi oricand sa urmăriţi filmele voastre preferate, despre inteligenţă artificială, pe aplicaţia Orange TV GO. Toate cele bune vă doresc!
 

Poți să fii primul care citește următorul articol. Lasă-ne adresa ta de e-mail.

articol
By Cristi Ivan
Salut! Sunt membru al echipei Orange de aproape 6 ani, iniţial în Financiar, iar acum în Marketing. În timpul liber, ţin seminarii de data mining, scriu proză scurtă, pictez şi cânt la chitară. Pe lângă toate aceste activităţi, sunt pasionat şi de tot ce înseamnă digital şi mai ales tehnologie digitală. Cu mare plăcere vă voi împărtăşi experienţa şi părerile mele în legatură cu evoluţia telecom şi aştept feedback-ul vostru!