Ce înseamnă Voice Search și cum funcționează? Este Voice Search viitorul?

Voice Search sau căutarea vocală este ultimul trend în ceea ce privește motoarele de căutare și este foarte posibil ca acest sistem să revoluționeze modul în care ne vom face obișnuitele căutări pe internet. Vorbim astăzi cu colega mea Ioana Acsinia – Online Marketing Specialist – despre acest subiect și aflăm împreună câteva lucruri interesante.

articol
Bine ai venit, Ioana!

Întotdeauna am fost fascinată de simplitatea și în același timp de complexitatea sistemelor folosite de motoarele de căutare. Spun simplitate din punct de vedere al utilizatorului și complexitate atunci când mă gândesc la procesul din spatele căutării.

Și cu cât mă gândesc mai mult cu atât înțeleg mai bine de ce Google este atât de popular încât cuvântul ”Google” a devenit un verb în dicționarul limbii engleze (”Google it” este o expresie foarte folosită în lume și care are semnificația de ”căutare pe Google”). Iar în ultima perioadă am tot auzit și citit despre căutarea vocală sau Voice Search.

Poți să ne spui, te rog, ce înseamnă, de fapt, voice search și cum funcționează?

Voice search este o tehnologie de recunoaștere a vocii care permite utilizatorilor să caute pe internet folosind comanda vocală în loc de clasicul tastat de cuvinte pe un motor de căutare.
Conform datelor Google, peste 60% dintre căutările pe acest motor de cautare, la nivel global, provin de pe telefoanele mobile. Această preferință pentru smartphones incurajeaza căutarea vocală, iar ca tendință, conform unor statistici ComScore, peste 50% dintre căutări vor fi căutări vocale până în anul 2020. Aceste tendinte sunt mai pronuntate in Statele Unite si pas cu pas se vor accentua si la noi.
 
Tehnologia aceasta poate fi folosită și pe alte dispozitive în afară de telefonul mobil și în alte scopuri decât căutările pe internet sau organizarea programului. Ea stă și la baza comenzilor vocale pentru echipamente de tip smart home, comenzi ale mașinii și nu numai. 

Ce alte sisteme care folosesc voice search există?

Există mai multe companii care dezvoltă asistenți digitali pentru comenzi vocale. Google dezvoltă Google Assistant, Apple îl are pe Siri, Microsoft o are pe Cortana, Samsung cu Bixby, Amazon investește în Alexa.
În funcție de tipul de smartphone și sistemul de operare pe care îl ai, poți activa unul sau mai mulți dintre acești asistenți.  

Sintagmele de căutare ar trebui să fie diferite față de căutarea clasică?

Din datele existente și tendințele pe care le vedem în modul în care oamenii folosesc voice search, observăm diferențe de utilizare față de căutările clasice pe Google.
 
De exemplu, utilizatorii au căutari mai conversaționale. În loc de “rezervare hotel Sinaia”, oamenii tind să formuleze căutarea ca și cum ar întreba o persoană: “unde rezerv un hotel în Sinaia? “. De altfel, multe din căutări sunt de forma întrebărilor “când este ziua muncii? “, “ce evenimente sunt astăzi în București?” sau comenzi “Setează-mi o întalnire în agendă”, “Sun-o pe mama”. 

La o căutare pe Google, acum, în funcție de ce anume căutăm, primim foarte multe rezultate. La fel funcționează și căutarea vocală? 

Voice search face o sinteză a rezultatelor și returnează adesea doar un singur răspuns pentru o interogare. Astfel, putem spune că este un sistem care funcționează pe principiul “câștigătorul ia totul”. Dacă utilizatorul nu va cere mai multe opțiuni, la anumite tipuri de căutări asistentul vocal va răspunde cu un singur rezultat.
 
Dacă sunt mai multe website-uri care furnizează aceeași informație, asistentul va alege site-ul pe care îl consideră cel mai optimizat pentru căutare vocală. Similar cu experiența de utilizare a butonului “mă simt norocos” de pe motorul de căutare de la Google.

Cât de populară crezi că va deveni căutarea vocală? Este Voice Search viitorul?

Cred că voice search este parte din viitor, dar dintr-un viitor democratic, dacă pot să spun așa, pentru că există multe moduri de a folosi internetul și tehnologia din jurul nostru. Ne vom putea alege ce tip de căutare folosim, în funcție și de contextul în care ne aflăm. De exemplu, mulți oameni nu se vor simți confortabil să aibă o conversație cu asistentul de la Google în timpul unui eveniment și probabil vor recurge la căutarea clasică, scrisă.

Totodată, sunt tipuri de căutari sau comportamente de cercetare pe internet care nu pot fi servite la fel de bine prin căutare vocală. Anumite domenii vor fi mai impactate de căutările vocale, de exemplu căutările locale, unde oamenii vor să știe care este cel mai apropiat restaurant chinezesc sau cea mai apropiată farmacie non-stop. Industria auto, de asemena,  beneficiază de pe urma comenzile vocale, pentru că șoferii pot fi mai atenți la condus în timp ce asistentul vocal le organizează activitatea sau îi ghidează în trafic.

Poți să ne spui ceva legat de limbile în care este disponibil Voice Search? 

În funcție de asistentul vocal folosit, există mai multe limbi în care poți să efectuezi căutări vocale. Din păcate, nici unul dintre asistenți nu înțelege momentan limba română.
 
Îți mulțumesc, Ioana pentru că ne-ai acordat puțin din timpul tău și pentru că ne-ai spus atâtea lucruri interesante.

Cu siguranță ar mai fi și alte lucruri pe care vrem să le știm despre ”știința căutării pe Google” în general și, de aceea, îți lansez de acum o nouă invitație, să ne înveți ce ar trebui să facem pentru ca rezultatele căutărilor noastre să fie cât mai aproape de ce ne dorim.

Invitația o lansez și pentru voi, să ne urmăriți în continuare. Tot ce trebui să faceți este să ne lăsați adresa voastră de email.

Vă doresc, ca întotdeauna, toate cele bune!
 


Poți să fii primul care citește următorul articol. Lasă-ne adresa ta de e-mail.

articol
By Alina Dumitrescu
Salut! Sunt la Orange de foarte mulți ani, din care 14 în Customer Service. Pasiunea mea pentru digital și tot ce înseamnă online m-au făcut să ma indrept către Divizia Online. Aici îmi dau seama, în fiecare zi, că a fi digital înseamnă că poți să îți simplifici viața foarte mult. Și am decis să împărtășesc asta cu voi.