Tot ce ai nevoie să știi despre Clickbait

Ce este un clickbait, cum funcționează și cum să îl recunoști sunt câteva dintre lucrurile pe care vă propun să le aflăm astăzi.

articol
Dacă articolul acesta ar fi avut titlul ”Nu o să îți vină să crezi cum funcționează!” sau ”Nu te lăsa păcalit! Află cum!”, s-ar fi putut încadra perfect în categoria de conținut de tip clickbait.

Ce este clickbait-ul?

Clickbait-ul este o formă de conținut utilizată cu intenția de a atrage cât mai mulți cititori. Într-o exprimare mai populară, este o ”momeală”, adică un tip de conținut susținut de un titlu specific, menit să atragă cât mai multe click-uri cu putință. De altfel, orice tip de conținut de la știri, blogposturi, interviuri, infografice, video poate fi considerat clickbait dacă este ”ambalatat” într-un anume fel. Totuși, clickbait-ul are anumite caracteristici care îl diferențiază de alte tipuri de conținut:
 
  • Are un titlul foarte ”catchy” și convingător care face, de regulă, apel la o emoție umană (curiozitate, furie, indignare, provocare).
De exemplu, ”Nu o să îți vină să crezi prin ce a trecut cunoscutul actor X! Imagini șocante!” sau ”Este strigător la cer ce i s-a întâmplat cunoscutului actor X!” sunt titluri de acest gen. Dacă se întâmplă să fii un admirator al acelui actor, este posibil să fii tentat să dai click ca să vezi despre ce este vorba, doar ca să afli că actorul respectiv a fost surprins așteptându-și rândul la spălătoria auto.
 
  • Conține trimiteri către alte site-uri unde se găsește același tip de conținut
 
  • Conține doar o înșiruire de imagini care nu au legătură cu titlul.

Tehnica clickbait nu este o practică tocmai nouă, ci a fost folosită de foarte mult timp, dar sub alte denumiri.

Nici presa scrisă nu este total străină acestui mod de a atrage cititorii ci, mai mult, tehnica a fost folosită de mai bine de 100 de ani sub denumirea de ”yellow journalism” sau ”yellow press”, adică acel tip de jurnalism care folosea titluri șocante care să atragă cititorii să cumpere ziarul respectiv, fără ca știrea să fie cel puțin interesantă sau măcar parțial susținută de un fapt real.
Denumirea provine chiar de la o ”luptă” celebră, în secolul 19, între proprietarii a două ziare foarte cunoscute la momentul respectiv, Joseph Pulitzer - New York World și - William Randolph Hearst  - New York Journal. Ironic (sau nu), Joseph Pulitzer se pare că a reușit să își depășească concurența folosind o serie de benzi desenate cu aventurile lui Yellow Kid, un personaj care prezenta o glumă sub formă de jocuri de cuvinte – în așa fel încât oamenii cumpărau ziarul pentru a vedea gluma zilei, nu neapărat pentru a citi știrile.

Ce este clickbait și ce nu?

Într-adevăr, nu orice știre/articol cu un titlu de senzație este clickbait, iar diferența nu o face exclusiv titlul articolului. Ci legătura dintre acesta și conținutul ei.
Un articol cu un titlu atrăgător, care stârnește curiozitatea și interesul pentru un anumit subiect poate să ofere un conținut real și tot atât de interesant precum titlul. Dacă lectura lui nu te-a lăsat cu sentimentul clar că ești dezamăgit și că nu ai aflat ce așteptai, acela nu este un clickbait, ci doar un articol interesant cu un titlu potrivit.

Clickbait pro sau contra?

Într-o lume aflată într-o continuă goană după like-uri, vizualizări și followers, clickbait-ul pare să fie unealta potrivită pentru a atrage un număr cât mai mare de vizitatori pe site-urile care folosesc această tehnică, care poate însemna mai multă publicitate, mai mulți bani și, de ce nu, poate aduce notorietate unui site într-un timp foarte scurt. Dar rezultatele nu sunt garantate pe termen lung.
”Senzaționalul” se invechește, iar dezamăgirea cititorului se va transpune, mai devreme sau mai târziu, dar sigur, în excluderea site-ului din NewsFeed sau dezabonarea de la notificări.
Unele canale de social media, cum este Facebook, au deja un protocol pentru a reduce conținutul de tip clickbait.

Tehnica clickbait-ului poate să fie doar un pas către un fake news, un fenomen destul de actual, despre care însă, vom vorbi într-un articol viitor.

Până atunci vă doresc să aveți parte doar de lecturi interesante și, ca întotdeauna, toate cele bune!
 


Poți să fii primul care citește următorul articol. Lasă-ne adresa ta de e-mail.

articol
By Alina Dumitrescu
Salut! Sunt la Orange de foarte mulți ani, din care 14 în Customer Service. Pasiunea mea pentru digital și tot ce înseamnă online m-au făcut să ma indrept către Divizia Online. Aici îmi dau seama, în fiecare zi, că a fi digital înseamnă că poți să îți simplifici viața foarte mult. Și am decis să împărtășesc asta cu voi.

Părerea ta este importantă pentru noi, lasă-ne feedbackul tău

Feedback

sus